του Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη
Το λέγαμε με ευκαιρία την εδώ παρουσία του Τούρκου Πρωθυπουργού Μπιναλί Γιλντιρίμ και τις επαφές και συζητήσεις του με την Ελληνική πολιτική ηγεσία, στην ίδια αυτή θέση: έτσι όπως εξελίσσονται τα ΕλληνοΤουρκικά, μέρα την ημέρα, εμφανίζεται ένα παράδοξο. Που βαθαίνει.
Που το παράδοξο; Σ' ένα φόντο έντασης, που την ζήσαμε όλον αυτόν τον καιρό στο Αιγαίο με τις ανερχόμενες (ποσοτικά αλλά και ποιοτικά) παραβάσεις και παραβιάσεις και υπερπτήσεις - το ποιοτικό στοιχείο είναι οι φορές που οι αψιμαχίες/dogfights των αεροπλάνων των δυο πλευρών γίνονται με αυτά να είναι οπλισμένα ή/και να εξελίσσονται σε εμπλοκή με "κλείδωμα του αντιπάλου -αλλά και με κινήσεις του Τουρκικού Ναυτικού και με έκδοση διαδοχικών NAVTEX από Καστελλόριζο μέχρι Λήμνο/Αη-Στράτη για δέσμευση μεγάλων περιοχών, σ' ένα τέτοιο φόντο είχαμε την τοποθέτηση του Τούρκου Πρωθυπουργού ότι "ο γείτονας έχει ανάγκη ακόμη και την στάχτη του γείτονα".
Η τοποθέτηση αυτή έγινε στα πλαίσια της παρουσίας Γιλντιρίμ στην Θράκη - που, όσο περνάει ο καιρός, γίνεται εμφανές ότι αποτελεί νέα κόψη της Τουρκικής "ανάγνωσης" των ΕλληνοΤουρκικών - και μάλιστα στην παρουσία του στο τζαμί Κιρ Μαχαλά στην Κομοτηνή. Εκεί, μιλώντας στους ομόθρησκους αλλά και ομοεθνείς του, μετέφερε - θυμίζουμε - "πέρα από τα χαιρετίσματα του Προέδρου Ερντογάν" και αίτημα Ερντογάν να μεταφέρει τι; Το μήνυμα ότι "εκτός ότι είστε ομογενείς και ομόθρησκοι, είστε και πολίτες της Ελλάδας". Και όχι μόνο αυτό, αλλά "πρέπει να προσπαθείτε και να εργάζεσθε ώστε να αναπτυχθεί η χώρα αυτή και τα προβλήματά της να τα βλέπετε και ως δικά σας προβλήματα". Δύσκολα θα έβρισκε κανείς πιο εποικοδομητική τοποθέτηση - βέβαια δεν άργησε νάρθει η συνέχεια: "Από την άλλη, να διατηρείτε τις αξίες σας και τα πιστεύω σας [...] να γαλουχείτε τα παιδιά σας μ' αυτές τις αξίες". Α, ναι, ο Γιλντιρίμ υπενθύμισε τα προβλήματα με τον ορισμό του Μουφτή, αλλά στην αμέσως επόμενη φράση του έκανε αναφορές και στις δικές μας "προσμονές για το θέμα της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης".
Τι τα ξαναφέρνουμε, αυτά, στο προσκήνιο; Επειδή ώρες αργότερα απ' αυτήν την ενδιαφέρουσα στάση, είχαμε την τελετή στην ΑγιαΣοφιά της Πόλης - για την Νύχτα του Καντίρ, την "Νύχτα του Νόμου" ή "Νύχτα ης Μοίρας" όπου οι Μουσουλμάνοι γιορτάζουν την αρχή της αποκάλυψης του Κορανίου στον Μωάμεθ με κάλεσμα σε προσευχή όλων των πιστών - με επίσημη παρουσία του επικεφαλης της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων της Τουρκίας. Καθώς ζούμε στα χρόνια της ψηφιακής επικοινωνίας, όχι μόνο τηλεοπτική μετάδοση του γεγονότος υπήρξε, αλλά και στο Twitter της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων αναρτήθηκε η τελετή, με τον πράσινο φωτισμό και την τελετουργική αναφορά του καλέσματος προς όλους τους πιστούς.
Πέρσι τέτοιον καιρό, η υποδοχή αυτής της κίνησης "επαναθρησκευτικοποίησης" της ΑγιαΣοφιάς από το καθεστώς της Τουρκίας - μνημείου πολιτιστικής κληρονομιάς κατά UNESCO, μουσείου κατά Κεμάλ - είχε τον Νίκο Ξυδάκη να θεωρεί ότι "δεν είναι έλλειψη σεβασμού να διαβαστεί ένα θρησκευτικό κείμενο". Φέτος, το ΥΠΕΞ το πήγε αλλιώς: "καταφανώς απαράδεκτη πρόκληση στο θρησκευτικό συναίσθημα των απανταχού Χριστιανών".
Το ξαναλέμε: με τα παράδοξα θα κινούνται τα ΕλληνοΤουρκικά.
kontranews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου