Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Χαμένη η μάχη των τιμών*

Το Ποντίκι


Το κατέστησαν σαφές οι βιομηχανίες ότι δεν πρόκειται να μειωθούν οι τιμές των τροφίμων. Το μήνυμα δεν απευθυνόταν μόνο στους καταναλωτές, αλλά είχε πολλούς αποδέκτες… και κυρίως την κυβέρνηση, αφού το ζήτημα της ακρίβειας επανέρχεται διαρκώς στο προσκήνιο.

Άλλωστε ο νέος υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος είχε δηλώσει πως η πρώτη προτεραιότητά του είναι η μείωση των τιμών. Για τον λόγο αυτό ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) απάντησε άμεσα ότι ο στόχος του δεν είναι τόσο απλός. Το κόστος ενέργειας και χρήματος, η απουσία πρώτων υλών από την εγχώρια παραγωγή, οι καθυστερήσεις πληρωμών από τις αλυσίδες λιανικής, το μέγεθος αγοράς logistics, τα φορολογικά και διοικητικά εμπόδια δεν επιτρέπουν μεγαλύτερες μειώσεις τιμών.

Την ίδια ώρα αμφισβήτησε στην ουσία τα στοιχεία της Eurostat, υποστηρίζοντας ότι η πτώση των τιμών αγγίζει το 6% και κυμαίνεται στο 8%-10% με βάση έρευνα της Nielsen, η οποία λαμβάνει υπόψη της τις προσφορές, τις προωθητικές ενέργειες και τις εκπτώσεις.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με έρευνα της Eurostat για το επίπεδο τιμών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα βρίσκονται στο 102% του μέσου κοινοτικού όρου.


Ωστόσο το Μέγαρο Μαξίμου τοποθετεί ψηλά στην ατζέντα το θέμα της νομοθετικής ρύθμισης των λεγόμενων «καθαρών τιμών», της αποτύπωσης δηλαδή στα τιμολόγια χονδρικής όλων των παροχών που κάνουν οι προμηθευτές στους λιανεμπόρους, επιλέγοντας το εν λόγω πεδίο αυτή τη φορά για να δώσει τη «μάχη των τιμών».

Βεβαίως, πρόκειται για ρύθμιση που εξαγγέλλεται εδώ και χρόνια από όλους τους υπουργούς Ανάπτυξης, χωρίς ωστόσο τελικά να έχει ακόμη θεσμοθετηθεί. Ο τέως υφυπουργός Ανάπτυξης Αθ. Σκορδάς είχε ετοιμάσει τη σχετική νομοθετική διάταξη, ωστόσο τελικά αυτή δεν θεσμοθετήθηκε και βεβαίως δεν εφαρμόστηκε ποτέ.

Η νομοθετική διάταξη προέβλεπε την υποχρεωτική αναγραφή στα τιμολόγια όλων των παροχών που κάνουν οι εγχώριες και πολυεθνικές επιχειρήσεις μετά τη χονδρική πώληση των προϊόντων τους στα σούπερ μάρκετ και στα άλλα καταστήματα λιανικής.

Η μορφή τους είναι κυρίως πιστωτικά σημειώματα ή εκπτώσεις επί του τιμολογίου και δίνονται προκειμένου τα προϊόντα των βιομηχανιών να έχουν καλύτερη θέση στο ράφι.

Ωστόσο, συχνά οι παροχές αυτές δεν μετακυλίονται στη λιανική, ενώ οι βιομηχανίες – ειδικότερα στο παρελθόν – υπερτιμολογούσαν τα προϊόντα τους, έτσι ώστε μην έχουν απώλειες από τις παροχές στο λιανεμπόριο. Αποτέλεσμα; Εκτιμήσεις του υπουργείου Ανάπτυξης κάνουν λόγο για «καπέλο» στις τιμές που φτάνει ακόμη και το 25%.

Ερωτηθείς σχετικά για το θέμα των «καθαρών τιμών», ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ Ευ. Καλούσης δήλωσε: «Δεν μας ενοχλεί να γίνει η ρύθμιση, αλλά πιστεύουμε ότι θα υπάρξει αναστάτωση με τους λιανεμπόρους».

*Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1818 στις 26 Ιουνίου 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου