Σάββατο 10 Ιουνίου 2017

Εμπρηστικά συστατικά


Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής
Της Αγγελικής Κοτσοβού

«Οι κρίσεις είναι εύκολο να γεννηθούν και δύσκολο να σταματήσουν. Αρκεί ο συνδυασμός λίγων συστατικών για να δημιουργηθεί μια κρίση, όπως το οξυγόνο και η φωτιά. Πρόκειται για κοινά συστατικά που αναμιγνύονται πολύ συχνά». Η ρήση ανήκει στον Ρίτσαρντ Ένγκελ, ξένο ανταποκριτή του δικτύου NBC που διακρίθηκε για τις ανταποκρίσεις του στη Μέση Ανατολή.
Για μία ακόμη φορά οι χώρες της περιοχής βυθίζονται ακόμη πιο βαθιά στη δίνη μιας κρίσης, που αυτή τη φορά είναι διπλωματική: Με την κατηγορία ότι υποστηρίζει την τρομοκρατία, Σαουδική Αραβία, Αίγυπτος, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Μπαχρέιν έκοψαν όλες τις γέφυρες με το Κατάρ, απομονώνοντας μία μικρή μεν σε έκταση χώρα -με πληθυσμό μόλις 2,7 εκατομμυρίων- που όμως συγκαταλέγεται μεταξύ των πλουσιότερων στον κόσμο.
Το Κατάρ αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό υγροποιημένου φυσικού αερίου και μια ισχυρή δύναμη στο παγκόσμιο χρηματοοικονομικό στερέωμα, με το ισχυρό επιχειρηματικό κέντρο της Ντόχα και με επενδύσεις σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Ευρώπης, όπως Barclays, Credit Suisseκαι Deutsche Bank. Το κρατικό επενδυτικό ταμείο διαθέτει περιουσία άνω των 300 δισ. δολ., ενώ χάρη στις εξαγωγές LNG, τον Απρίλιο εμφάνισε εμπορικό πλεόνασμα 2,7 δισ. δολ. Η πρόσφατη επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων σημαίνει ότι μπορεί να συνεχίσει τις εξαγωγές και να εισάγει διά της θαλάσσιας οδού αγαθά που προέρχονταν από τα πλέον κλειστά σύνορα με τη Σαουδική Αραβία.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η οικονομία, που ήδη έχει «γονατίσει» λόγω των χαμηλών τιμών του πετρελαίου, θα μείνει αλώβητη από την κρίση. Το Χρηματιστήριο του Κατάρ ήταν το πρώτο «θύμα», με βουτιά 7%. Η αναστολή πτήσεων από και προς το Κατάρ και το κλείσιμο του εναέριου χώρου «ψαλιδίζουν» τα φτερά του εθνικού αερομεταφορέα, Qatar Airways, αλλά και τις φιλοδοξίες της Ντόχα να αναδειχθεί σε τουριστικό κόμβο. Στον αέρα και το Μουντιάλ του 2022, η διοργάνωση του οποίου έχει δημιουργήσει χρηματοδοτικές απαιτήσεις περίπου 200 δισ. δολ., που απειλούν τόσο τις τράπεζες όσο και το ίδιο το κράτος. Η αρχή έγινε. Δεν είναι όμως ακόμη αργά για να τεθεί η φωτιά υπό έλεγχο, προτού λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις.   

Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου