Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής
Της Αγγελικής Κοτσοβού
Oι δυνάμεις που οδήγησαν το πετρέλαιο σε χαμηλά σχεδόν διετίας στα τέλη του 2018 δεν πρόκειται να φύγουν. Οι τιμές του αμερικανικού αργού έχουν απομακρυνθεί σχεδόν 40% από τα υψηλά τετραετίας, πάνω από τα 76 δολάρια το βαρέλι, που είχαν αγγίξει τον Οκτώβριο. Και το μπρεντ, που στις αρχές Οκτωβρίου είχε ξεπεράσει το «φράγμα» των 80 δολαρίων το βαρέλι, υποχώρησε αυτή την εβδομάδα στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Αύγουστο του 2017.
Οι καθοδικές πιέσεις στις τιμές του πετρελαίου αντικατοπτρίζουν τις ανησυχίες για προσφορά μεγαλύτερη της ζήτησης, σε συνδυασμό με τις ενδείξεις επιβράδυνσης της οικονομίας. Μάταια ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του προσπαθούν να αποκαταστήσουν την ισορροπία στις διεθνείς πετρελαϊκές αγορές με μειώσεις στην παραγωγή.
Οι προβλέψεις για «φρένο» στην παγκόσμια ανάπτυξη προοιωνίζονται και μειωμένη ζήτηση για ενεργειακά προϊόντα, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο διολίσθησης των τιμών του άλλοτε «μαύρου χρυσού». Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας στο 2,5% το 2019 από 2,9% το 2018. Από την άλλη, το φθηνό πετρέλαιο συνεπάγεται μειωμένο ενεργειακό κόστος, ανακουφίζοντας τις χώρες εισαγωγής καυσίμων. Θα πρέπει όμως να προσέχουν τι εύχονται: Η πτώση των τιμών ενέργειας συμπαρασύρει προς τα κάτω τον πληθωρισμό στην Ευρωζώνη, προκαλώντας «πονοκέφαλο» στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που μόλις έγραψε τον επίλογο στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης των 2,6 τρισ. ευρώ.
Ο καθοριστικός παράγοντας από την πλευρά της ζήτησης είναι οι προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίες προδιαγράφονται δυσοίωνες. Οι χώρες μέλη του ΟΠΕΚ συμφώνησαν ότι από τον Ιανουάριο θα απομακρύνουν 1,2 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως από τις διεθνείς αγορές, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο για μεγαλύτερες μειώσεις, εφόσον χρειαστεί. Φαίνεται όμως ότι οι προσπάθειες του καρτέλ και των συμμάχων του δεν φέρνουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Με τις ΗΠΑ να υποσκελίζουν τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία και να παίρνουν τα σκήπτρα της μεγαλύτερης παραγωγού χώρας αργού, είναι φανερό ότι η επιρροή του ΟΠΕΚ στις πετρελαϊκές αγορές είναι περιορισμένη.
Το τι θα συμβεί την επόμενη χρονιά είναι δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια. Για όσο διάστημα το τοπίο παραμένει θολό, οι επενδυτές θα πρέπει να συνηθίσουν το «τρενάκι του τρόμου».
Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου