Ελευθερη Λαικη Αντιστασιακη Συσπειρωση
Μετάφραση: Μωυσής Λίτσης
Ακολουθεί σύνοψη της ομιλίας που έκανε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Ερίκ Τουσέν στις 14 Ιανουαρίου 2016 με την ευκαιρία της διεθνούς συνάντησης που οργάνωσε η Ομάδα της Αριστεράς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο GUE/NGL (Ευρωπαϊκή Ενωμένη Αριστερά/ Σκανδιναβική Πράσινη Αριστερά). Το θέμα ήταν «Η ΕΚΤ, η μη εκλεγμένη κυβέρνηση της Ευρώπης». (Για το πλήρες πρόγραμμα δείτε:http://www.guengl.eu/news/article/the-ecb-europes-unelected-government).
Ο Ερίκ Τουσέν έκανε την ομιλία του σε ένα πάνελ του οποίου συντονιστής ήταν ο Δημήτρης Παπαδημούλης, ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Οι υπόλοιποι ομιλητές στο πάνελ ήταν η Μαρίκα Φραγκάκη, επικεφαλής του τμήματος οικονομικών στην πολιτική γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ και ο Pearse Doherty, εκπρόσωπος για οικονομικά ζητήματα στο Ιρλανδικό κόμμα Σιν Φέιν. Στα υπόλοιπα πάνελ τα οποία δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της ημέρας η οποία ήταν αφιερωμένη στην ΕΚΤ, μετείχαν η Gabi Zimmer, ευρωβουλευτής του Die Linke και πρόεδρος της GUE/NGL, ο Fabio Di Masi, επίσης ευρωβουλευτής του Die Linke, ο Miguel Urban, ευρωβουλευτής των Podemos και ο Harald Schumann ο οποίος έφτιαξε ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ για την Τρόικα (βλέπε http://www.arte.tv/guide/fr/051622-000/puissante-et-incontrolee-la-troika). Μπορείτε να δείτε όλες τις συζητήσεις σε βίντεο στο: http://www.guengl.eu/news/article/the-ecb-europes-unelected-government
* * * * *
1. O Ζαν-Κλοντ Τρισέ, πρόεδρος της ΕΚΤ, ενώ σχεδιαζόταν το μνημόνιο που επιβλήθηκε στην Ελλάδα τον Μάιο του 2010, απειλούσε να διακόψει τη ρευστότητα που χρειαζόντουσαν οι ελληνικές τράπεζες αν η Ελλάδα ζητούσε μείωση του χρέους.
Στη διάρκεια της ακρόασης ενώπιον της Επιτροπής Αλήθειας για το Ελληνικό Δημόσιο Χρέος, ο Παναγιώτης Ρουμελιώτης, ο οποίος εκπροσωπούσε την Ελλάδα στο ΔΝΤ από τον Μάρτιο του 2010 έως τον Δεκέμβριο του 2011 πριν γίνει αντιπρόεδρος στην τράπεζα Πειραιώς, δήλωσε: «O κ. Τρισέ-πρόεδρος τότε της ΕΚΤ-ήταν μεταξύ αυτών που αντιδρούσαν στην αναδιάρθρωση χρέους απειλώντας να διακόψει την ρευστότητα στην Ελλάδα. Στην πραγματικότητα, ο κ. Τρισέ μπλόφαρε προκειμένου να διασώσει τις γαλλικές και γερμανικές τράπεζες!». Βλέπε http://cadtm.org/Audition-de-Panagiotis-Roumeliotis
Το 2015, υπό την προεδρία του Μάριο Ντράγκι, η ΕΚΤ πραγματοποίησε την απειλή που είχε εκστομίσει ο προκάτοχός του, Ζαν-Κλοντ Τρισέ.
2. Τον Μάιο του 2010 η ΕΚΤ συνέβαλε στη δημιουργία της Τρόικας η οποία επέβαλε μέτρα τα οποία παραβίαζαν τα θεμελιώδη δικαιώματα των Ελλήνων πολιτών.
Η έκθεση της Επιτροπής Αλήθειας για το Ελληνικό Δημόσιο Χρέος περιλαμβάνει κατάλογο μέτρων τα οποία υπαγόρευσε η Τρόικα (εντός της οποίας η ΕΚΤ έπαιξε και συνεχίζει να παίζει βασικό ρόλο) με αποτέλεσμα την παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων.
Τα δάνεια τα οποία χορηγήθηκαν στην Ελλάδα μέσα στο πλαίσιο του μνημονίου χρησιμοποιήθηκαν για να προστατεύσουν τα συμφέροντα των μεγάλων ιδιωτικών γαλλικών, γερμανικών και ελληνικών τραπεζών παρόλο που ήταν υπεύθυνες για την κερδοσκοπική χρηματοπιστωτική φούσκα η οποία άρχισε να σπάει το 2009.
3. Εντός του πλαισίου του SMP (Πρόγραμμα Αγοράς Χρεογράφων), το 2010-2011-2012 η ΕΚΤ αγόρασε Ελληνικά ομόλογα με σημαντική έκπτωση.
Για την περίοδο 2010-2012, η συνολική ποσότητα Ελληνικών ομολόγων που αγοράστηκαν από ιδιωτικές τράπεζες ανέρχονταν σε 55 δισ. ευρώ. Στις αρχές του 2016, η ΕΚΤ εξακολουθεί να κρατάει ομόλογα αξίας 20 δισ. ευρώ περίπου που αγόρασε εκείνη την περίοδο, τα οποία η Ελλάδα αναμένεται να αποπληρώσει το 2018.
Αγοράζοντας Ελληνικά ομόλογα στην δευτερογενή αγορά, η ΕΚΤ βοήθησε τις γαλλικές, γερμανικές, ελληνικές και άλλες τράπεζες να τα ξεφορτωθούν, παρακάμπτοντας το «κούρεμα» του 2012. Επιπλέον, η αγορά από την ΕΚΤ μεγάλων ποσοτήτων ομολόγων στη δευτερογενή αγορά είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τιμές των χρηματοπιστωτικών αυτών εργαλείων. Αυτό επέτρεψε στις γαλλικές, γερμανικές και ελληνικές τράπεζες να περιορίσουν τις απώλειές τους όταν τα πούλησαν.
Αγοράζοντας Ελληνικά ομόλογα στην δευτερογενή αγορά, η ΕΚΤ βοήθησε τις γαλλικές, γερμανικές, ελληνικές και άλλες τράπεζες να τα ξεφορτωθούν, παρακάμπτοντας το «κούρεμα» του 2012. Επιπλέον, η αγορά από την ΕΚΤ μεγάλων ποσοτήτων ομολόγων στη δευτερογενή αγορά είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τιμές των χρηματοπιστωτικών αυτών εργαλείων. Αυτό επέτρεψε στις γαλλικές, γερμανικές και ελληνικές τράπεζες να περιορίσουν τις απώλειές τους όταν τα πούλησαν.
Το 2012, η ΕΚΤ αρνήθηκε να πάρει μέρος σε οποιαδήποτε αναδιάρθρωση και τον Ιούλιο/Αύγουστο του 2015 απαίτησε την αποπληρωμή 7,6 δισ. ευρώ στην ονομαστική τους αξία.
Μεταξύ 2011 και 2015, εξασφάλισε μεγάλες ποσότητες τόκων από τα Ελληνικά ομόλογα(βλέπε παρακάτω).
Ο τρόπος με τον οποίο η ΕΚΤ χρησιμοποίησε την Τρόικα για να οργανώσει την αναδιάρθρωση το 2012 είναι σκανδαλώδης και φέρει ξεκάθαρα σημάδια μη νομιμότητας.
Ήταν κυρίως οι μεγάλες γαλλικές και γερμανικές τράπεζες που γλύτωσαν καθώς είχαν προειδοποιηθεί για το επικείμενο κούρεμα, αντίθετα με τις κυπριακές τράπεζες που είχαν αγοράσει μεγάλες ποσότητες ελληνικών ομολόγων και οι οποίες επηρεάστηκαν άμεσα από αυτές. Ακόμη χειρότερα, τα ελληνικά συνταξιοδοτικά ταμεία, Έλληνες μικροεπενδυτές και οι εργαζόμενοι στην Ολυμπιακή Αεροπορία ήταν τα άμεσα θύματα του κουρέματος. Το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα δεν έχει ακόμη ανακάμψει. Από την άλλη, η πτώση της ονομαστικής αξίας των ομολόγων σήμαινε ότι γλύτωσαν τα κεφάλαια γύπες, τα vulture funds.
Η ΕΚΤ αγόρασε Ελληνικό χρέος ενώ την ίδια ώρα επέβαλε δραστικούς όρους.Υπήρξαν στιγμές που, κρίνοντας ότι οι ελληνικές αρχές δεν συνεργαζόντουσαν αρκετά στην επιβολή των μέτρων που υπαγόρευε η Τρόικα, η ΕΚΤ ανέστειλε την αγορά ομολόγων ως μέσο εκβιασμού.
Η ΕΚΤ έβγαλε κέρδη σε βάρος του Ελληνικού λαού
Παρόλο που η Ελλάδα οφείλει λιγότερα χρήματα από ότι η Ιταλία ή η Ισπανία, η ΕΚΤ παίρνει μεγαλύτερο τόκο από την Ελλάδα από ότι από τις χώρες αυτές. Το 2014, η ελληνική κυβέρνηση πλήρωσε 298 εκατ. ευρώ σε τόκους για τα δάνεια από την ΕΚΤ, οι οποίοι ανέρχονταν στο 40% των 728 εκατ. ευρώ από τα κέρδη τα οποία έβγαλε η ΕΚΤ από τις πέντε χώρες που μετείχαν στο SMP παρόλο που το Ελληνικό χρέος προς την ΕΚΤ ανέρχεται σε μόλις 12% του συνόλου των οφειλών.
Το χρέος που οφείλεται στην ΕΚΤ από τις χώρες που μετέχουν στο SMP(Φεβρουάριος 2015) 2
Χώρα % επί του συνόλου
Ιταλία 52 %
Ισπανία 20 %
Ελλάδα 12 %
Πορτογαλία 10 %
Ιρλανδία 6 %
Τα κέρδη της ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα θα ξεπεράσουν τα 7,7 δισ. ευρώ το 2018 όταν η Ελλάδα θα πρέπει να αποπληρώσει το τελευταίο μη αναδιαρθρωμένο ομόλογο. Η ΕΚΤ έχει κατ’ επανάληψη εκβιάσει την Ελλάδα με την πρόταση ότι ίσως επιστρέψει τα παράνομα κέρδη στη χώρα. Κατά τη διάρκεια των πρώτων έξι μηνών στην εξουσία της κυβέρνησης Τσίπρα, η ΕΚΤ αρνήθηκε να επιστρέψει τα παράνομα κέρδη που είχε βγάλει από το 2012. Μετά την συνθηκολόγηση της Ελληνικής κυβέρνησης στις 13 Ιουλίου 2015, ορισμένα από αυτά τα κέρδη επεστράφησαν, αλλά υπό τον όρο ότι τα χρήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των πιστωτών. Τα κέρδη που επεστράφησαν στην Ελλάδα δεν ωφέλησαν τον Ελληνικό λαό. |1|
Αυτό είναι ένα απόσπασμα από επίσημο έγγραφό με ημερομηνία Ιούλιος 2015:
«Το σύνολο των κερδών από το SMP και το ANFA μέχρι τον Ιούλιο του 2018 ανέρχονται σε 7,7 δισ. ευρώ. Εφόσον συμφωνήσουν τα κράτη μέλη, τα κέρδη από τον SMP για το 2014 και 2015 (τα οποία ανέρχονται συνολικά σε 3,3 δισ. ευρώ) αν και ανεπαρκή, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τον Ιούλιο για την αποπληρωμή των καθυστερουμένων στο ΔΝΤ και άλλων επερχόμενων πληρωμών.
Τα κέρδη του 2016, 2017 και 2018 θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν για μεταγενέστερο πρόγραμμα χρηματοδότησης. Κατά την περίοδο Ιούλιος 2015-Ιούλιος 2018, η Ελλάδα αναμένεται να λάβει 2,7 δισ. ευρώ από κέρδη του SMP (εξαιρώντας τα κέρδη του 2014 και 2015 τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για επείγουσες αποπληρωμές χρέους) και 1,7 δισ. ευρώ από τα κέρδη του ANFA από τα υπόλοιπα κράτη μέλη και την Τράπεζα της Ελλάδος, μειώνοντας αναλόγως τις χρηματοδοτικές ανάγκες».
Βλέπε:http://ec.europa.eu/economy_finance/assistance_eu_ms/documents/2015-07-10_greece_art__13_eligibility_assessment_esm_en.pdf σελίδα 10.
Η ΕΚΤ και το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) υπεύθυνο για την ανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών Τραπεζών
Μεταξύ των μελών του Γενικού Συμβουλίου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας |2| είναι και ο Pierre Mariani, |3| ο οποίος φέρει ευθύνη για την κατάρρευση της τράπεζας Dexia και της οικονομικής καταστροφής που ακολούθησε. Η βελγική-γαλλική-λουξεμβουργιανή τράπεζα έπρεπε να διασωθεί σε τρεις χωριστές περιπτώσεις από τις βελγικές, γαλλικές και λουξεμβουργιανές αρχές. Οι τεράστιες απώλειες που κατέγραψε η Dexia μεταξύ 2008 και 2012 δεν εμπόδισαν τον κ. Mariani να αυξήσει σημαντικά τις απολαβές του. Ακόμη και έτσι η ΕΚΤ δεν θεώρησε πρόβλημα να τον τοποθετήσει στη θέση ενός από τους διευθυντές του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας υπεύθυνο για την ανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών τραπεζών.
Είναι αποδεκτό κάποιος ο οποίος ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την καταστροφή μιας μεγάλης τράπεζας όπως η Dexia να τοποθετείται επικεφαλής υπεύθυνος για την διαχείριση της ανακεφαλαιοποίησης των Ελληνικών τραπεζών; Η Dexia πούλησε δισεκατομμύρια ευρώ σε τοξικά δάνεια σε γαλλικούς δημόσιους φορείς και η κατάρρευσή της είχε πολύ μεγάλες καταστροφικές επιπτώσεις στα δημοσιονομικά του Βελγίου, της Γαλλίας και του Λουξεμβούργου. Είναι φρόνιμο να συνεχίσουμε να εμπιστευόμαστε τον Pierre Mariani; Όταν η Dexia διασώθηκε από την βελγική κυβέρνηση, ο Pierre Mariani αναγκάστηκε να παραιτηθεί εξαιτίας της καταστροφικής του διαχείρισης αλλά έφυγε παίρνοντας ένα εκατομμύριο ευρώ ως «χρυσό αλεξίπτωτο». Για το έτος 2012, η Dexia του κατέβαλε 1,7 εκατ. ευρώ. |4| Και νάτος τώρα στην Ελλάδα μετέχοντας στην εκκαθάριση των Ελληνικών τραπεζών.
Μεταξύ των υπολοίπων μελών του Γενικού Συμβουλίου του Ταμείου είναι ο Wouter Devriendt. Ο σύμβουλος αυτός του Βελγίου για ζητήματα τραπεζών κατείχε σημαντικές θέσεις σε δύο τράπεζες οι οποίες έπρεπε να διασωθούν το 2008. Η Fortis διασώθηκε από την βελγική κυβέρνηση και ξαναπουλήθηκε στην BNP Paribas και η ABN-Amro εθνικοποιήθηκε από την ολλανδική κυβέρνηση. Όπως ο Pierre Mariani, ο Wouter Devriendt είναι ένας από τους ανθρώπους που ευθύνονται για την τραπεζική κρίση στην Ευρώπη.
Θα ήταν ντροπή να κλείσουμε αυτή την αναφορά στα μέλη του Γενικού Συμβουλίου του ΕΤΧΣ χωρίς να αναφέρουμε τον Steven Franck, ο οποίος κατείχε υψηλές θέσεις στην Βορειοαμερικανική τράπεζα Morgan Stanley, και κατόπιν στην BNP Paribas μεταξύ 2006 και 2009-στη διάρκεια της περιόδου κατά την οποία η τράπεζα αυτή συνέβαλε ενεργά στη δημιουργία της ιδιωτικής πιστωτικής κερδοσκοπικής φούσκας στην Ελλάδα και είχε εμπλακεί στην αγορά υψηλού ρίσκου (subprime) και διαρθρωμένων προϊόντων στις ΗΠΑ. Σημειώστε ότι ο Steven Franck είχε επίσης εργαστεί για τον Αμερικανό πρόεδρο στον Λευκό Οίκο και υπηρέτησε στην αεροπορία του πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Θέτουμε το ερώτημα: Είναι φυσιολογικό τα συμφέροντα της Ελλάδας και των πολιτών της να τα εμπιστεύονται σε ένα τέτοιον άνθρωπο; Η σύνθεση του διευθυντικού αυτού σώματος που είναι υπεύθυνο για την ανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών τραπεζών περιγράφει στην εντέλεια τη φύση της παρέμβασης της ΕΚΤ και της Τρόικας γενικά- που είναι η υπεράσπιση και η προώθηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου και των μεγάλων δυνάμεων.
Η ΕΚΤ συνεχίζει να εκβιάζει την κυβέρνηση Τσίπρα με την πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στη ρευστότητα
Η ΕΚΤ έχει την υποχρέωση να παρέχει ρευστότητα στις τράπεζες στην Ευρωζώνη. Μετά το «στρες τεστ» και την υποβολή των τραπεζών σε αυτό το 2014, η ΕΚΤ και οι εποπτεύουσες αρχές διακήρυξαν ότι οι ελληνικές τράπεζες είναι ικανοποιητικά ισχυρές. Κατά συνέπεια η ΕΚΤ έπρεπε να ενεργήσει με προσφορά ρευστότητας προς το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Κατά τη διάρκεια όμως των πρώτων έξι μηνών της κυβέρνησης Τσίπρα, η ΕΚΤ έκανε συνεχώς δηλώσεις που αποσταθεροποίησαν τη συγκεκριμένη κυβέρνηση και δημιούργησαν το χειρότερο είδος αμφιβολιών για το τι θα γίνει με τις καταθέσεις στις ελληνικές τράπεζες. Αυτό ενήργησε καταλυτικά, προκαλώντας πολύ μεγάλες εκροές καταθέσεων(περί τα 40 δις. ευρώ αποσύρθηκαν από τις ελληνικές τράπεζες μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου 2015). Η ΕΚΤ διατήρησε τη ροή έκτακτης χρηματοδότησης, αλλά υπαινισσόταν ότι ενδεχομένως να τη σταματήσει οποιαδήποτε στιγμή. Κάτι που πράγματι έπραξε στα τέλη Ιουνίου 2015, όταν η κυβέρνηση Τσίπρα διενήργησε δημοψήφισμα στις 5 Ιουλίου 2015. Το αποτέλεσμα ήταν να κλείσουν οι ελληνικές τράπεζες από τις 28 Ιουνίου και για διάστημα τριών εβδομάδων.
Τη στιγμή που η ΕΚΤ περιόρισε την έκτακτη ρευστότητα, υπολογίζονταν ότι οι ελληνικές τράπεζες θα είχαν τη δυνατότητα πρόσβασης σε επιπλέον 28 δις. έκτακτης ρευστότητας. Η ΕΚΤ απέτυχε ξεκάθαρα να τιμήσει τις υποχρεώσεις της όπως προβλέπονται από τις Συνθήκες της ΕΕ. Το μπλοκάρισμα στο ελληνικό σύστημα πληρωμών αποτελεί κατάφορη παραβίαση των διατάξεων του Άρθρου 127 της TFUE (Συνθήκη για τη Λειτουργία της ΕΕ).
Ο Γιάννης Στουρνάρας (διοικητής σήμερα της Τράπεζας της Ελλάδος και πρώην υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση Σαμαρά) πριν από λίγο ανέφερε ότι το 2015 είχε τακτικές συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και άλλες προσωπικότητες προκειμένου να επηρεάσουν τις αποφάσεις που θα έπαιρναν η κυβέρνηση και το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Θα πρέπει να τονίσουμε επίσης ότι στο πλαίσιο της πολιτικής με στόχο την αποσταθεροποίηση της κυβέρνησης Τσίπρα, η ΕΚΤ αρνήθηκε να αγοράσει ελληνικά χρεόγραφα το 2015. Επιπλέον από τον Ιανουάριο του 2015, με βάση το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, είχε αγοράσει χρεόγραφα από άλλα κράτη στην Ευρωζώνη ύψους 60 δις. ευρώ περίπου το μήνα. Τώρα που η ελληνική κυβέρνηση υποτάχθηκε στο τρίτο μνημόνιο, η ΕΚΤ μελετά το ενδεχόμενο να αγοράσει ελληνικό χρέος, υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα ακολουθήσει τις νεοφιλελεύθερες επιταγές περικόπτοντας για μία ακόμη φορά τις συντάξεις, συνεχίζοντας τις ιδιωτικοποιήσεις, κλπ.
Η ΕΚΤ και το δημοψήφισμα στις 5 Ιουλίου 2015
Στις 28 Ιουνίου 2015, η ΕΚΤ ενήργησε για να κλείσουν οι ελληνικές τράπεζες.
Στις 29 Ιουνίου, ο Benoît Coeuré, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ, σε συνέντευξή του στη γαλλική εφημερίδα Les Echos, δήλωσε ότι «η έξοδος από την Ευρωζώνη, η οποία μέχρι τώρα ήταν σε σημαντικό βαθμό θεωρητική, δυστυχώς δεν μπορεί να αποκλειστεί», προσθέτοντας πως αυτό ήταν αποτέλεσμα της απόφασης της Αθήνας να σταματήσει τις διαπραγματεύσεις. Στη συνέχεια ανέφερε ότι αν οι Έλληνες ψήφιζαν «Ναι» στο δημοψήφισμα, δεν υπήρχε αμφιβολία ότι οι αρχές της Ευρωζώνης θα έβρισκαν λύση για την Ελλάδα. Αν το «Όχι» επικρατούσε, «θα ήταν πολύ δύσκολο να επανέλθει η διάλογος» |5|
Στις 3 Ιουλίου 2015, ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ Vítor Constâncio, ανακοίνωσε ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ότι η ΕΚΤ θα εκταμίευε έκτακτη ρευστότητα (Βοήθεια Έκτακτης Ρευστότητας-ELA) προς τις ελληνικές τράπεζες αστη περίπτωση που οι Έλληνες ψήφιζαν «Όχι» την επόμενη Κυριακή. «Θα είναι απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (της ΕΚΤ). Πρέπει να περιμένουμε και να δούμε πώς το Διοικητικό Συμβούλιο στο σύνολό του θα αναλύσει την κατάσταση», δήλωσε σε συνέντευξη τύπου μετά την ομιλία που έκανε σε οικονομικό συνέδριο. |6|
Στις 14 Σεπτεμβρίου 2015, σε συνέντευξή του προς το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, οVítor Constâncio απάντησε στην ερώτηση «Τι αμφιβολίες δημιουργήθηκαν για το ευρώ;» με τον εξής τρόπο. «Μόνον οι αγορές είχαν αμφιβολίες σχετικά με μια ενδεχόμενη έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, μπορούν να ανταπεξέλθουν με τις προκλήσεις της νομισματικής ένωσης. Δεν υπήρξε ποτέ αμφ ενώ η πλειονότητα των χωρών μελών δεν είχε καμιά αμφιβολία για αυτό. Διαβεβαιώνουμε ότι το ευρώ είναι μη αναστρέψιμο. Νομικά, καμιά χώρα δεν μπορεί να αποβληθεί. Αυτή η προοπτική δεν αποτέλεσε ποτέ μια σοβαρή απειλή».
Η κατάσταση των Ελληνικών τραπεζών
Το δημόσιο έγινε βασικός μέτοχος των τεσσάρων μεγαλύτερων ελληνικών τραπεζών από το 2010, με ειδικό αίτημα της ΕΚΤ, αλλά στην πράξη δεν ασκεί εξουσία εφόσον διαθέτει μόνο προνομιακή μετοχή, η οποία δεν του παρέχει δικαιώματα ψήφου όπως οι κοινές μετοχές.
Η συγκεντροποίηση των τραπεζών αυξήθηκε. Οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες απορρόφησαν επτά άλλες από το 2010. Ένα μεγάλο μερίδιο 45 δις. ευρώ το οποίο διοχετεύθηκε στις ελληνικές τράπεζες κατέληξε σε άλλες χώρες και έχει χρησιμοποιηθεί από τους ιδιώτες μετόχους των τραπεζών για να αυξήσουν την οικονομική τους επιρροή.
Οι ελληνικές τράπεζες δεν έχουν στην πραγματικότητα εξυγιανθεί. Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας(ΤΧΣ) και η ΕΚΤ δεν ενθάρρυναν την εφαρμογή των μέτρων τα οποία ενδεχομένως να ανασυγκροτούσαν ένα ισχυρό τραπεζικό σύστημα – πράγμα που, κατά την άποψή μου, απαιτεί την κοινωνικοποίηση του τραπεζικού συστήματος.
Ένας βασικός παράγοντας για την κακή κατάσταση των ελληνικών τραπεζών είναι η ποσότητα των αμφίβολων δανείων (Non Performing Loans).
Τον Δεκέμβριο του 2015, η ΕΚΤ και το Eurogroup προώθησε μία χρηματοοικονομική πράξη πάνω στα αμφίβολα δάνεια, εξυπηρετώντας για μία ακόμη φορά τα ιδιαίτερα συμφέροντα του ιδιωτικού τομέα. Τα επενδυτικά κεφάλαια θα μπορούν να εξαγοράζουν ένα μέρος αυτών των αμφίβολων δανείων, βγάζοντας κέρδη από αυτά. Μία επίπτωση της πράξης αυτής θα είναι η μείωση του κεφαλαιακού μεριδίου που κρατούν οι δημόσιες αρχές.
Η Επιτροπή Αλήθειας για το Ελληνικό Δημόσιο Χρέος, που δημιουργήθηκε από την πρόεδρο της ελληνικής βουλής τον Απρίλιο του 2015 και η οποία διαλύθηκε από το νέο πρόεδρο το Νοέμβριο του 2015, συνεχίζει να εργάζεται, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα κατάσταση που δημιουργήθηκε από το τρίτο Μνημόνιο. Αυτή η Επιτροπή θα δώσει στη δημοσιότητα εκτίμηση για την κατάσταση των ελληνικών τραπεζών, κάνοντας κριτικό απολογισμό του τρόπου με τον οποίο οι τράπεζες ανακεφαλαιοποίηθηκαν.
Θα έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε αυτό το ντοκουμέντο μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την 1η Μαρτίου 2016.
Συμπερασματικά, για τους λόγους που ήδη περιέγραψα, η Επιτροπή Αλήθειας για το Ελληνικό Δημόσιο Χρέος εκτίμησε στην έκθεσή της, που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Ιούνιο του 2015, ότι τα χρέη που απαιτεί η ΕΚΤ από την Ελλάδα θα πρέπει να θεωρηθούν άνομα παράνομα, απεχθή και μη βιώσιμα.
Βλέπε: http://cadtm.org/Preliminary-Report-of-the-Truth and http://cadtm.org/Illegitimacy-Illegality-Odiousness
Σημειώσεις
|1| Η πληροφόρηση προέρχεται από το Κεφάλαιο 3 της προκαταρκτικής έκθεσης της Επιτροπής Αλήθειας για το Ελληνικό Δημόσιο Χρέος, την οποία μπορείτε να συμβουλευτείτε και να κατεβάσετε ελεύθερα στο http://cadtm.org/Preliminary-Report-of-the-Truth
|2| Ένας κατάλογος των μελών του Γενικού Συμβουλίου υπάρχει στην επίσημη σελίδα του Ταμείου: http://www.hfsf.gr/en/generalcouncil.htm
|3| https://wikipedia.org/wiki/Pierre_Mariani (στα γαλλικά). Δείτε επίσηςhttp://topics.wsj.com/person/M/pierre-mariani/1017
|4| http://www.rtbf.be/info/economie/detail_pierre-mariani-a-touche-une-indemnite-de-1-7-million-d-euros-de-dexia?id=7963605 (στα γαλλικά). δείτε επίσης alsohttps://en.wikipedia.org/wiki/Dexia#Salary_of_Pierre_Mariani
|5| http://www.lesechos.fr/monde/europe/021174193580-benoit-coeure-bce-la-sortie-de-la-grece-de-leuro-ne-peut-plus-etre-exclue-1132860.php (στα γαλλικά )
|6| Αναφέρεται στην Επιτροπή Αλήθειας για το Ελληνικό Δημόσιο Χρέος, «άνομο, παράνομο, απεχθές και μη βιώσιμο στις δανειακές συμφωνίες του Αυγούστου 2015», δημοσιευμένο στις 5 Οκτωβρίου 2015 http://cadtm.org/Illegitimacy-Illegality-Odiousness
Για το βίντεο της ομιλίας του Ερίκ Τουσέν: http://www.anti-k.org/2016/01/19/video-eric-toussaint-sur-les-diktats-exerces-par-la-banque-centrale-europeenne-bce-a-legard-de-la-grece-de-2010-a-aujourdhui/\
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου