Αναδημοσιεύτηκε από την Σεισάχθεια
Τι κι αν γεννήθηκε στη δύση του 19ου αιώνα. Τι κι αν δημιούργησε και πέθανε στον περασμένο, πλέον, 20ό αιώνα. Ο Μπρεχτ και το έργο του είναι του 21ου αιώνα. Και θα είναι εκείνης της εποχής, που η εργατική τάξη, όλοι οι εκμεταλλευόμενοι άνθρωποι και οι λαοί θα απελευθερωθούν από τον καπιταλιστικό «ζυγό». Τότε, που θα μπορούν πια με σιγουριά να πουν: «Τις δυσκολίες των βουνών τις ξεπεράσαμε/ Τώρα έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε/ Τις δυσκολίες των πεδιάδων» και θα ξέρουν τι ταιριάζει για πάντα να γραφεί στην «ταφόπετρα» αυτού του επαναστάτη και αθάνατου δημιουργού: «Έκανε προτάσεις. Εμείς/ Τις δεχτήκαμε».
Με μια έκθεση 269 βιβλίων του Μπρεχτ και βιβλίων για τον Μπρεχτ, που προέρχονται από εκδοτικούς οίκους της Γερμανίας, της Ελβετίας και της Αυστρίας, τιμά το Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Η έκθεση θα ξεκινήσει το βράδυ της Τρίτης οπότε, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, θα μιλήσει ο συγγραφέας και μεταφραστής του μπρεχτικού έργου Πέτρος Μάρκαρης (στις 8 μ.μ.) και αμέσως μετά θα προβληθεί η ταινία «Η μάνα» του Μπρεχτ, μια μαγνητοσκοπημένη παράσταση της Schaubuhne από τη θεατρική περίοδο 1970-71, σε σκηνοθεσία Πέτερ Στάιν, με την Τερέζε Γκίζε στον ρόλο της Πελαγίας Βλάσοβα.
Στην περίοδο 1956-1962 έχουμε το πρώτο κύμα εισδοχής του Μπρεχτ στη χώρα ως ανταπόκριση των ελλήνων διανοουμένων στον μεγάλο γερμανό δραματουργό. Την περίοδο της χούντας, η έκδοση βιβλίων Μπρεχτ είναι πολιτική πράξη. Με τη μεταπολίτευση αρχίζει να φουντώνει το φαινόμενο της «μπρεχτομανίας», ενώ η κατάρρευση του τείχους, το 1989, σημαίνει την αρχή του τέλους της μαζικής υστερίας αλλά ενδεχομένως και την ώρα της νηφάλιας αποτίμησης.
Bertolt Brecht
Μ. Μπρεχτ - Τρόμος και αθλιότητα του 3ου Ράϊχ
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τι κι αν γεννήθηκε στη δύση του 19ου αιώνα. Τι κι αν δημιούργησε και πέθανε στον περασμένο, πλέον, 20ό αιώνα. Ο Μπρεχτ και το έργο του είναι του 21ου αιώνα. Και θα είναι εκείνης της εποχής, που η εργατική τάξη, όλοι οι εκμεταλλευόμενοι άνθρωποι και οι λαοί θα απελευθερωθούν από τον καπιταλιστικό «ζυγό». Τότε, που θα μπορούν πια με σιγουριά να πουν: «Τις δυσκολίες των βουνών τις ξεπεράσαμε/ Τώρα έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε/ Τις δυσκολίες των πεδιάδων» και θα ξέρουν τι ταιριάζει για πάντα να γραφεί στην «ταφόπετρα» αυτού του επαναστάτη και αθάνατου δημιουργού: «Έκανε προτάσεις. Εμείς/ Τις δεχτήκαμε».
Με μια έκθεση 269 βιβλίων του Μπρεχτ και βιβλίων για τον Μπρεχτ, που προέρχονται από εκδοτικούς οίκους της Γερμανίας, της Ελβετίας και της Αυστρίας, τιμά το Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Η έκθεση θα ξεκινήσει το βράδυ της Τρίτης οπότε, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, θα μιλήσει ο συγγραφέας και μεταφραστής του μπρεχτικού έργου Πέτρος Μάρκαρης (στις 8 μ.μ.) και αμέσως μετά θα προβληθεί η ταινία «Η μάνα» του Μπρεχτ, μια μαγνητοσκοπημένη παράσταση της Schaubuhne από τη θεατρική περίοδο 1970-71, σε σκηνοθεσία Πέτερ Στάιν, με την Τερέζε Γκίζε στον ρόλο της Πελαγίας Βλάσοβα.
Στην περίοδο 1956-1962 έχουμε το πρώτο κύμα εισδοχής του Μπρεχτ στη χώρα ως ανταπόκριση των ελλήνων διανοουμένων στον μεγάλο γερμανό δραματουργό. Την περίοδο της χούντας, η έκδοση βιβλίων Μπρεχτ είναι πολιτική πράξη. Με τη μεταπολίτευση αρχίζει να φουντώνει το φαινόμενο της «μπρεχτομανίας», ενώ η κατάρρευση του τείχους, το 1989, σημαίνει την αρχή του τέλους της μαζικής υστερίας αλλά ενδεχομένως και την ώρα της νηφάλιας αποτίμησης.
Bertolt Brecht
Μ. Μπρεχτ - Τρόμος και αθλιότητα του 3ου Ράϊχ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου