iskra
1,7 ΔΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΜΕΣΟΙ ΚΑΙ ΕΜΜΕΣΟΙ ΦΟΡΟΙ ΤΟ 2015. ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΤΑ 450 ΕΚΑΤ. ΤΗΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝ. ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΠΕΡΙΚΟΠΤΕΤΑΙ ΚΑΤΑ 400 ΕΚΑΤ. ΤΟ ΙΣΧΝΟΤΑΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΔΩ
Η κυβέρνηση κατέθεσε τη Δευτέρα (6/10) τοπροσχέδιο του προϋπολογισμού του 2015, την ίδια μέρα που ο Α. Σαμαράς κατέθεσε στη Βουλή και την πρόταση «εμπιστοσύνης», η συζήτηση της οποίας θα ξεκινήσει την Τετάρτη (8/10) το απόγευμα. Το πρωτοφανές και παράδοξο είναι ότι από την έναρξη της συζήτησης επί της προτάσεων θα απουσιάζει ο Α. Σαμαράς, που θα παρευρεθεί στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ και την εισήγηση από την πλευρά της κυβέρνησης θα κάνει ένας από τους υπουργούς της, πιθανόν ο Μ. Βορίδης. Να σημειωθεί ότι ο Α. Σαμαράς για άλλη μια φορά δραπετεύει από τη Βουλή, αφού είχε τη δυνατότητα να καταθέσει αργότερα την πρόταση εμπιστοσύνης, προκειμένου να την εισηγηθεί, ως όφειλε, στη Βουλή.
Πολιτικοί και οικονομικoί παρατηρητές χαρακτήριζαν μίζερο και μισερό το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, το οποίο κινείται στις προδιαγραφές του υπάρχοντος μνημονίου, ενώ βρίθει λογιστικών «μασάζ», μαγειρεμένων υπολογισμών και επίπλαστων αριθμών.
Το προσχέδιο, παρά τις κυβερνητικές θριαμβολογίες περί φοροελαφρύνσεων, προβλέπει 1,7 δισ. (!)περισσότερους φόρους το 2015 σε σχέση με τη φοροεπιδρομή του 2014 αλλά και μειωμένη επιστροφή φόρων κατά 250 εκατ. ευρω.
Προβλέπει, επίσης, μειωμένη κατά 450 εκατ. κρατική επιχορήγηση για την Κοινωνική Ασφάλιση καιΠερίθαλψη, πράγμα που οδηγεί στην κατάρρευση της τελευταίας, με περαιτέρω τραγικές συνέπειες για τις συντάξεις, την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη των πολιτών.
Την ίδια ώρα, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού διατηρεί στάσιμες περίπου τις δαπάνες για μισθούς και συντάξεις του Δημοσίου (18.685 εκατ. το 2015 έναντι 18.613 εκατ. το 2014), πράγμα που στην ουσία αντιπροσωπεύει περαιτέρω βάθεμα της εξοντωτικής λιτότητας, αν αφαιρέσουμε το κονδύλι για τους ένστολους, το οποίο προβλέπεται στον Προϋπολογισμό του 2015 κατ’ εφαρμογή των τελεσίδικωνδικαστικών αποφάσεων.
Το πιο τραγικό, ίσως, με το Προσχέδιο είναι η πρόβλεψη που περιέχει για δραστική περικοπή κατά 400 εκατ. του περίπου ανύπαρκτου Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο από το ασήμαντο ποσό των 6,8 δισ. το 2014 θα φτάσει μόλις στα 6,4 δισ.
Είναι προφανές ότι με τέτοια απολύτως ανεπαρκή ποσά, είναι αδύνατον ο τόπος να μπει σε μια πραγματική αναπτυξιακή τροχιά. Οι προβλέψεις του προσχεδίου για ανάπτυξη 0,6% το 2014 και 2,9% το 2015, μάλλον πρέπει να θεωρηθούν υπεραισιόδοξες έως εκτός τόπου και χρόνου.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι επί του προσχεδίου δεν έχει εκφρασθεί θετικά ή αρνητικά η τρόικα, η οποία αναμένει να καθορίσει συνολικότερα τη στάση της για την πορεία του προγράμματος και την κυβερνητική κατεύθυνση, με βάση καθαρά πολιτικά κριτήρια, που θα υπαγορευθούν κυρίως από τηΓερμανία και το ευρωπαϊκό κατεστημένο.
Στη συνέχεια, η Iskra παραθέτει, χωρίς κρίσεις και σχόλια, επίκαιρο ρεπορτάζ από διάφορες ιστοσελίδες, το οποίο έχει ως εξής:
ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2,9% ΓΙΑ ΤΟ 2015 ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Στο προσχέδιο περιλαμβάνονται οι φοροελαφρύνσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, όπως και τα αναδρομικά ενστόλων και δικαστικών. Προβλέπεται ανάπτυξη 2,9% για το 2015, ενώ για το 2014 η αύξηση του ΑΕΠ τοποθετείται στο 0,6%, έναντι μείωσης 3,9% το 2013.
Η εκτίμηση για την ανάπτυξη το 2015 βασίζεται, όπως εξήγησε ο Χρ. Σταϊκούρας, στις ενδείξεις σταθεροποίησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, στην ανάκαμψη των επενδύσεων, στην ενίσχυση των εξαγωγών.
Εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους τουΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, η συνέχιση της διαδικασίας αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην Ελληνική οικονομία.
Για τον κ. Σταϊκούρα, θετικές επιδράσεις, χωρίς να έχουν ακόμη ποσοτικά προσδιορισθεί, θα έχουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης λόγω της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, η πλήρης απόδοση -σε ετήσια βάση- του μέτρου της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που άρχισε να ισχύει από τα μέσα του 2014, η αύξηση της μεταφερόμενης επίδρασης του 2014 στο 2015 καθώς η εξέλιξη τουΑΕΠ στα 2 τελευταία τρίμηνα του 2014 αναμένεται θετική και η συνέχιση, βάσει των σημερινών ενδείξεων, της μεγάλης αύξησης του τουρισμού και το 2015.
ΦΟΡΟΕΛΑΦΡΥΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΕΝΣΤΟΛΩΝ-ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ
Στο προσχέδιο ενσωματώνεται η μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
Επίσης έχει περιληφθεί το ποσό των 414,7 εκατ. ευρώ για χορήγηση αναδρομικών αποδοχών και συντάξεων των δικαστικών και των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείαςγια την περίοδο από 1 Αυγούστου 2012 έως 31 Ιουνίου 2014.
Επίσης έχει ενσωματωθεί ποσό 126,2 εκατ. ευρώ για την καταβολή των αυξημένων αποδοχών και συντάξεών τους από 1 Ιουλίου 2014 έως και 31 Δεκεμβρίου 2014.
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί και εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 22,5% του εργατικού δυναμικού, από 24,5% το 2014.
Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,6%.
Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 5,4 δισ. ευρώ ή στο 2,9% του ΑΕΠ, περίπου στο στόχο του Προγράμματος.
Έτσι, προβλέπεται αύξηση των φορολογικών εσόδων, χωρίς νέες πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις των πολιτών.
Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ισοσκελισμένο. Εκτιμάται δημοσιονομικό έλλειμμα 0,2% το 2015, από 0,8% το 2014 και 1,9% το 2013.
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 316 δισ. ευρώ ή στο 168% του ΑΕΠ. Μειωμένο κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2014.
Η μείωση αυτή οφείλεται, κυρίως, στην επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος και στη μεγέθυνση της οικονομίας.
Οι δαπάνες για τόκους χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπονται να διαμορφωθούν στα 5,9 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Αναλυτικά, σε ό,τι αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015:
- Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50,7 δισ. ευρώ, αυξημένα περίπου κατά 1 δισ. ευρώ έναντι του 2014.
- Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 41,8 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 380 εκατ. ευρώ έναντι του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης καταβολής αυξημένων αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχων.
- Το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 6,4 δισ. ευρώ, όσο προβλέπονταν και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου