Τετάρτη 7 Αυγούστου 2019

Θεραπαινίδες της οικονομικής εξουσίας

analyst


Ομιλία: Παρακολουθώντας τις δηλώσεις και τη συμπεριφορά της κυβέρνησης από τότε που κέρδισε τις εκλογές, μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι, είναι η πρώτη κυβέρνηση που υπερηφανεύεται για ένα «success story» πριν ακόμη εφαρμόσει στην πράξη μία δική της πολιτική. Πριν καν κυβερνήσει, ενώ γνωρίζει πολύ καλά τη δυσμενή κατάσταση της ελληνικής οικονομίας – του πιο υπερχρεωμένου κράτους στην παγκόσμια ιστορία, όσον αφορά το δημόσιο και το ιδιωτικό χρέος.  Δεν αναφέρει πως η Πορτογαλία δανείζεται με μόλις 0,43%, η Ισπανία με 0,38% και η Γερμανία με αρνητικά επιτόκια σχεδόν στο -0,40%. Καλά θα κάνει πάντως να είναι πιο προσεκτική, αφού ο χαμηλός δανεισμός της χώρας μας οφείλεται κυρίως στις διεθνείς συγκυρίες.
.

Επικαιρότητα

- του Βασίλη Βιλιάρδου
Ενώ συζητείται στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. και τις 120 δόσεις, μετά από τη χθεσινή συζήτηση στην οικονομική επιτροπή, έρχεται εμβόλιμα μία προσθήκη-τροπολογία που αφορά την επένδυση στο Ελληνικό – η οποία είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενη, έχοντας πιθανότατα σκοπό να διευκολύνει τον επενδυτή.
Παρά το ότι τώρα ο αρμόδιος υπουργός ανάπτυξης, μας είχε λίγες ημέρες πριν ειρωνευτεί για τις επιφυλάξεις μας σε σχέση με το περιβάλλον, με το πώς θα επηρεάσουν το μικροκλίμα της Αττικής οι ουρανοξύστες που σχεδιάζονται, μαζί με τα 30-40 κτίρια πολλών ορόφων (έως και σαράντα), καθώς επίσης με τις απαιτούμενες σεισμολογικές μελέτες (η περιοχή φαίνεται πως βρίσκεται επάνω σε ρήγμα), στην τροπολογία γίνεται μνεία σε ανάγκες περιβαλλοντικών και τεχνικών μελετών –έντεχνα υποθέτω, για να καλύψει αυτό που κρύβεται από πίσω.

Στην ψηφοφορία τώρα για το νομοσχέδιο, λέμε ΝΑΙ παρά τις επιφυλάξεις μας για το νομοσχέδιο επί της αρχής και ΝΑΙ στα άρθρα του, αφού ασφαλώς η μείωση του ΕΝΦΙΑ και οι 120 δόσεις έχουν μεν προβλήματα αλλά είναι θετικές για τους Έλληνες – ΟΧΙ όμως στην εμβόλιμη τροπολογία που δεν είχαμε προλάβει καν να εξετάσουμε. Για μεγάλη μας έκπληξη δυστυχώς, ο πρόεδρος της Βουλής είχε και μία τέταρτη ερώτηση που θα έπρεπε να απαντήσουμε με ΝΑΙ, ΟΧΙ ή ΠΑΡΟΝ: Επί του συνόλου του νομοσχεδίου που συμπεριελάμβανε και την τροπολογία!
Εν προκειμένω, εάν απαντούσαμε ΟΧΙ θα αναιρούσε όλα τα υπόλοιπα ΝΑΙ, όσον αφορά τον ΕΝΦΙΑ και τις 120 δόσεις! Λογικά λοιπόν, μετά από δισταγμό, «εκβιαστήκαμε» να απαντήσουμε ΝΑΙ, παρά το ότι είχαμε διαφωνήσει με την τροπολογία – αναρωτώμενοι μετά γιατί αλήθεια μας ρώτησε ο πρόεδρος ειδικά για την τροπολογία. Τα συμπεράσματα δικά σας. Ακολουθεί η ομιλία στην ολομέλεια για το νομοσχέδιο του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και των 120 δόσεων – όπου φυσικά δεν είχε κατατεθεί ακόμη η τροπολογία.

Ομιλία    

Παρακολουθώντας τις δηλώσεις και τη συμπεριφορά της κυβέρνησης από τότε που κέρδισε τις εκλογές, μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι, είναι η πρώτη κυβέρνηση που υπερηφανεύεται για ένα «success story» πριν ακόμη εφαρμόσει στην πράξη μία δική της πολιτική. Πριν καν κυβερνήσει, ενώ γνωρίζει πολύ καλά τη δυσμενή κατάσταση της ελληνικής οικονομίας – του πιο υπερχρεωμένου κράτους στην παγκόσμια ιστορία, όσον αφορά το δημόσιο και το ιδιωτικό χρέος.
  Δηλώνει δε πως οι αγορές τη στηρίζουν, επικαλούμενη τα χαμηλά επιτόκια δανεισμού της χώρας, όπως του δεκαετούς ομολόγου στο 2,05% χθες το βράδυ. Δυστυχώς παρά το ότι γνωρίζει πως πρόκειται για τα ονομαστικά επιτόκια και όχι για τα πραγματικά που είναι πολύ μεγαλύτερα από όλες τις άλλες χώρες της Ευρώπης, αφού η Ελλάδα έχει βυθιστεί σε αποπληθωρισμό -0,3% (γράφημα) τον Ιούνιο (πραγματικό = ονομαστικό συν τον αποπληθωρισμό ή μείον τον πληθωρισμό).
Δεν αναφέρει πως η Πορτογαλία δανείζεται με μόλις 0,43%, η Ισπανία με 0,38% και η Γερμανία με αρνητικά επιτόκια σχεδόν στο -0,40%. Καλά θα κάνει πάντως να είναι πιο προσεκτική, αφού ο χαμηλός δανεισμός της χώρας μας οφείλεται κυρίως στις διεθνείς συγκυρίες.
Ειδικότερα, περίπου 13 δις $ ομόλογα παγκοσμίως διαπραγματεύονται με αρνητικά επιτόκια. Το γεγονός αυτό, μαζί με την υποχώρηση του παγκοσμίου εμπορίου  σε αρνητικά επίπεδα (γράφημα), σημαίνει πως προβλέπεται ύφεση και ενδεχομένως βαθιά κρίση, για την αντιμετώπιση της οποίας η Ελλάδα είναι εντελώς ανοχύρωτη.
Σε σχέση τώρα γενικότερα με τις μειώσεις φόρων, όπως του ΕΝΦΙΑ, είναι ασφαλώς προς τη σωστή κατεύθυνση. Εν τούτοις πρόκειται για ασπιρίνη σε έναν βαριά ασθενή που θα βοηθήσει ελάχιστα, αφού για να έχει κάποια ελπίδα η Ελλάδα πρέπει να προβεί σε δραστικές μειώσεις όλων των φόρων, σε συνδυασμό με μία μεγάλη αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, ενώ δεν έχει πολύ χρόνο στη διάθεση της.
Προς τη σωστή κατεύθυνση είναι επίσης οι ρυθμίσεις οφειλών, αρκεί να είναι τέτοιες που να μπορούν να τηρηθούν για να αποπληρωθούν συσσωρευμένες οφειλές που έγιναν ληξιπρόθεσμες. Όχι από επιλογή, αλλά από αντικειμενική αδυναμία των οφειλετών, λόγω των καταστροφικών μνημονίων.
Ξεκινώντας από τον ΕΝΦΙΑ, όπως αναφέραμε στην Επιτροπή Οικονομικών η Ελληνική Λύση πιστεύει πως είναι ένας αντισυνταγματικός νόμος που πρέπει να καταργηθεί, εάν υποθέσουμε βέβαια πως το Σύνταγμα μας δεν είναι τα Μνημόνια. Τα ακίνητα είναι μία μορφή αποταμίευσης που δεν πρέπει να φορολογείται, όπως δεν φορολογείται η άλλη μορφή αποταμίευσης: οι καταθέσεις.
Εκτός αυτού, η ζημία στα έσοδα του δημοσίου ήταν και είναι μεγαλύτερη από την ωφέλεια, επειδή συνέβαλλε τα μέγιστα στην κατακόρυφη μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας μετά το 2008 που συνεχίσθηκε από τότε που υιοθετήθηκε (γράφημα).
Περαιτέρω η Ελληνική Λύση θεωρεί πως η μικρή μείωση του ΕΝΦΙΑ στο 15% περίπου και όχι 22% που ισχυρίζεται η κυβέρνηση, δεν θα βοηθήσει καθόλου στην αναβίωση των συναλλαγών γύρω από τα ακίνητα ή στην άνοδο της οικοδομικής δραστηριότητας με στόχο την ανάπτυξη, όπως υποστήριζε η ΝΔ προεκλογικά.
Σε κάθε περίπτωση, στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο η Ελληνική Λύση πρότεινε χθες τα εξής:
(1)  Να υιοθετηθεί μία επί πλέον μείωση του ΕΝΦΙΑ, κλιμακωτά έως 40-50%, με κριτήρια ενεργειακής και αισθητικής αναβάθμισης, όπως είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση προεκλογικά. Ίσως δεν κατάλαβε πως θα καλυφθεί το κόστος από μόνο του, αφού θα προσελκύσουν εγχώριες επενδύσεις, θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, θα αυξήσουν το ΑΕΠ, θα μειώσουν τις εξαγωγές συναλλάγματος για την αγορά πετρελαίου ή φυσικού αερίου κοκ.
(2)  Η μείωση του ΕΝΦΙΑ να συμπεριλαμβάνει και τα νομικά πρόσωπα – τις επιχειρήσεις.
(3) Να ανασταλεί ο ΕΝΦΙΑ για κτίρια που δεν είναι ηλεκτροδοτούμενα και που δεν είναι νοικιασμένα, για το διάστημα μη ενοικίασης τους, αφού είναι άδικο να επιβαρύνεται κανείς και να κινδυνεύει να χάσει το ακίνητο του, όταν είναι ανοίκιαστο.
(4) Να νομοθετηθεί η μη αύξηση του ΕΝΦΙΑ το 2020, με τροποποίηση των συντελεστών, ανεξάρτητα από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, προκειμένου να πλησιάσουν τις εμπορικές.
(5) Να μειωθεί ο συμπληρωματικός φόρος που επιβαρύνει δυσανάλογα τη μεσαία τάξη και να ληφθεί μέριμνα για τα οικόπεδα εντός σχεδίου.
Όσον αφορά τώρα τη ρύθμιση των 120 δόσεων, αναφέραμε πως είναι πολύ χαμηλοί οι συντελεστές διαγραφής προσαυξήσεων – οπότε  μάλλον θα ναρκοθετήσουν την εισπραξιμότητα, δεδομένων των πολλών ρυθμίσεων που καλούνται να εξυπηρετήσουν ταυτόχρονα οι οφειλέτες.
Επιστήσαμε δε την προσοχή στο ότι, πάνω από τις 36 δόσεις η μείωση είναι εξαιρετικά δυσανάλογη – από το 75% στο 45%, οπότε πρέπει να διορθωθεί. Επίσης στην διάταξη της σελίδας 2, άρθρο 2, παράγραφος 4 περί bonus προκαταβολής που εξηγήσαμε γιατί είναι επικίνδυνη και ενδεχομένως ύποπτη.
Οι προτάσεις μας εδώ ήταν οι εξής:
(1)  Για να βοηθηθούν πραγματικά οι Πολίτες, ειδικά επειδή έχουν συσσωρεύσει πλήθος δόσεων εξαιτίας της κρίσης, θα έπρεπε να διαγραφούν όλα τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις επί της ταμειακής βεβαίωσης και επί του ελέγχου που τους έχουν επιβληθεί από το δημόσιο – αφού έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα από την κρίση με ευθύνη όχι δική τους, αλλά των κυβερνήσεων τους και των καταστροφικών μνημονίων της Τρόικα.
Όλοι οι Πολίτες δηλαδή και όχι μόνο οι παραπάνω θα έπρεπε να κληθούν να καταβάλλουν αποκλειστικά και μόνο το οφειλόμενο κεφάλαιο.
(2) Θα πρέπει άμεσα (δεδομένου ότι ξεκινούν οι δόσεις των τρεχουσών φορολογικών υποχρεώσεων) να  αυξηθεί ο αριθμός των δόσεων της πάγιας ρύθμισης από 12 σε τουλάχιστον 24 – προκειμένου να μην προκληθούν προβλήματα στη ρύθμιση των 120 δόσεων.  Είμαστε σχεδόν βέβαιοι πως με αυτόν τον τρόπο θα περιορισθούν ή/και θα εξαλειφθούν  τα παρατηρούμενα ληξιπρόθεσμα κάθε μήνα.
(3)  Όπως αναφέρθηκε από πολλούς, μεταξύ των οποίων και από βουλευτές της ΝΔ, να μην χάνεται η ρύθμιση εάν υπάρξει καθυστέρηση 4 μηνών και όχι μόνο 2. Εναλλακτικά όταν ο οφειλέτης μπορεί να αποδείξει πως βρέθηκε σε αδυναμία πληρωμής.
Αναφέραμε επί πλέον πως η διευκόλυνση  των οφειλετών με σοβαρές ρυθμίσεις  θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη από συνέργειες που δεν είναι μετρήσιμες και που δεν περιορίζονται μόνο στις εισπράξεις από αυτές τις ρυθμίσεις.
Επίσης πως το όποιο περίσσευμα χρημάτων εκ μέρους των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων θα κατευθυνθεί στην κατανάλωση και σε επενδύσεις, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας μας – λειτουργώντας θετικά για την ανάπτυξη, οπότε για το ΑΕΠ και για τα έσοδα του δημοσίου.
Εν τούτοις, η Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων δεν δέχτηκε καμία δική μας πρόταση και καμία άλλη. Λυπάμαι που το λέω, αλλά έτσι δυστυχώς η Ελλάδα δεν πρόκειται να έχει μέλλον. Παρά τις ατέλειες τώρα του νομοσχεδίου και τις ενστάσεις που καταθέσαμε, το ψηφίζουμε επειδή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.    

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου