Πώς μπορεί μια σύγχρονη στρατηγική με βάση τα δεδομένα να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη ολόκληρης της επιχείρησης Κρίσιμη η η ενσωμάτωση της σωστής νοοτροπίας στην εταιρική κουλτούρα.
Γράφει ο Ν. Δημάκος
Τα δεδομένα είναι το νέο «πετρέλαιο». Πρόκειται για μια φράση που ακούμε συχνά από ειδικούς όταν επιχειρούν να εξηγήσουν τη σημασία της ψηφιακής πληροφορίας για τον κόσμο των επιχειρήσεων. Κατά τη γνώμη μου ωστόσο, καλύτερη μεταφορά για τον κρίσιμο ρόλο των δεδομένων είναι το «νερό», η ουσία από την οποία εξαρτιόμαστε όλοι για την επιβίωση, αλλά και την ευημερία μας.
Στη σημερινή οικονομία τα δεδομένα είναι διαθέσιμα σε όλους, αλλά όπως και στην περίπτωση του νερού, όλα εξαρτώνται από τη δυνατότητα να εμπιστευτούμε την ποιότητα της πηγής των δεδομένων, να κατανοήσουμε τη ροή τους και τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά. Αν δεν χειριστείς σωστά το νερό, αυτό μολύνεται και αχρηστεύεται. Οι διαρροές δεδομένων, η κατάχρηση και η διαχείριση της πρόσβασης αποτελούν σημαντικές προκλήσεις, καθώς εάν εμποδιστεί η πρόσβαση στο νερό, οι άνθρωποι υποφέρουν.
Το ίδιο ισχύει και με τη σύγχρονη οργάνωση των δεδομένων. Ένα παράδειγμα από την πραγματική ζωή είναι το εξής: πρόσφατα μας ζητήθηκε από μία εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών βοήθεια για την επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος. Οι ομάδες πωλήσεων της εταιρείας είχαν αρχίσει να αμφισβητούν την ποιότητα των δεδομένων πελατών τους που λάμβαναν και από τα οποία εξαρτιόνταν. Ένιωθαν ότι τα δεδομένα δεν ήταν αρκετά σαφή, καθότι είχαν αλλοιωθεί μέσα από τα πολλαπλά κανάλια του οργανισμού ή ότι ορισμένες πληροφορίες προστατευόντουσαν από διαφορετικά τμήματα της εταιρείας - όπως και το νερό που συλλέγεται σε κάποιες περιοχές σε βάρος άλλων.
Με στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους για τα δεδομένα (και επομένως και της δυνατότητα τους να βοηθήσουν αποτελεσματικότερα τους πελάτες τους) οι ειδικοί της KPMG συγκέντρωσαν κεντρικά όλα τα δεδομένα της εταιρείας και χρησιμοποίησαν προηγμένες μεθόδους για τον εμπλουτισμό τους.
Συγκεκριμένα, με μια ευρεία γκάμα μεθόδων που κυμαίνονται από τυπικές διορθώσεις ποιότητας ως και την Τεχνητή Νοημοσύνη, και την αξιοποίηση εσωτερικών ή εξωτερικών πηγών δεδομένων δομημένων ή μη, βελτίωσαν σημαντικά τη γενική ποιότητα των δεδομένων και κατόρθωσαν να βελτιώσουν την αξιοπιστία των εξειδικευμένων ανά πελάτη πληροφοριών στις οποίες είχε πρόσβαση η ομάδα πωλήσεων. Αυτό με τη σειρά τους έδωσε τη σιγουριά ότι τα διαθέσιμα δεδομένα είχαν απόλυτη συνάφεια με τις ανάγκες των πελατών τους.
Δεν σταματήσαμε όμως εκεί: εξηγήσαμε στην ομάδα πωλήσεων τι είχαν διαθέσιμο και εξασφαλίσαμε ότι όχι μόνο τα κατανόησαν αλλά και ότι τα αξιοποίησαν. Τα αποτελέσματα ήταν άμεσα, με τις πωλήσεις να βελτιώνονται κατά 10% τους 3 πρώτους μήνες χρήσης των νέων πληροφοριών και την εμπειρία των πελατών επίσης να βελτιώνεται σημαντικά τον πρώτο χρόνο. Μόλις οι ειδικοί μας κέρδισαν την εμπιστοσύνη των ομάδων πωλήσεων, είχαν πλέον την εσωτερική υποστήριξη της εταιρείας για να μπορέσουν να επαναλάβουν τη διαδικασία με ένα δεύτερο τμήμα, οδηγώντας έτσι σε μια στροφή της εταιρικής κουλτούρας προς την υιοθέτηση της στρατηγικής χρήσης ψηφιακών δεδομένων ως κατευθυντήρια δύναμη της επιχείρησης.
Η χρήση των δεδομένων ως βάση μιας προληπτικής στρατηγικής και σχεδιασμού, και όχι ως εργαλείο αντίδρασης, αποτελεί την κεντρική φιλοσοφία μιας «διασυνδεδεμένης» επιχείρησης, όπου ο ψηφιακός σχεδιασμός (κυρίως μέσω περισσότερης έξυπνης αυτοματοποίησης) θα καταρρίψει τα τείχη που υψώνονται μεταξύ του ανθρώπινου δυναμικού, των οικονομικών, των προμηθειών και άλλων λειτουργιών της επιχείρησης.
Μέσω της άντλησης δεδομένων και της εφαρμογής της ανάλυσης σε ολόκληρη την επιχείρηση, ένας διασυνδεδεμένος οργανισμός μπορεί να περιορίσει την ύπαρξη απομονωμένων λειτουργιών και να οδηγήσει σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο περισσότερο επικεντρωμένο στον πελάτη, με ταχύτερες διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Αυτό μεταφράζεται σε χαμηλότερα κόστη και καλύτερες εμπειρίες για τον χρήστη (εργαζόμενο) και τους πελάτες.
Οι εταιρείες που έχουν μια ξεκάθαρη στρατηγική επικέντρωσης στα δεδομένα έχουν προκαλέσει ταχύτατες μεταβολές τα τελευταία χρόνια στους τομείς των μεταφορών, της ψυχαγωγίας, του τουρισμού και των οικονομικών υπηρεσιών. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι οι παραδοσιακές επιχειρήσεις δεν μπορούν να προλάβουν τους πρωτοπόρους. Κάποιες έχουν ήδη ξεκινήσει να επενδύουν σε έναν διασυνδεδεμένο εκδημοκρατισμό των δεδομένων εντός των οργανισμών τους, καθώς αντιλαμβάνονται τον γιγάντιο όγκο των δεδομένων που παράγονται και συλλέγονται, και ότι απαιτείται ένας νέος τρόπος σκέψης αν επιθυμούν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Σύμφωνα με μια εκτίμηση, το 90% των δεδομένων που υπάρχουν σήμερα δημιουργήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια. Η μελλοντική επιτυχία θα εξαρτηθεί από την κατάλληλη επιχειρηματική νοοτροπία και την επιλογή της σωστής τεχνολογίας για την επεξεργασία και αποκόμιση νοήματος από τα δεδομένα αλλά και την ουσιαστική χρήση των συμπερασμάτων που εξάγονται από αυτά, καθώς λόγω της ποσότητας των διαθέσιμων δεδομένων δεν έχει νόημα ούτε από επιχειρηματικής αλλά ούτε και από οικονομικής άποψης η επεξεργασία ολόκληρου του όγκου τους. Επομένως, η επόμενη στρατηγική κίνηση είναι ο καθορισμός του τρόπου με τον οποίο η διαχείριση των δεδομένων θα υποστηρίξει τους στόχους και τη γενική στρατηγική του οργανισμού.
Εδώ δεν μιλάμε όμως μόνο για στρατηγική. Το θέμα είναι και η ενσωμάτωση στην εταιρική κουλτούρα μιας νοοτροπίας που βάζει πρώτα τα δεδομένα, κάτι που πρέπει να ξεκινάει από την κορυφή. Οι εταιρείες-μέλη της KPMG έχουν γίνει μάρτυρες μια σειράς αποτυχημένων δράσεων, βλέποντας εταιρείες που εφοδιάστηκαν, εφάρμοσαν και διέθεσαν τα δεδομένα και τις σχετικές τεχνολογίες, χωρίς κανείς όμως να κατανοεί τα οφέλη ώστε να τα αξιοποιήσει. Όπως φάνηκε ξεκάθαρα στην πιο πρόσφατη έρευνα για CEO της KPMG International (CEO Outlook), 67% των στελεχών εξακολουθούν να εμπιστεύονται το ένστικτό τους περισσότερο από τα δεδομένα που λαμβάνουν. Από την άλλη, εταιρείες με ξεκάθαρη στρατηγική διαχείρισης δεδομένων έχουν επιτύχει μετρήσιμα επιχειρηματικά οφέλη μέσα σε λίγους μήνες και θα συνεχίσουν να τα απολαμβάνουν με βιώσιμο τρόπο το χρόνια που έρχονται.
Επομένως, τι πρέπει να συμβεί ώστε η Προηγμένη Διαχείριση Δεδομένων της KPMG να δώσει κινητήρια ώθηση στην επιχείρηση που δε γνωρίζει σύνορα, μειώνοντας το ρίσκο, ενισχύοντας τη λειτουργική της αριστεία και βελτιώνοντας τη συμμετοχή των πελατών και την οικονομική απόδοση;
Καταρχάς, οι εταιρείες θα πρέπει να ορίσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα ώστε να επιλέξουν τα σωστά δεδομένα. Πρέπει να ξέρουν από που ακριβώς προέρχονται τα δεδομένα, πώς συγκεντρώθηκαν και τι αντιπροσωπεύουν. Οι πληροφορίες αυτές είναι βασικές για την κατανόηση του πλαισίου αυτών των δεδομένων και την οικοδόμηση εμπιστοσύνης για την ποιότητα των δεδομένων που χρησιμοποιούνται στην στρατηγική και το σχεδιασμό.
Το ζήτημα της εμπιστοσύνης επεκτείνεται και στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα δεδομένα τους τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά, ιδίως στον τομέα της δεοντολογίας. Το επόμενο διάστημα, οι επιχειρήσεις θα χρειαστούν ένα πλαίσιο που θα τους βοηθήσει να διαμορφώσουν τη στρατηγική για τα δεδομένα, τη διακυβέρνηση, την ενοποίηση, την αρχιτεκτονική και την ποιότητα των δεδομένων, καθώς και σύγχρονα εργαλεία για την αυτοματοποιημένη και έξυπνη επεξεργασία των δεδομένων, απαλλάσσοντας τους εργαζομένους από τον φόρτο των επαναλαμβανόμενων εργασιών που δεν προσθέτουν αξία και επιτρέποντάς τους να επικεντρωθούν περισσότερο στην αξιοποίηση των δεδομένων για τους κύριους στόχους τους.
Κλείνοντας, οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να προσαρμόσουν την κουλτούρα τουςμε βάση τα δεδομένα, διασφαλίζοντας ότι κάθε τεχνολογική εξέλιξη ενσωματώνεται και αξιοποιείται από τις καθημερινές επιχειρηματικές διαδικασίες, ενημερώνοντας τους εργαζομένους για τις δυνατότητες που προσφέρουν τα δεδομένα και παρέχοντας τους τα κίνητρα για να τις χρησιμοποιούν και να επωφελούνται από αυτές.
Αυτό με τη σειρά του θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ενσωματώσουν με επιτυχία όλες τις πτυχές μιας προσέγγισης που επικεντρώνεται στα δεδομένα, κίνηση που θα τις προετοιμάσει για τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη της οικονομίας των δεδομένων, είτε πρόκειται για ανάλυση δεδομένων, επιχειρηματικές πληροφορίες, τεχνητή νοημοσύνη ή έξυπνη αυτοματοποίηση.
* Γενικός Διευθυντής, Συμβουλευτικό Τμήμα, KPMG
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου