Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017

Η Ε.Ε. είναι ήδη πολλών ταχυτήτων


Το ζήτημα είναι η εποικοδομητική διαχείριση των εντάσεων από τα διαφορετικά επίπεδα ενοποίησης
Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής
Του Guntram Wolff
Διευθυντής στο Bruegel
Η Ευρώπη βρίσκεται σε εκλογικό έτος και ένα από τα βασικά θέματα της ατζέντας είναι πράγματι το προς τα πού πηγαίνει η Ευρώπη σε σχέση με την παγκοσμιοποίηση. Στις ΗΠΑείδαμε ότι η κοινή γνώμη επέλεξε τον προστατευτισμό ως απάντηση στα κοινωνικά προβλήματα. Ωστόσο, η Ευρώπη βρίσκεται σε μια καλύτερη κατάσταση από την άποψη των εισοδηματικών ανισοτήτων, καθώς και των οικονομικών πολιτικών απέναντι στις αλλαγές στο εμπόριο και την τεχνολογία. Μένει να δούμε αν η Ευρώπη θα επιλέξει τον προστατευτισμό ή θα παραμείνει τελικά ανοιχτή.
Guntram Wolff, διευθυντής του Bruegel, οικονομικού think tank στις Βρυξέλλες
Η Ε.Ε. είναι ήδη πολλών ταχυτήτων, από πολλές απόψεις. Θα πρέπει να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για διαφορετικά επίπεδα ενοποίησης, τα οποία ουσιαστικά υπάρχουν ήδη στη γηραιά ήπειρο. Η Νορβηγία και η Ελβετία είναι χώρες της Ευρώπης, αλλά έχουν ενσωματωθεί με διαφορετικό τρόπο από τις χώρες της Ε.Ε. Η Βρετανία είναι ένα άλλο παράδειγμα στο εσωτερικό της Ένωσης. Το ευρώ είναι μια άλλη περίπτωση, αυτήν τη φορά, βαθύτερης ενοποίησης. Το ζήτημα λοιπόν είναι πώς θα διαχειριστούμε εποικοδομητικά τις εντάσεις που προκύπτουν από τα διαφορετικά επίπεδα ενοποίησης. Για παράδειγμα, ανάμεσα στις χώρες που συμμετέχουν στην τραπεζική ένωση και στις χώρες που δεν συμμετέχουν.

Σε κάποιους τομείς είναι όντως απαραίτητη μια μεγαλύτερη ενοποίηση, ώστε να γίνουν τα πράγματα πιο λειτουργικά. Την ίδια ώρα όμως υπάρχουν αντιστάσεις από τους πληθυσμούς διάφορων χωρών, σε θέματα όπως η μεταναστευτική πολιτική και η δημοσιονομική πολιτική. Η τραπεζική ένωση είναι ένας τομέας που πρέπει να γίνουν βήματα μεγαλύτερης ενοποίησης. Παράλληλα, θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη εθνική κυριαρχία στη δημοσιονομική πολιτική, αλλά και η αντίστοιχη ευθύνη για όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά. Ευρύτερα, είναι καίριας σημασίας η προώθηση της οικονομικής ένωσης και ένας αξιόπιστος μηχανισμός bail out, για τις χώρες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, ο οποίος όμως θα μεταφέρει ένα μέρος των απωλειών στον ιδιωτικό τομέα.
Διανύουμε μια περίοδο παγκόσμιων αλλαγών στον ανταγωνισμό και στο πεδίο της τεχνολογίας. Την πρώτη ευθύνη για τις επιλογές στον εργασιακό τομέα θα πρέπει να την έχουν οι εθνικές πολιτικές. Από την άλλη πλευρά, λειτουργούμε στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς, γεγονός που καθιστά σύνθετη τη διαχείριση. Χρειάζεται καλή ισορροπία μεταξύ εθνικών πολιτικών και οργάνωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.




Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου