Το Ποντίκι
του Σταύρου Χριστακόπουλου
Σήμερα θα γίνει γνωστό αν στις Βρυξέλλες θα υπάρξει ένα είδος συμφωνίας - ή έστω μεγάλης προόδου - στα «μεγάλα» ζητήματα της διαπραγμάτευσης κυβέρνησης - δανειστών, η οποία θα επιτρέψει να μιλάμε για βάσιμες ελπίδες οριστικής συμφωνίας μετά την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ το τριήμερο 21-23 Απριλίου στην Ουάσιγκτον.
Η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ότι η πολύμηνη εκκρεμότητα έχει κυριολεκτικά «λιώσει» τη χώρα και την οικονομία της και τώρα απειλεί να «λιώσει» και το πολιτικό σύστημα. Ήδη η επιστροφή στην ύφεση δεν μπορεί να αποτραπεί, η αγορά έχει «παγώσει», το κράτος αθετεί τις υποχρεώσεις του και μπορεί κάποιος να πει με σχετική ασφάλεια ότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος, μετά τη συμφωνία με τους δανειστές, για να ξεπαγώσει η οικονομία.
Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που ο Τσακαλώτος, η Αχτσιόγλου και ο Χουλιαράκης - με την εκ των υστέρων προσθήκη του Σταθάκη - αποφάσισαν να μείνουν στις Βρυξέλλες αλλάζοντας τη διαπραγματευτική διαδικασία, ώστε πρώτα να κλείσουν τα μεγάλα και δύσκολα θέματα και ύστερα να επιστρέψει η τρόικα στην Αθήνα για τις «λεπτομέρειες».
Α λα Σαμαράς
Ενώ όμως τρέχει μια διαπραγμάτευση που δεν μπορεί να βγάλει καλές ειδήσεις ως προς το αποτέλεσμα - εκτός από τη συμφωνία καθεαυτήν -, έσκασε η είδηση, πρώρα από τον Μισέλ Σαπέν και ύστερα από τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ότι οι δανειστές απαιτούν από τη Ν.Δ. να συμφωνήσει και αυτή εμπράκτως με τα μέτρα που θα έλθουν στη Βουλή προς ψήφιση.
♦ Αρχικά ο Σαπέν, ύστερα από τη συνεδρίαση των ΥΠΟΙΚ της Ε.Ε. (Ecofin) την Τρίτη, δήλωσε: «Αυτό που μου φαίνεται περίεργο στη στάση του ΔΝΤ είναι ότι ζητά από την αντιπολίτευση (στην Ελλάδα) να δώσει διαβεβαιώσεις πάνω στο ποια θα είναι η θέση της μετά το 2019, την περίοδο που ξεπερνά, δηλαδή, τη θητεία αυτής της κυβέρνησης».
♦ Το ΔΝΤ φέρεται να διέψευσε ανε- πισήμως (μέσω... «κύκλων») το «κάρφωμα» του Σαπέν λέγοντας ότι δεν έχουν ζητηθεί διαβεβαιώσεις από την ν" αντιπολίτευση.
♦ Λίγες ώρες αργότερα όμως ο Σόιμπλε έβαλε την τελική σφραγίδα στο αίτημα των δανειστών: «Σε όλες τις χώρες με πρόγραμμα επέμεναν οι θεσμοί να υπογράφονται μελλοντικά μέτρα και από την αντιπολίτευση ανεξάρτητα από τη διενέργεια εκλογών.
Δεν πρόκειται για κάτι καινούργιο».
Η πιο κρίσιμη φράση του ΥΠΟΙΚ της Γερμανίας ήρθε αμέσως μετά: «Το συνταξιοδοτικό, για παράδειγμα, δεν πρόκειται να υλοποιηθεί πριν από το 2020. Μέχρι τότε όμως θα υπάρξουν εκλογές στην Ελλάδα και κανένας δεν ξέρει την εξέλιξη. Η αντιπολίτευση φυσικά τώρα λέει "είμαστε εναντίον”, αλλά θα βρούμε κάποια διατύπωση για να έχει υπόσταση η νομοθέτηση των μέτρων, ανεξάρτητα από τις εκλογές και την έκβασή τους. Αυτό έγινε και σε άλλες χώρες και παλιότερα στην Ελλάδα».
Με τον τρόπο αυτόν ο Σόιμπλε έδωσε τις εξής ειδήσεις:
1 Ότι το κρίσιμο ζήτημα για το οποίο ζητούνται εγγυήσεις από τη σημερινή αντιπολίτευση είναι η περικοπή των συντάξεων.
2 Ότι η εμπιστοσύνη των δανειστών προς τη Ν.Δ. δεν είναι δεδομένη, καθώς ο Σόιμπλε εκλαμβάνει τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ως «είμαστε εναντίον».
3 Ότι είναι θετικός στο αίτημα της κυβέρνησης να εφαρμοστούν σταδιακά και κατά τη θητεία της επόμενης κυβέρνησης - από το 2020 και μετά - οι περικοπές στις συντάξεις και όχι μονομιάς από το 2019, όπως ζητούσε αρχικά το ΔΝΤ.
4 Ότι από τη Ν.Δ. θα ζητηθεί «κάποια διατύπωση», άρα πιθανότατα κάποια επιστολή ανάλογη εκείνης του Αντώνη Σαμαρά προς τους Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, Κριστίν Λαγκάρντ και Μάριο Ντράγκι τον Νοέμβριο του 2011, με την οποία δεσμευόταν στην «υλοποίηση των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 26ης Οκτωβρίου 2011» και στην «εφαρμογή της οικονομικής πολιτικής που συνδέεται με τις αποφάσεις αυτές».
Στη σύνοδο εκείνη, επί κυβέρνησης Λουκά Παπαδήμου, είχαν αποφασιστεί το κούρεμα κατά 50% των ελληνικών ομολόγων που κατείχε ο ιδιωτικός τομέας (Ρ5Ι), η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η ενίσχυση των εποπτικών μηχανισμών.
Ψήφιση ή επιστολή;
Τι σημαίνει πρακτικά το αίτημα παροχής εγγυήσεων - εν είδει συνυπογραφής των μέτρων - από τη Ν.Δ.; Κατ' αρχάς ότι μεταξύ των δανειστών υπάρχει σοβαρό έλλειμμα εμπιστοσύνης προς τη χώρα και όχι μόνο προς την εκάστοτε κυβέρνηση. Αυτό το έλλειμμα όμως προκαλεί μια σειρά από εύλογες παρενέργειες, ανάλογα με το είδος των εγγυήσεων που θα απαιτηθεί από τη Ν.Δ.:
1 Εάν ζητηθεί ψήφιση των μέτρων και από την αξιωματική αντιπολίτευση, τότε δυνητικά πλήττονται εξ ίσου η Ν.Δ. και η κυβέρνηση.
♦ Η Ν.Δ. διότι χάνει επισήμως κάθε περιθώριο διαμόρφωσης μιας δικής της πολιτικής είτε στο συνταξιοδοτικό είτε στα δημοσιονομικά. Γι' αυτό έσπευσε να δηλώσει ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει τα μέτρα.
♦ Η κυβέρνηση διότι κινδυνεύει, με την άνεση που θα παρέχει η μεγάλη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, να εμφανίσει σοβαρές διαρροές βουλευτών που θα προτιμήσουν να υπερασπιστούν τις αριστερές απόψεις τους χωρίς να πέσει η κυβέρνηση.
2 Εάν ζητηθεί μια επιστολή μελλοντικής «συμμόρφωσης» εκ μέρους του Κυριάκου Μητσοτάκη, τότε υπάρχει ένα πιο άνετο περιθώριο επικοινωνιακής διαχείρισης μέσα από ένα παιχνίδι διατυπώσεων.
♦ Ήδη ο Μητσοτάκης, μετά το ταξίδι του στο Βερολίνο, έχει δηλώσει ότι δεν είναι... Τσίπρας για να στέλνει επιστολές ακύρωσης μέτρων στους δανειστές. Συνεπώς φαίνεται να διευκολύνεται με αυτήν τη μέθοδο δέσμευσης, παρότι και αυτή θα του στερεί σοβαρά περιθώρια κυβερνητικής αυτονομίας.
♦ Ο ΣΥΡΙΖΑ, σε αυτήν την εκδοχή, διευκολύνεται να περάσει τα μέτρα, να διατηρήσει τη συνοχή του και να παρασύρει σε έναν βαθμό τη Ν.Δ. στην ανάληψη ευθύνης για την κατάληξη των διαπραγματεύσεων.
Το συμπέρασμα όμως είναι ότι οι δανειστές, σε αυτές τις πολύ δύσκολες συνθήκες, περνούν ακόμη μια φορά σαν οδοστρωτήρας «λιώνοντας» οικονομία, χώρα και πολιτικό σύστημα. Αυτό είναι το τελευταίο που μπορεί να αμφισβητηθεί.
* Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1961 στις 23-3-2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου