Πέμπτη 11 Μαΐου 2017

Εις υγείαν των κορόιδων...


Γιώργος Α. Κορομηλάς Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Ενα από τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση της υφυπουργού Οικονομικών με την ομόλογό της, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της στο κρατίδιο του Βρανδεμβούργου, ήταν το πώς θα αντιμετωπισθεί το πρόβλημα των «πειραγμένων» ταμειακών μηχανών, έτσι ώστε να περιορισθεί το φαινόμενο της φοροδιαφυγής.
Το φαινόμενο αυτό δεν απαντάται μόνο στη χώρα μας αλλά και σε άλλα κράτη, όπου δίδονται αποδείξεις στους καταναλωτές αλλά τα έσοδα που καταγράφονται στα λογιστικά - φορολογικά αρχεία είναι πολύ μικρότερα με αποτέλεσμα να χάνονται μεγάλα ποσά από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος.
Οι αρχές του κρατιδίου του Βρανδεμβούργου ενημέρωσαν την κ. υφυπουργό ότι έχουν αναπτύξει ένα σύστημα, στο οποίο ολοκληρώνονται οι σχετικές τεχνικές προδιαγραφές, με στόχο να εφαρμοσθεί από το 2020 και να τοποθετηθεί σε όλες τις φορολογικές ταμειακές μηχανές έτσι ώστε να εμποδίζονται οι «επαγγελματίες» να πραγματοποιούν οποιαδήποτε παρέμβαση θα μείωνε τα έσοδα κατά το δοκούν. Όπως δήλωσε η κ. υφυπουργός το σύστημα αυτό ενδιαφέρει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και από τη στιγμή που υπάρχει αντί να το αναπτύξουμε από μηδενική βάση είναι καλύτερο να το πάρουμε έτοιμο.
Οι επαφές με τις αρμόδιες φορολογικές αρχές άλλων κρατών και υιοθέτηση τεχνολογίας - τεχνογνωσίας σε θέματα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής είναι απαραίτητες ενέργειες, ειδικά σε μία περίοδο, όπου η φοροδιαφυγή γιγαντώνεται. Όμως όσο χρήσιμο και να είναι ένα σύστημα που θα αποτρέπει παρεμβάσεις στις φορολογικές ταμειακές μηχανές από μόνο του δεν φτάνει. Η «πειραγμένη» μηχανή, το «πειραγμένο» ταξίμετρο, ο «πειραγμένος» μηχανισμός είναι η μειοψηφία των περιπτώσεων φοροδιαφυγής.

Η πλειοψηφία, όπως μπορεί κάθε ένας από εμάς να το διαπιστώσει στην καθημερινότητά του, είναι η μη έκδοση αποδείξεων στη συντριπτική πλειοψηφία των καθημερινών συναλλαγών. Ζητάς απόδειξη σε κατάστημα και σου φέρνει μια από τις ελάχιστες με χαμηλά ποσά που είχε κόψει για ξεκάρφωμα, αν παρατηρήσεις σε αυτή που σου έφερε την ώρα ή/και το ποσό τότε ακούγεται η δικαιολογία «ξέρετε η μηχανή έχει πρόβλημα με την ώρα και δεν έχει ακόμα φτιαχτεί?», όχι από τον «επιχειρηματία» αλλά από το, συνήθως ανασφάλιστο, προσωπικό του, προσωπικό που παριστάνει τον πελάτη στην περίπτωση που «πέσει σύρμα» για έλεγχο από το ΣΕΠΕ.
Την πρωτομαγιά σε σχετικό ρεπορτάζ τηλεοπτικού σταθμού ακούστηκαν ένα κάρο δικαιολογίες από «επαγγελματίες» που ομολόγησαν ανερυθρίαστα μπροστά στην κάμερα την παραβατική συμπεριφορά τους. «Με τόσο μεγάλο ΦΠΑ αν σου κόψω απόδειξη πώς θα βγω;» ήταν μια από τις απαντήσεις στο ερώτημα γιατί δεν έκοψε απόδειξη, λες και ο ΦΠΑ δεν βαρύνει τον τελικό καταναλωτή. Αυτοί οι «επαγγελματίες» υπεξαιρούν τον ΦΠΑ, καταβάλλουν ελάχιστο φόρο εισοδήματος, χαίρονται με το νέο ασφαλιστικό σύστημα γιατί καταβάλλουν το ελάχιστο ποσό ασφαλιστικών εισφορών, δηλώνοντας ετήσια εισοδήματα πολλές φορές μικρότερα από τα εισοδήματα υπαλλήλων τους, ζώντας όμως με περισσή άνεση, πίνοντας καθημερινά τον καφέ τους εις υγείαν των κορόιδων, δηλαδή αυτών που επωμίζονται τα βάρη τους.
Πέραν των όποιων δράσεων θα αναλάβει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και η ΑΑΔΕ, απαιτείται η ενεργοποίηση όλων απέναντι στο φαινόμενο αυτό. Τα έσοδα που χάνονται είναι πολύ μεγάλα, όλα καταλήγουν στις τσέπες των επιτήδειων και τα μόνιμα υποζύγια καλούνται να τα αναπληρώσουν. Μέχρι πότε θα τους ανεχόμαστε; Μέχρι πότε θα πλουτίζουν εις βάρος μας;

Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου