iskra
ΝΕΕΣ ΑΠΟΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ, ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΝΤ ΕΔΩ
ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑ 2,2% Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ
Παρά τις αγωνιώδεις επικοινωνιακές προπάθειες της κυβέρνησηςνα παρουσιάσει μια ωραιοποιημένη εικόνα της ελληνικής οικονομίας, αλλά και μια επίπλαστη εικόνα αλλαγής πορείας προς ένα νέο κοινωνικά φιλικότερο πρόσωπο, μέσω και του ανασχηματισμού, η θλιβερή αλήθεια της διάλυσης της ελληνικής οικονομίας καικοινωνίας είναι αδύνατο να κρυφτεί κάτω από οποιοδήποτε επικοινωνιακό χαλί.
Νέα αντιλαϊκά μέτρα- "φωτιά" σε ασφαλιστικό, φορολογικό, εργασιακές σχέσεις (απελευθέρωση ομαδικών απολύσεων, Lock Out) , επιτάχυνση του "ξεπουλήματος" της δημόσιας περιουσίας της χώρας και συνέχιση των λεγόμενων "μεταρρυθμίσεων" προβλέπει, η νέα έκθεση του ΔΝΤ για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Επιπλέον, ασκείται κριτική στην κυβέρνηση για τους στόχους που δεν έπιασε το 2013. Συγκεριμένα , μάλιστα, επισημαίνεται η ύπαρξη δημοσιονομικού κενού €5,7 δισ., τη διετία 2015-2016, η χαμηλή εξαγωγική επίδοση της ελληνικής οικονομίας, παρά το "μαχαίρι" στους μισθούς και η συσσώρευση των "κόκκινων δανείων". Καταγράφεται επίσης χρηματοδοτικό κενό 12,6 δισ. ευρώ το 2015.
Χαρακτηριστικό , επίσης, είναι ότι το ΔΝΤ εισηγείται τη συνέχιση της περικοπής των δαπανών και να αντιμετωπιστεί το "ταμπού" (sic) των απολύσεων από το Δημόσιο –όταν ο αριθμός των υπαλλήλων έχειήδη μειωθεί κατά 20%.
Στις 226 σελίδες προβάλονται για άλλη μια φορά οι υποχρεώσεις της χώρας μας προς τους δανειστές,οι οποίες, όχι μόνον δεν βοηθούν στην ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας αλλά την οδηγούν βαθύτερα σε ένα καθοδικό σπιράλ, με δραματικές κοινωνικές προεκτάσεις, στερώντας της έτσι κάθεπροοπτική εξόδου από την κρίση. Πρόκειται,δε, σαφώς για νέες θρασύτατες, προκλητικές και ταπεινωτικές για το λαό και τη χώρα μας αποικιοκρατικές απαιτήσεις.
Επίσης, στην έκθεση , υπάρχουν αναφορές με «καμπανάκια» για το χρέος και τα ασφαλιστικά ταμεία ! Έρχεται, δε, σε πλήρη αντίθεση με τα όσα υπόσχεται ο πρωθυπουργός περι ελάφρυνσης των φορολογικών βαρών.
Στελέχη της ριζοσπαστικής Αριστεράς τόνιζαν στην Iskra ότι η πολιτική ευθύνη για την αποθράσυνσητων τροϊκανών βαραίνει αποκλειστικά την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, που με την εθελόδουλη και συμβιβαστική στάση της τους έδωσε το δικαίωμα να απαιτούν τόσο βάρβαρα αντεργατικά καιαντιλαϊκά μέτρα. Επιπλέον, τόνιζαν ότι οι όποιες διαφωνίες των δανειστών με την κυβέρνηση αφορούν τη δοσολογία των μέτρων αλλά, σίγουρα, όχι τη νεοφιλελεύθερη συνταγή.
ΖΗΤΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ!
Το ΔΝΤ ζητά νέα μέτρα για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό της διετίας 2015-16, τονίζοντας ότι για το 2015 η «τρύπα» ανέρχεται στο 1% του ΑΕΠ, ενώ αναφέρει ότι τα έκτακτα μέτρα που τελειώνουν θα ανοίξουν το κενό. Παράλληλα, τονίζει πως τα έσοδα δεν θα είναι αρκετά για να επιτευχθεί ο στόχος τουπρωτογενούς πλεονάσματος!
Όπως αναφέρει, αν το κενό του 2015 κλείσει με μόνιμα μέτρα, θα υπάρξει περαιτέρω απόκλιση περίπου ¾ τοις εκατό του ΑΕΠ το 2016 σε σχέση με το 4,5% του ΑΕΠ που έχει προβλεφθεί για πρωτογενές πλεόνασμα. Συνεπώς, ή θα φέρουν νέα μέτρα ή τα έκτακτα θα γίνουν ..μόνιμα!
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΚΕΝΟ 12,6 ΔΙΣ!
Το ΔΝΤ βλέπει χρηματοδοτικό κενό 12,6 δις για μετά το 2015, καθώς μέχρι τότε οι ανάγκες της Ελλάδας είναι καλυμμένες. Γι' αυτό το λόγο, ζητά να μην αγγίζουν το «μαξιλάρι» του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αφού όπως μπορεί να φανταστεί κανείς, είναι το ίδιο ποσό. Συνεπώς, το ΔΝΤ μάλλον προορίζει τα λεφτά του ΤΧΣ για το χρηματοδοτικό κενό της Ελλάδας, εφόσον χρειαστεί.
«ΒΟΜΒΑ» ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ
Η έκθεση του ΔΝΤ δίνει έμφαση στο τεράστιο δημόσιο, όπως τονίζει, αλλά και ιδιωτικό χρέος της Ελλάδας, αμφισβητώντας σε πολλές περιπτώσεις τις εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, σε ό,τι αφορά τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Κάνει ιδιαίτερη αναφορά στα κόκκινα δάνεια των ελληνικών τραπεζών, θέμα που θα απασχολήσουν τα τεστ αντοχής της ΕΚΤ στο τέλος του έτους. Το ταμείο αναφέρει ότι τα κόκκινα και προβληματικά δάνεια έχουν αγγίξει το 40% των συνολικών δανείων, ενώ αμφισβητεί τα τεστ αντοχής που έκανε η Τράπεζα της Ελλάδας στο τέλος του 2013! Όπως γράφει, δεν έγιναν με βάση ρεαλιστικά σενάρια και εμμέσως ζητάαλλαγή των όρων που ελέγχθηκαν οι τράπεζες!
ΝΕΕΣ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ-ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Το ΔΝΤ χτυπά, επιπλέον, το «καμπανάκι» για τις δαπάνες για συντάξεις, λέγοντας πως είναι πολύ πάνω από το μέσο όρο της Ευρώπης!!! Με άλλα λόγια, ζητά νέες περικοπές συντάξεων αφού, όπως τονίζει, η δαπάνη ανέρχεται στο 17% του ΑΕΠ!
Την ίδια στιγμή στην έκθεση του ΔΝΤ τονίζεται πως «η σύνδεση μεταξύ ασφαλιστικών εισφορών και ατομικών παροχών είναι αδύναμη, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μειωμένα κίνητρα για να αυξηθούν οι πρώτες».
Αυτό που γράφει, είναι ότι με ένα κατακερματισμένο ασφαλιστικό, άλλα πληρώνει ο κόσμος και άλλες παροχές έχει, κυρίως στον κλάδο των ελεύθερων επαγγελματιών, κάτι που οδηγεί τους ασφαλισμένους στο να μην πληρώνουν τις εισφορές τους.
Αυτό που γράφει, είναι ότι με ένα κατακερματισμένο ασφαλιστικό, άλλα πληρώνει ο κόσμος και άλλες παροχές έχει, κυρίως στον κλάδο των ελεύθερων επαγγελματιών, κάτι που οδηγεί τους ασφαλισμένους στο να μην πληρώνουν τις εισφορές τους.
ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΕΡΓΙΑ (LOCK OUT)
Ο Αναπληρωτής Εκτελεστικός Διευθυντής για την Ελλάδα, Θάνος Κατσάμπας, επισημαίνει σεσυνοδευτική επιστολή που δημοσιεύει ως παράρτημα το ΔΝΤ ότι «παραμένουν σημαντικές προκλήσεις σε πολλούς τομείς». Δίνει έμφαση στην αγορά εργασίας και δεσμεύεται ότι πέρα από τα μέτρα που μέχρι τώρα έχουν φέρει "τσεκούρι" στους μισθούς του δημοσίου τομέα κατά 23%, ελάχιστου μισθού κατά 22%, και κατά 32% για τους νέους εργαζόμενους, σημαντικές περικοπές σε αποζημιώσεις έρχονται«μέτρα για την αντιμετώπιση των εναπομενόντων περιορισμών (sic)» σε δύο «σημαντικούς τομείς (ομαδικές απολύσεις και στην συνδικαλιστική δράση)» σε 2 στάδια: οι ομαδικές απολύσεις θα ευθυγραμμιστούν με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ (sic) δια νόμου το φθινόπωρο του 2014.
Αξίζει να επισημανθεί ότι αναφορά γίνεται , εντός της έκθεσης, και στην σημασία της άρσης των κάθε περιορισμού για το λεγόμενο εργοδοτικό Lock Out! Σε περίπτωση δηλαδή που κριθεί από τον εργοδότη (!) ότι μια αναμενόμενη απεργία παρεμποδίζει τη λειτουργία της εταιρείας, θα μπορεί να κηρύξειανταπεργία (lockout) μέχρι το τέλος της απεργίας των εργαζομένων!
ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΓΙΑ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ ΚΑΙ... ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Ο ΜΕΙΩΜΕΝΟΣ ΦΠΑ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ
Το ΔΝΤ αφιερώνει (για μια ακόμα φορά) ξεχωριστό κεφάλαιο για τη φορολόγηση στην Ελλάδα με έμφαση στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Εκεί, όπως έχουν επαναλάβει πολλές φορές, δεν έχουν γίνει πολλά, όπως επίσης θα καλεί την κυβέρνηση να εστιάσει περισσότερη στην αντιμετώπισή της.
H έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται και σε ..συμφέροντα που ασκούν πιέσεις στην κυβέρνηση να μην πληρώσουν το φόρο ακινήτων, ενώ μιλά και για «πολιτικές παρεμβάσεις» στη λειτουργία τηςφορολογικής διοίκησης.
Την ίδια ώρα, ζητά από την Ελλάδα να επανεξετάσει τους φορολογικούς συντελεστές. Χωρίς να το αναφέρει ονομαστικά, το ΔΝΤ ζητά μετ' επιτάσεως τα τελευταία χρόνια, κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά.
ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ ΚΟΥΡΕΜΑ
Η έκθεση αριθμεί 226 σελίδες, ενώ η λέξη «χρέος» αναφέρεται 408 φορές, δηλαδή 1,8 φορές ανά σελίδα! Ωστόσο, δεν αναφέρεται πουθενά η λέξη «κούρεμα».
Το ΔΝΤ όμως, γράφει ότι τα μέχρι τώρα στοιχεία δεν δείχνουν ανακοπή της τεράστιας αύξησης του χρέους.
Σύμφωνα με την έκθεση των δανειστών, «κλειδί» για τη μείωση του χρέους και την ορθή πορεία του προγράμματος, θα φέρουν οι ιδιωτικοποιήσεις(!), που είναι βασικό επίδικο για τους δανειστές, τα έσοδα από τις οποίες όμως μέχρι στιγμής δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, όπως σημειώνεται. Κάτι το οποίο ήταν κάτι παραπάνω από αναμενόμενο, καθώς οι δανειστές επιδιώκουν να "βάλουν χέρι" και στον εναπομείναντα εθνικό πλούτο της χώρας. Αποκρύπτεται , βέβαια, επιμελώς ότι μόνη λύση αποτελεί, ένα γενναίο "κούρεμα" του χρέους, παρά την αναφορά περί μη-ανακοπής της τεράστιας αύξησης του χρέους.
ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑ 2,2% Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ
Εν τω μεταξύ, στο κλίμα διάλυσης της ελληνικής οικονομίας έρχεται να προστεθεί και η μείωση 2,2%σημείωσε ο Γενικός Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής τον Απρίλιο 2014.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή ο μέσος Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής της περιόδου Ιανουαρίου - Απριλίου 2014, σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο Δείκτη της περιόδου Ιανουαρίου - Απριλίου 2013, υποχώρησε κατά 0,3%, έναντι πτώσης 2,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.
Η μείωση του Γενικού Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής κατά 2,2% τον Απρίλιο 2014, σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2013, οφείλεται στη μείωση του Δείκτη Παραγωγής Ορυχείων – Λατομείων κατά 1,9% (στη μείωση αυτή συνέβαλαν κυρίως οι μειώσεις των δεικτών των 2ψήφιων κλάδων: εξόρυξης άνθρακα και λιγνίτη και εξόρυξης μεταλλούχων μεταλλευμάτων), στη μείωση του Δείκτη Παραγωγής Μεταποιητικών Βιομηχανιών κατά 3% (στη μείωση αυτή συνέβαλαν, κυρίως, οι μειώσεις των δεικτών των 2ψήφιων κλάδων: καπνού, ξύλου και φελλού, κατασκευή μεταλλικών προϊόντων και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού) και στη μείωση του Δείκτη Παροχής Νερού κατά 6,2%.
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Βιομηχανικής Παραγωγής κατά 0,3% της περιόδου Ιανουαρίου – Απριλίου 2014, σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο δείκτη της περιόδου Ιανουαρίου – Απριλίου 2013, οφείλεται στην πτώση του Δείκτη Παραγωγής Ορυχείων – Λατομείων κατά 0,1%, στην υποχώρηση του Δείκτη Παραγωγής Μεταποιητικών Βιομηχανιών κατά 0,1%, στην μείωση του Δείκτη Παραγωγής Ηλεκτρισμού κατά 0,6% και στην πτώση του Δείκτη Παροχής Νερού κατά 3,2%.
Στη συνέχεια η Iskra παραθέτει για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών της, χωρίς κρίσεις και σχόλια, ρεπορτάζ της Δήμητρας Καδδά από το capital.gr.
ΔΝΤ: SOS ΓΙΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ-ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΚΕΝΟ €12,6 ΔΙΣ. ΤΟ 2015
Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΔΔΑ
Με τη –γνωστή από την προηγούμενη Άνοιξη- σκληρή θέση για τις τράπεζες επανέρχεται το ΔΝΤ στην έκθεσή του για την αξιολόγηση του ελληνικού μνημονίου. Απευθύνει σήμα κινδύνου για τα κόκκινα δάνεια, αφήνοντας αιχμές για συστημικό κίνδυνο, για απομόχλευση και για αισιόδοξα τεστ αντοχής της ΤτΕ.
Καταγράφει επίσης:
* Χρηματοδοτικό κενό 12,6 δισ. ευρώ το 2015 (από το οποίο τα 6,7 δισ. ευρώ είναι η μη προσδιορισμένη επίσημη χρηματοδότηση ή η πρόσβαση στις αγορές). Εκτιμά ότι θα αρχίσει να φαίνεται από τον Μάιο του 2015.
* Δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ το 2015, 3,7 δισ. ευρώ το 2016 και 1,8 δισ. ευρώ το 2017.
* Διατυπώνονται φόβοι και αιχμές για πολιτικές πιέσεις χαλάρωσης.
* Επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες του Capital.gr για «παράθυρο» υπαναϋπολογισμού τον Σεπτέμβριο του δημοσιονομικού κενού.
* Εκτιμάται πιστωτική επέκταση μόνο από το 2016 και μετά (3,6%).
* Ανάγεται σε ρυθμιστή νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις η δραματική βελτίωση απόδοσης δημοσίου.
* Γίνεται παραδοχή ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι προσωρινό και μη επαναλαμβανόμενο μέτρο.
* Γίνεται παραδοχή από τον Έλληνα εκπρόσωπο στο ΔΝΤ Θάνο Κατσάμπα ότι υπάρχουν δεσμεύσεις για ανατροπές στα εργασιακά, ότι παραμένει το αποθεματικό του ΤΧΣ και ότι υπάρχουν κίνδυνοι στην υλοποίηση του προγράμματος.
Καταγράφει επίσης:
* Χρηματοδοτικό κενό 12,6 δισ. ευρώ το 2015 (από το οποίο τα 6,7 δισ. ευρώ είναι η μη προσδιορισμένη επίσημη χρηματοδότηση ή η πρόσβαση στις αγορές). Εκτιμά ότι θα αρχίσει να φαίνεται από τον Μάιο του 2015.
* Δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ το 2015, 3,7 δισ. ευρώ το 2016 και 1,8 δισ. ευρώ το 2017.
* Διατυπώνονται φόβοι και αιχμές για πολιτικές πιέσεις χαλάρωσης.
* Επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες του Capital.gr για «παράθυρο» υπαναϋπολογισμού τον Σεπτέμβριο του δημοσιονομικού κενού.
* Εκτιμάται πιστωτική επέκταση μόνο από το 2016 και μετά (3,6%).
* Ανάγεται σε ρυθμιστή νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις η δραματική βελτίωση απόδοσης δημοσίου.
* Γίνεται παραδοχή ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι προσωρινό και μη επαναλαμβανόμενο μέτρο.
* Γίνεται παραδοχή από τον Έλληνα εκπρόσωπο στο ΔΝΤ Θάνο Κατσάμπα ότι υπάρχουν δεσμεύσεις για ανατροπές στα εργασιακά, ότι παραμένει το αποθεματικό του ΤΧΣ και ότι υπάρχουν κίνδυνοι στην υλοποίηση του προγράμματος.
ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΣΤΟ ΦΩΣ
Το ΔΝΤ στην έκθεσή του περιλαμβάνει ως παραρτήματα τα κείμενα του αναθεωρημένου μνημονίου που αποκάλυψε το Capital.gr την προηγούμενη εβδομάδα και φέρνουν "τσουνάμι" νέων μέτρων που θα κορυφωθούν τον Οκτώβριο: κατάργηση εκπτώσεων σε δαπάνες, νέο μισθολόγιο, αλλαγή μη μισθολογικών δαπανών, νέο πλαίσιο ομαδικών απολύσεων, νέο ασφαλιστικό, αλλά και νέες παρεμβάσεις σε γάλα, φάρμακα, ψωμί, λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές αν κριθούν αναγκαίες.
Υπάρχει επίσης δέσμευση για χρονοδιάγραμμα κατάργησης φόρων-τελών υπερ τρίτων, αλλά και για επανεξέταση απόδοσης του ΕΝΦΙΑ τον Σεπτέμβριο με παρεμβάσεις «εξάλειψης» εξαιρέσεων αν χρειαστούν από το 2015.
Υπάρχει επίσης δέσμευση για χρονοδιάγραμμα κατάργησης φόρων-τελών υπερ τρίτων, αλλά και για επανεξέταση απόδοσης του ΕΝΦΙΑ τον Σεπτέμβριο με παρεμβάσεις «εξάλειψης» εξαιρέσεων αν χρειαστούν από το 2015.
ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΔΝΤ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν σήμερα μια σοβαρή απειλή για την ικανότητα των τραπεζών να στηρίξουν την ανάκαμψη, αναφέρει το ΔΝΤ. Βρίσκονται σε επίπεδα πολύ πιο υψηλά από ό,τι «σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες που δυσκολεύτηκαν να αποφεύγουν συστημική κρίση». Το Ταμείο στην έκθεσή του κάνει λόγο για αισιόδοξες παραδοχές της ΤτΕ και αναφέρει ότι ενώ δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τη σταθερότητα, το ΔΝΤ «ανησυχεί ότι οι τράπεζες θα δυσκολευτούν» με αποτέλεσμα να οδηγηθούν σε παρατεταμένη απομόχλευση, με συνακόλουθο κίνδυνο για την οικονομία.
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Η ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΕ ΜΙΣΘΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Η δημοσιονομική προσαρμογή –αναφέρει το ΔΝΤ– συνεχίζει να εντυπωσιάζει. Όμως, μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή είναι αναγκαία για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους.
Και από τη στιγμή που το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει να διατηρηθεί σε πάνω από το 4% του ΑΕΠγια πολλά χρόνια αρχίζουν τα... δύσκολα. Γίνεται λόγος για κόπωση προσαρμογής που είναι πλέον φανερή με αιχμές για τις υποσχέσεις για «κοινωνικό μέρισμα» και "όχι νέα μέτρα" από «τους πολιτικούς ηγέτες δείχνουν ότι η πολιτική δέσμευση για την στρατηγική του χρέους θα δοκιμαστεί σοβαρά».
Το ΔΝΤ εξηγεί ότι η στρατηγική μείωσης του χρέους «δεν αφήνει κανένα περιθώριο για οποιαδήποτε αξιοσημείωτη αύξηση σε μισθούς και συντάξεις από τα σημερινά επίπεδα έως την περίοδο μέχρι τις εθνικές εκλογές του 2016». Αντίθετα αναφέρει ότι «με τους φορολογικούς συντελεστές ήδη υψηλούς» και τις δαπάνες να συμπιέζονται «η αναγκαία πρόσθετη δημοσιονομική προσαρμογή χωρίς περαιτέρω περικοπές στους μισθούς και τις κοινωνικές μεταβιβάσεις και ειδικά σε συντάξεις που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με το ΑΕΠ, θα είναι δυνατή μόνο με μια δραματική βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα». Γι ΄αυτό, εξηγεί το ΔΝΤ, το πρόγραμμα είναι «βαρύ» σε διαρθρωτικά μέτρα για την διαμόρφωση σύγχρονων δημοσιονομικών θεσμών και αναμόρφωση της Ελλάδας σε πεδία που είναι ακόμα εξαιρετικά αναποτελεσματικός ο δημόσιος τομέας.
Ειδική μνεία γίνεται στα έσοδα. Ενώ υπάρχουν επιτέλους σημάδια βελτίωσης της φορολογικής διοίκησης, η πρόοδος εξακολουθεί να απογοητεύει, αναφέρεται και «αυτή η πρόκληση εξακολουθεί να αποτελεί ένα κρίσιμο κίνδυνο για το πρόγραμμα».
Και από τη στιγμή που το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει να διατηρηθεί σε πάνω από το 4% του ΑΕΠγια πολλά χρόνια αρχίζουν τα... δύσκολα. Γίνεται λόγος για κόπωση προσαρμογής που είναι πλέον φανερή με αιχμές για τις υποσχέσεις για «κοινωνικό μέρισμα» και "όχι νέα μέτρα" από «τους πολιτικούς ηγέτες δείχνουν ότι η πολιτική δέσμευση για την στρατηγική του χρέους θα δοκιμαστεί σοβαρά».
Το ΔΝΤ εξηγεί ότι η στρατηγική μείωσης του χρέους «δεν αφήνει κανένα περιθώριο για οποιαδήποτε αξιοσημείωτη αύξηση σε μισθούς και συντάξεις από τα σημερινά επίπεδα έως την περίοδο μέχρι τις εθνικές εκλογές του 2016». Αντίθετα αναφέρει ότι «με τους φορολογικούς συντελεστές ήδη υψηλούς» και τις δαπάνες να συμπιέζονται «η αναγκαία πρόσθετη δημοσιονομική προσαρμογή χωρίς περαιτέρω περικοπές στους μισθούς και τις κοινωνικές μεταβιβάσεις και ειδικά σε συντάξεις που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με το ΑΕΠ, θα είναι δυνατή μόνο με μια δραματική βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα». Γι ΄αυτό, εξηγεί το ΔΝΤ, το πρόγραμμα είναι «βαρύ» σε διαρθρωτικά μέτρα για την διαμόρφωση σύγχρονων δημοσιονομικών θεσμών και αναμόρφωση της Ελλάδας σε πεδία που είναι ακόμα εξαιρετικά αναποτελεσματικός ο δημόσιος τομέας.
Ειδική μνεία γίνεται στα έσοδα. Ενώ υπάρχουν επιτέλους σημάδια βελτίωσης της φορολογικής διοίκησης, η πρόοδος εξακολουθεί να απογοητεύει, αναφέρεται και «αυτή η πρόκληση εξακολουθεί να αποτελεί ένα κρίσιμο κίνδυνο για το πρόγραμμα».
ΣΟΒΑΡΗ ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΧΡΕΟΥΣ
Η βιωσιμότητα του χρέους εξακολουθεί να αποτελεί σοβαρό πρόβλημα, επισημαίνεται. Εκτιμάται ότι τα υψηλά επίπεδα την προσεχή 10ετία, θα παραμένουν εμπόδιο για την πρόσφατη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, «ειδικά αν οι αμφιβολίες επανεμφανίζονται για την πολιτική βούληση και διατηρηθεί ένα υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα».
Γίνεται σαφές ότι είναι «απαραίτητο οι Ευρωπαίοι εταίροι να επαναβεβαιώνουν τις δεσμεύσεις τους για τη συμφωνηθείσα στρατηγική του χρέους βρισκόμενοι σε ετοιμότητα να παρέχουν την πρόσθετη ελάφρυνση που απαιτείται».
Γίνεται σαφές ότι είναι «απαραίτητο οι Ευρωπαίοι εταίροι να επαναβεβαιώνουν τις δεσμεύσεις τους για τη συμφωνηθείσα στρατηγική του χρέους βρισκόμενοι σε ετοιμότητα να παρέχουν την πρόσθετη ελάφρυνση που απαιτείται».
ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ – ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Υπάρχουν «λόγοι για συγκρατημένη αισιοδοξία» λέει το ΔΝΤ. Κάνει λόγο για ανάκαμψη αλλά και για την πιθανή αρχή ενός ενάρετου κύκλου ενάρετο κύκλο, εξηγώντας ότι αυτά «είναι πολύ καλά νέα, και αντανακλούν πάνω απ΄ όλα την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης».
Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις, ειδικά το γεγονός ότι οι εξαγωγές έχουν αποτύχει να αποτελέσουν ισχυρή κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης, (σημ σε αντίθεση με άλλες χώρες της περιφέρειας) αποδεικνύουν ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι ακόμη πολύ πίσω «από την κρίσιμη μάζα που απαιτείται για να επιτευχθεί μια πιο διατηρήσιμη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος».
Συστήνουν αποφασιστική εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. «Είναι επιτακτική ανάγκη να μην υπάρχει εφησυχασμός και να αποφευχθούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και στην ολοκλήρωση αξιολογήσεις του προγράμματος».
Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις, ειδικά το γεγονός ότι οι εξαγωγές έχουν αποτύχει να αποτελέσουν ισχυρή κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης, (σημ σε αντίθεση με άλλες χώρες της περιφέρειας) αποδεικνύουν ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι ακόμη πολύ πίσω «από την κρίσιμη μάζα που απαιτείται για να επιτευχθεί μια πιο διατηρήσιμη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος».
Συστήνουν αποφασιστική εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. «Είναι επιτακτική ανάγκη να μην υπάρχει εφησυχασμός και να αποφευχθούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και στην ολοκλήρωση αξιολογήσεις του προγράμματος».
ΔΗΛΩΣΗ ΘΑΝΟΥ ΚΑΤΣΑΜΠΑ – ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ
Ο Αναπληρωτής Εκτελεστικός Διευθυντής για την Ελλάδα επισημαίνει σε συνοδευτική επιστολή που δημοσιεύει ως παράρτημα το ΔΝΤ ότι «παραμένουν σημαντικές προκλήσεις σε πολλούς τομείς». Δίνει έμφαση στην αγορά εργασίας και δεσμεύεται ότι πέρα από τα μέτρα που μέχρι τώρα έχουν φέρει μείωση μισθών του δημοσίου τομέα κατά 23%, ελάχιστου μισθού κατά 22%, και κατά 32% για τους νέους εργαζόμενους, σημαντικές περικοπές σε αποζημιώσεις έρχονται «μέτρα για την αντιμετώπιση των εναπομενόντων περιορισμών» σε δύο «σημαντικούς τομείς (ομαδικές απολύσεις και στην συνδικαλιστική δράση)» σε 2 στάδια: οι ομαδικές απολύσεις θα ευθυγραμμιστούν με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ δια νόμου το φθινόπωρο του 2014.
Δεσμεύεται ότι «σε αναγνώριση του γεγονότος ότι δυσμενείς απρόβλεπτα μπορεί να εμφανιστούν στο μέλλον, το ΤΧΣ θα διατηρήσει τα αποθέματα» τουλάχιστο έως τα τεστ αντοχής. Κάνει λόγο για αργή αλλά σταθερή πρόοδο των ιδιωτικοποιήσεων που συνδέεται με την υποτονική ζήτηση, την ανωριμότητα των περιουσιακών στοιχείων και προαναγγέλλει οργανωτικές αλλαγές στο ΤΑΙΠΕΔ. Αναγνωρίζει επίσης ότι είναι εφάπαξ το «κοινωνικό μέρισμα».
«Παρά τις πρόσφατες θετικές ειδήσεις, εξακολουθούν να υφίστανται σοβαρές προκλήσεις» αναφέρει ο κος Κατσάμπας. Απαριθμεί μια απότομη διόρθωση των διεθνών τιμών, γεωπολιτικούς κινδύνους, λόγω της κατάστασης στη Ρωσία και Ουκρανία και της αστάθειας στην Τουρκία. Στο εσωτερικό κάνει λόγο για βραδύτερη εφαρμογή των συμφωνηθέντων πολιτικών.
Κάνει λόγο όμως και για το ενδεχόμενο τα πράγματα να πάνε καλύτερα μέσα από καλύτερες εξαγωγικές επιδόσεις και βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.
Δεσμεύεται ότι «σε αναγνώριση του γεγονότος ότι δυσμενείς απρόβλεπτα μπορεί να εμφανιστούν στο μέλλον, το ΤΧΣ θα διατηρήσει τα αποθέματα» τουλάχιστο έως τα τεστ αντοχής. Κάνει λόγο για αργή αλλά σταθερή πρόοδο των ιδιωτικοποιήσεων που συνδέεται με την υποτονική ζήτηση, την ανωριμότητα των περιουσιακών στοιχείων και προαναγγέλλει οργανωτικές αλλαγές στο ΤΑΙΠΕΔ. Αναγνωρίζει επίσης ότι είναι εφάπαξ το «κοινωνικό μέρισμα».
«Παρά τις πρόσφατες θετικές ειδήσεις, εξακολουθούν να υφίστανται σοβαρές προκλήσεις» αναφέρει ο κος Κατσάμπας. Απαριθμεί μια απότομη διόρθωση των διεθνών τιμών, γεωπολιτικούς κινδύνους, λόγω της κατάστασης στη Ρωσία και Ουκρανία και της αστάθειας στην Τουρκία. Στο εσωτερικό κάνει λόγο για βραδύτερη εφαρμογή των συμφωνηθέντων πολιτικών.
Κάνει λόγο όμως και για το ενδεχόμενο τα πράγματα να πάνε καλύτερα μέσα από καλύτερες εξαγωγικές επιδόσεις και βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.
ΠΟΙΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΔΝΤ
Το ταμείο αναφέρει μια σειρά από προκλήσεις, που «πρέπει να υπερπηδηθούν πριν από τη σταθεροποίηση» και μια διαρκή και ισόρροπη ανάπτυξη. Κάνει λόγο για αδύναμες εξαγωγές, για τα επισφαλή δάνεια, τα δημοσιονομικά κενά που προβλέπονται για το 2015-16, και το δημόσιο χρέος παραμένει πολύ υψηλό.
Ειδική μνεία γίνεται για την πολιτική αναταραχή το 2011 - 12 και τα προβλήματα που δημιούργησε το ζήτημα παραμονής στη ζώνη του ευρώ, «που επιδείνωσε την αβεβαιότητα και ενθάρρυνε κατεστημένα συμφέροντα»
Εκτιμά επίσης ότι η μείωση μισθών δεν τόνωσε, όσο θα έπρεπε την ανταγωνιστικότητα. Οι ονομαστικοί μισθοί έχουν μειωθεί κατά περίπου 16% από το 2009 αλλά η ανταγωνιστικότητα μετρούμενη με βάση τις μειώσεις τιμών δεν ανταποκρίθηκε «αντανακλώντας ακαμψίες στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών».
Στους κινδύνους ανάπτυξης το ΔΝΤ καταμετρά την εσωτερική πολιτική αστάθεια, την κόπωση προσαρμογής, αποκλίσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, της πιέσεις από κεκτημένα συμφέροντα, την αποτυχία στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των τρωτών σημείων των τραπεζικών ισολογισμών, αποπληθωρισμό, αλλά και εξωτερικούς παράγοντες.
Το χρέος εκτιμάται στο 174% του ΑΕΠ το τρέχον έτος, και αναμένεται να μειωθεί στο 128% το 2020 και στο 117% το 2022, χωρίς να υπολογιστούν «ενδεχόμενα επιπλέον μέτρα ανακούφισης από τους Ευρωπαίους εταίρους στην Ελλάδα».
Ειδική μνεία γίνεται για την πολιτική αναταραχή το 2011 - 12 και τα προβλήματα που δημιούργησε το ζήτημα παραμονής στη ζώνη του ευρώ, «που επιδείνωσε την αβεβαιότητα και ενθάρρυνε κατεστημένα συμφέροντα»
Εκτιμά επίσης ότι η μείωση μισθών δεν τόνωσε, όσο θα έπρεπε την ανταγωνιστικότητα. Οι ονομαστικοί μισθοί έχουν μειωθεί κατά περίπου 16% από το 2009 αλλά η ανταγωνιστικότητα μετρούμενη με βάση τις μειώσεις τιμών δεν ανταποκρίθηκε «αντανακλώντας ακαμψίες στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών».
Στους κινδύνους ανάπτυξης το ΔΝΤ καταμετρά την εσωτερική πολιτική αστάθεια, την κόπωση προσαρμογής, αποκλίσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, της πιέσεις από κεκτημένα συμφέροντα, την αποτυχία στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των τρωτών σημείων των τραπεζικών ισολογισμών, αποπληθωρισμό, αλλά και εξωτερικούς παράγοντες.
Το χρέος εκτιμάται στο 174% του ΑΕΠ το τρέχον έτος, και αναμένεται να μειωθεί στο 128% το 2020 και στο 117% το 2022, χωρίς να υπολογιστούν «ενδεχόμενα επιπλέον μέτρα ανακούφισης από τους Ευρωπαίους εταίρους στην Ελλάδα».
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΚΕΝΟ
Για το 2014 αναφέρεται ότι «οι αρχές βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου» και ότι οι κίνδυνοι για τις δημοσιονομικές προοπτικές «είναι γενικά ισορροπημένοι». Το ΔΝΤ δεν αποκλείει μεγαλύτερη αύξηση των φορολογικών εσόδων, καθώς η οικονομία ανακάμπτει, «το ιστορικό της υπό-εκτέλεσης του προϋπολογισμού επισημαίνει επίσης τη δυνατότητα της υπερ-απόδοσης» αναφέρει, ενώ στον αντίποδα αναφέρει τον κίνδυνο για δυσμενείς δικαστικές, τον αβέβαιο αντίκτυπο των νέων πρωτοβουλιών της φορολογικής πολιτικής, τυχόν χαμηλή απόδοση των φόρων ακίνητης περιουσίας και της συγκράτησης των δαπανών στον τομέα της υγείας.
«Οι αρχές επαναβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να λάβουν αντισταθμιστικά μέτρα, εάν οι κίνδυνοι υλοποιηθούν» αναφέρει και εκτιμά ότι απαιτούνται επιπλέον μέτρα για να κλείσει το κενό 2015-16. Αναφέρει μάλιστα ότι το ΔΝΤ συμφώνησε να εξετάσει εκ νέου τις προβλέψεις κατά τον χρόνο του προϋπολογισμού του 2015.
Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προχωρούν, αν και με άνισο τρόπο.
Το ΔΝΤ πλέον πιέζει για το εργασιακό πεδίο. «Είναι ζωτικής σημασίας στο πλαίσιο της επόμενης αναθεώρησης οι περιορισμοί σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις να εξαλειφθούν» αναφέρεται. Το ίδιο ζητά και για το Lock Out περιγράφοντας την Ελλάδα ως μία ακραία περίπτωση στην ΕΕ.
Γίνεται με σαφήνεια λόγος για «την ανάγκη για περαιτέρω μεταρρύθμιση των συντάξεων για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους» αλλά και για στόχο 2.000 απολύσεων το 1ο τρίμηνο του 2015ο οποίος θα επανεξεταστεί για το κατά πόσο «θα οριστεί επισήμως ως στόχος» μνημονίου.
Ως «ιδιαίτερη πρόκληση» αναφέρει τα ληξιπρόθεσμα χρέη ασφαλιστικών ταμείων και ειδικά του ΕΟΠΥΥ που «δεν έχει καταβάλει τις οφειλές προς τα δημόσια νοσοκομεία στην ώρα τους».
Για τις ιδιωτικοποιήσεις αναφέρεται ότι διάφοροι παράγοντες στηρίζουν τις καθυστερήσεις, όπως η έλλειψη ελέγχου, εμπόδια για την προετοιμασία των ακινήτων προς πώληση, χρονοβόρες ρυθμιστικές διαδικασίες, η ανάγκη για ρυθμιστικές δομές και συνεχούς στήριξης από διάφορα υπουργεία. Ετσι, τα συνολικά έσοδα εως το 2022 πλεόν υπολογίζονται κατά 3,9 δις. ευρώ χαμηλότερα, σε 22,4 δισ. ευρώ.
«Οι αρχές επαναβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να λάβουν αντισταθμιστικά μέτρα, εάν οι κίνδυνοι υλοποιηθούν» αναφέρει και εκτιμά ότι απαιτούνται επιπλέον μέτρα για να κλείσει το κενό 2015-16. Αναφέρει μάλιστα ότι το ΔΝΤ συμφώνησε να εξετάσει εκ νέου τις προβλέψεις κατά τον χρόνο του προϋπολογισμού του 2015.
Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προχωρούν, αν και με άνισο τρόπο.
Το ΔΝΤ πλέον πιέζει για το εργασιακό πεδίο. «Είναι ζωτικής σημασίας στο πλαίσιο της επόμενης αναθεώρησης οι περιορισμοί σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις να εξαλειφθούν» αναφέρεται. Το ίδιο ζητά και για το Lock Out περιγράφοντας την Ελλάδα ως μία ακραία περίπτωση στην ΕΕ.
Γίνεται με σαφήνεια λόγος για «την ανάγκη για περαιτέρω μεταρρύθμιση των συντάξεων για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους» αλλά και για στόχο 2.000 απολύσεων το 1ο τρίμηνο του 2015ο οποίος θα επανεξεταστεί για το κατά πόσο «θα οριστεί επισήμως ως στόχος» μνημονίου.
Ως «ιδιαίτερη πρόκληση» αναφέρει τα ληξιπρόθεσμα χρέη ασφαλιστικών ταμείων και ειδικά του ΕΟΠΥΥ που «δεν έχει καταβάλει τις οφειλές προς τα δημόσια νοσοκομεία στην ώρα τους».
Για τις ιδιωτικοποιήσεις αναφέρεται ότι διάφοροι παράγοντες στηρίζουν τις καθυστερήσεις, όπως η έλλειψη ελέγχου, εμπόδια για την προετοιμασία των ακινήτων προς πώληση, χρονοβόρες ρυθμιστικές διαδικασίες, η ανάγκη για ρυθμιστικές δομές και συνεχούς στήριξης από διάφορα υπουργεία. Ετσι, τα συνολικά έσοδα εως το 2022 πλεόν υπολογίζονται κατά 3,9 δις. ευρώ χαμηλότερα, σε 22,4 δισ. ευρώ.
ΔΝΤ: ΜΟΝΟ ΠΡΟΣΚΑΙΡΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Το ΔΝΤ εξηγεί ότι από την ΕΕ απομένουν μόνο 1,9 δισ. ευρώ. «Το πρόγραμμα εξακολουθεί να πληροί τις ουσιαστικές προϋποθέσεις» για την χρηματοδότησή του αλλά «με λίγο ή καθόλου περιθώριο».
Αναφέρει πάντως ότι οι κίνδυνοι για τη δημόσια βιωσιμότητα του χρέους παραμένουν σημαντικοί, παρόλο που μετριάστηκαν το τελευταίο διάστημα.
Οι ακαθάριστες δανειακές ανάγκες είναι σχετικά υψηλές φέτος και το 2015 (περίπου 23% εκατό του ΑΕΠ το 2014), αλλά μετά μειώνονται ταχύτατα αναφέρει με νόημα το ΔΝΤ.
Γίνεται πάντως και λόγος για κινδύνους από χαμηλότερη ονομαστική ανάπτυξη, αποκλίσεις των ιδιωτικοποιήσεων και ενδεχόμενων υποχρεώσεων του χρηματοπιστωτικού τομέα. Καταγράφει και 2,5 δισ. ευρώ επιστροφών φόρων που θα εκκαθαριστούν το 2015.
Πηγή:www.capital.grΑναφέρει πάντως ότι οι κίνδυνοι για τη δημόσια βιωσιμότητα του χρέους παραμένουν σημαντικοί, παρόλο που μετριάστηκαν το τελευταίο διάστημα.
Οι ακαθάριστες δανειακές ανάγκες είναι σχετικά υψηλές φέτος και το 2015 (περίπου 23% εκατό του ΑΕΠ το 2014), αλλά μετά μειώνονται ταχύτατα αναφέρει με νόημα το ΔΝΤ.
Γίνεται πάντως και λόγος για κινδύνους από χαμηλότερη ονομαστική ανάπτυξη, αποκλίσεις των ιδιωτικοποιήσεων και ενδεχόμενων υποχρεώσεων του χρηματοπιστωτικού τομέα. Καταγράφει και 2,5 δισ. ευρώ επιστροφών φόρων που θα εκκαθαριστούν το 2015.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου