Σάββατο 27 Απριλίου 2019

Οι αντιδράσεις στο πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας και το δίλημμα


Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή

Πολλές αντιδράσεις έχει συναντήσει το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που προσπαθεί να ρυθμίσει πάρα πολλά και διαφορετικά θέματα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Λογικό είναι όταν γίνονται τόσες αλλαγές να έχουμε αντιδράσεις, καθώς όλοι μας έχουμε συνηθίσει να λειτουργούμε με ένα τρόπο και, τουλάχιστον, ξεβολευόμαστε με κάθε αλλαγή. Μπορεί και να θιγόμαστε.
Η ίδρυση πολλών νέων τμημάτων στη θέση των καταργούμενων ΤΕΙ έχει δημιουργήσει αντιδράσεις από τα ήδη υπάρχοντα τμήματα. Η Νομική Θράκης ήταν η πρώτη που αντέδρασε στη δημιουργία Νομικής στην Πάτρα. Το επιχείρημα είναι ότι έχουμε ήδη πάρα πολλούς αποφοίτους Νομικής δεν “χωράνε” άλλοι στην αγορά εργασίας. Τη σειρά πήραν οι Μηχανικοί που βλέπουν τα τετραετούς φοίτησης τμήματα να γίνονται σταδιακά πενταετούς φοίτησης και τα τμήματα Μηχανικών από 44 που είναι σήμερα να γίνονται 80. Πράγματι, το νομοσχέδιο προβλέπει διαδικασία μέσω της οποίας θα γίνονται τα τετραετούς φοίτησης πενταετούς, με συνέπεια να εγγράφονται οι απόφοιτοί τους στο Τεχνικό Επιμελητήριο και να έχουν όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα που έχουν οι απόφοιτοι των υπόλοιπων σχολών μηχανικών. Εδώ οι ενστάσεις είναι και ως προς την ποιότητα των σπουδών και ως προς τον αριθμό των αποφοίτων.

Οι ισχυρές αυτές αντιδράσεις είχαν ως αποτέλεσμα να δηλώσει ο Υπουργός ότι θα δούμε το ζήτημα των εισακτέων ξανά. Εδώ αρχίζουν τα… δύσκολα. Το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να ιδρύσει τμήματα υψηλής ζήτησης για να ικανοποιήσει τις επιθυμίες των υποψηφίων. Εξαιρούνται τα τμήματα Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Οδοντιατρικής και γενικά σπουδές των Επιστημών Υγείας, γιατί αυτές οι σπουδές είναι ιδιαίτερα ακριβές και, όπως όλοι γνωρίζουμε, λεφτά δεν υπάρχουν.
Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να ικανοποιήσει τις επιθυμίες σπουδών των υποψηφίων έχει ως στόχο να μειώσει τον ανταγωνισμό για μία θέση στις περιζήτητες σχολές, που σήμερα είναι ιδιαίτερα οξύς. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μπορέσουν σταδιακά να καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις, γιατί ο μεγάλος ανταγωνισμός για μία θέση στις περιζήτητες σχολές δημιουργεί την ανάγκη για εξετάσεις. Από την άλλη το Υπουργείο θα πραγματοποιήσει και έναν άλλο στόχο: Να μπορούν όλα τα παιδιά να σπουδάσουν, γιατί σε λίγο, βοηθούντος και του δημογραφικού προβλήματος όλοι θα χωρούν στις Ανώτατες Σχολές.
Εδώ βρίσκεται ο πυρήνας του προβλήματος: Αν σπουδάζουν όλοι δεν θα έχουν εργασία ή θα έχουν υπαμειβόμενη εργασία, γιατί η μεγάλη προσφορά πτυχιούχων ρίχνει τους μισθούς. Αν θέλουμε να υπερασπίσουμε τις θέσεις εργασίας πρέπει να περιορίζουμε όσους έχουν πρόσβαση στα νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα. Αυτό, όμως, το δίλημμα δεν μπορεί να έχει μία απλή απάντηση, γιατί υπάρχουν και τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια που παρέχουν σπουδές και είναι ανεξέλεγκτα ως προς τον αριθμό τους, αφού ο μόνος περιορισμός στην ανάπτυξή τους είναι ο αριθμός των φοιτητών που μπορούν να προσελκύσουν. Μπορεί ακόμη να μην έχει επιτραπεί η λειτουργία τους αλλά πολλά κόμματα θέλουν τη λειτουργία τους, συνεπώς κάποια στιγμή θα επιτραπεί η λειτουργία


Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου