Σάββατο 13 Οκτωβρίου 2012

Η Ιστορία ενός «ευέλικτου» νόμου: Το χαράτσι της μεροληψίας

Αναδημοσιεύτηκε από την Ελεύθερη Λαϊκή Αντιστασιακή Συσπείρωση


ΕΕΤΗΔΕ : Aπό την Αναλογικότητα στην Μεροληψία



1. Εισαγωγή/Κίνητρα.
Το πώς διαμορφώνονται οι νόμοι στη χώρα μας και πώς εφαρμόζονται είναι πεδίο για ιδιαίτερη μελέτη. Ισως αυτό χαρακτηρίζει και την Ελληνική ιδιομορφία, και ίσως αυτό άν γινόταν ευρέως γνωστό, να είχε και καταλυτικές συνέπειες για το μέλλον της Ελληνικής Πολιτείας.
Ας αφήσουμε πρός στιγμήν τη μαγεία του αφηρημένου, (τις γενικόλογες διαπιστώσεις και χαρακτηρισμούς) και να επικεντρωθούμε στο συγκεκριμένο.
2. Η Ιστορία.
Μιά από τις πρωτοτυπίες των μεταμνημονιακών κυβερνήσεων ήταν η επιβολή του Εκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών(ΕΕΤΗΔΕ).
Αναφέρω τους χρονολογικούς σταθμούς από τη γέννησή του μέχρι σήμερα.

3/10/2011:
Η γέννηση αυτού του τέλους γίνεται με τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με το νόμο 4021 (ΦΕΚ 218 Α).  Σε αυτό το νόμο που κυρώνει μεταξύ των άλλων και τη Σύμβαση Πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου  Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, εισάγεται με το άρθρο 53 το ΕΕΤΗΔΕ το οποίο έμελλε να αποκτήσει και το παρωνύμιο «χαράτσι». Το συγκεκριμένο άρθρο δέν περιείχε λεπτομέρειες για το πως θα εφαρμοστεί και άφηνε τον Υπουργό Οικονομικών να τις συγκεκριμενοποιήσει.
10/10/2011:
Εκδίδεται η Απόφαση του αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Πολυγραφημένη (συντομογραφικά: ΑΥΟ ΠΟΛ) 1211 που συγκεκριμενοποιεί της λεπτομέρειες της εφαρμογής του ΕΕΤΗΔΕ.
12/10/2011:
Η ΓΕΝΟΠ καταλαμβάνει το εκτυπωτικό της ΔΕΗ στον Ταύρο.
13/10/2011:
Η παραπάνω ΑΥΟ ΠΟΛ 1211 δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 2298 Β’) και αποκτά ισχύ νόμου.
13/10/2011:
Η ΓΕΝΟΠ λύνει τη κατάληψη στο εκτυπωτικό της ΔΕΗ στον Ταύρο.
24/10/2011:
Πολίτης προσβάλλει την ΑΥΟ ΠΟΛ 1211 με προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Επικαλείται αντισυνταγματικότητα και επιπλέον ζητά να εκδικασθεί η προσφυγή του ως επείγουσα.
1/11/2011:
Το ΣτΕ ορίζει ως ημερομηνία έναρξης της εκδίκασης της προσφυγής την 2/12/2012.
3/11/2011:
Το μηχανογραφικό της ΔΕΗ εκδίδει τους πρώτους λογαριασμούς με το ΕΕΤΗΔΕ.
21/11/2011:
Καταλαμβάνεται το μηχανογραφικό της ΔΕΗ από τη ΓΕΝΟΠ.
24/11/2011:
Το μηχανογραφικό της ΔΕΗ εκκενώνεται με επέμβαση των ΜΑΤ.
16/12/2011:
Δημοσιοποιείται Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) στο ΦΕΚ 262 Α’ . Σε αυτή γίνεται η εισαγωγή του παρακάτω εδαφίου–προσθήκης στον Ν. 4021/2011 στο άρθρο 53 παργ 2. ως εξής:
========================================================================
    ΠΝΠ ΦΕΚ 262 Α’
    «Κατεπείγοντα μέτρα εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 και του Κρατικού Προϋπολογισμού έτους 2011»
          Αρθρο 2.
    «Συμπλήρωση διατάξεων για το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.)»
    1. Στο τέλος της παραγράφου 2 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 (Α’ 218) προστίθεται, από τότε που ίσχυσε ο ν. 4021/2011, εδάφιο ως εξής:
    «Για τα ακίνητα τα οποία δεν έχουν οικιακή χρήση και με εμβαδόν δομημένης ηλεκτροδοτούμενης επιφάνειας άνω των χιλίων (1.000) τετραγωνικών μέτρων, ο συντελεστής προσδιορισμού του τέλους του πίνακα α’ υπολογίζεται μειωμένος κατά τριάντα τοις εκατό (30%) για το άνω των χιλίων τετραγωνικών μέτρων τμήμα και κατά εξήντα τοις εκατό (60%) για το άνω των δύο χιλιάδων (2.000) τετραγωνικών μέτρων τμήμα του ακινήτου.»
========================================================================
Δηλαδή τροποποιείται ο αρχικός νόμος, και κατά συνέπέια η ΑΥΟ ΠΟΛ 1211 με τήν εισαγωγή αυτής της προσθήκης η οποία παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας στο έκτακτο τέλος.
Επιπλέον, το ΣτΕ έχει αρχίσει την εκδίκαση προσφυγής κατα της ΑΥΟ ΠΟΛ 1211 όπως αυτή είχε διατυπωθεί τότε και όχι κατά της νέας διατύπωσης που επήλθε με τη παραπάνω προσθήκη.
Σημειώνουμε ότι η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θεωρείται έκτακτη νομοθετική πράξη και προβλέπεται από το Σύνταγμα στο άρθρο 44 πργ. 1
Ισχύει από τη στιγμή της δημοσίευσής της με την αίρεση να υποβληθει σε κύρωση από τη Βουλή σε διάστημα μικρότερο των 40 ημερών.
============================================================================
    ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Άρθρο 44:
1. Σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί, ύστερα από πρόταση του Yπουργικού Συμβουλίου,να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Oι πράξεις αυτές υποβάλλονται στη Bουλή για κύρωση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 72 παράγραφος 1, μέσα σε σαράντα ημέρες από την έκδοσή τους ή μέσα σε σαράντα ημέρες από τη σύγκληση της Bουλής σε σύνοδο. Aν δεν υποβληθούν στη Bουλή μέσα στις προαναφερόμενες προθεσμίες ή αν δεν εγκριθούν από αυτή μέσα σε τρεις μήνες από την υποβολή τους, παύουν να ισχύουν στο εξής.
============================================================================
17/02/2012:
Διάσκεψη του ΣτΕ για την προσφυγή.
23/02/2012:
Δημοσίευση του Ν. 4047/2012 ΦΕΚ 31 Α’ που κυρώνει την ΠΝΠ ΦΕΚ 262 Α.
29/02/2012:
Διάσκεψη του ΣτΕ για την προσφυγή.
01/03/2012:
Διάσκεψη του ΣτΕ για την προσφυγή.
02/03/2012:
Τελευταία διάσκεψη του ΣτΕ για την προσφυγή. Λήψη απόφασης.
02/03/2012:
Εκδίδεται η ΑΥΟ ΠΟΛ 1056 η οποία εξειδικεύει την εφαρμογή του τροποποιηθέντος νόμου περί ΕΕΤΗΔΕ. Αναφέρεται στον αρχικό νόμο 4021/2011 ΦΕΚ 218 Α’ αρθρο 53 και στην ΠΝΠ 16/12/2011 ΦΕΚ 262 Α’ Αναφέρει ότι θα πρέπει να συμπληρωθεί η ΠΟΛ 1211 λόγω των μεταγενέστερων τροποποιήσεων.
14/03/2012:
Η ΑΥΟ ΠΟΛ 1056 δημοσιεύται στο ΦΕΚ 756 Β’ και αποκτά ισχύ νόμου.Καταργεί την AYO ΠΟΛ 1211 της 10/10/2011.
06/05/2012:
Βουλευτικές εκλογές. Δέν έχει τεθεί σε εφαρμογή η ΑΥΟ ΠΟΛ 1056
25/05/2012:
Το ΣτΕ δημοσιοποιεί την απόφασή του επί της προσφυγής για την ΑΥΟ ΠΟΛ 1211: Συνταγματική η επιβολή του τέλους (λόγω αναλογικότητας) αντισυνταγματική η διακοπή της ηλεκτροδότησης. Εχει αποφανθεί επί ενός νόμου που έχει καταργηθεί στις 14/03/2012 (!)
17/06/2012:
Επαναληπτικές Βουλευτικές εκλογές. Δέν έχει τεθεί σε εφαρμογή η ΑΥΟ ΠΟΛ 1056.
03/08/2012:
Το μηχανογραφικό της ΔΕΗ εκδίδει τους λογαριασμούς με το ΕΕΤΗΔΕ βάσει της ΑΥΟ ΠΟΛ 1056. Με βάση αυτό τον νόμο, γίνεται συμψηφισμός και επιστροφή τελών ΕΕΤΗΔΕ στις κατηγορίες που εμπίπτουν στη προσθήκη του ΠΝΠ ΦΕΚ 262 Α’.
3. Διαπιστώσεις.
α. Η όλη ιστορικότητα δείχνει το πώς λειτουργεί η πολιτική και νομοθετική εξουσία στη χώρα μας. Συντάσει νόμους τους οποίους η ίδια παραβιάζει επικαλούμενη έκτακτες καταστάσεις ή και κάποιες κατάφορες αδικίες που οι νόμοι της εισάγουν.
β. Δεν υφίσταται κανένας έλεγχος για τη νομιμότητα των νόμων. Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) ουσιαστικά είναι διατάγματα στα χέρια της εκάστοτε κυβέρνησης και άν η Βουλή ελέγχεται από αυτή τότε έχουμε τυποις νομοθετική λειτουργία από αιρετούς βουλευτές.
γ. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί (ΣτΕ) της Πολιτείας λειτούργησαν κατά τρόπο απαξιωτικό για τους ίδιους. Απορία προκαλεί το γεγονός ότι το ΣτΕ συγκαλούσε διασκέψεις για ένα νόμο που είχε τροποποιηθεί (!) και ότι δεν επελήφθηκε των τροπολογιών του. Μάλιστα την τελευταία ημέρα των διασκέψεών του δημοσιεύθηκε η ΑΥΟ ΠΟΛ 1056 που καταργούσε την επίδικη 1211 (!).
δ. Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να γνωστοποιηθεί το σύνολο των εμπιπτόντων στη τροπολογία της ΠΝΠ ΦΕΚ 262 Α’.
ε. Επίσης ενδιαφέρον θα έχει η αντίδραση του ΣτΕ στη παραπάνω παράκαμψή του.
Τί προβλέπεται από τους κανονισμούς του για αυτές τις περιπτώσεις;
4. Προοπτικές:
Το συγκεκριμένο παράδειγμα αποτελεί μιά «περίπτωση μελέτης» της κακοδαιμονίας της Ελληνικής Πολιτείας. Δείχνει το πώς αλληλοεπιδρούν οι «έχοντες» με την πολιτική και νομοθετική εξουσία. Επιπλέον δείχνει το τρόπο με τον οποίο λειτουργούν μέσα στο υπάρχον σύστημα.
Η μόνη ριζική λύση θεραπείας θα ήταν τα εξής:
α. Να διατυπωθεί ρητά ότι ο κάθε εισαγόμενος προς ψήφιση νόμος θα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση για ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα. (Π.χ. 1–3 μηνών).
β. Η δημόσια διαβούλευση να γίνεται με συμμετοχή και επερωτήσεις πολιτών με τήρηση του κανόνα της Ισηγορίας.
γ. Μετά τη ψήφιση του νόμου από τη Βουλή να υπάρχει ένα χρονικό διάστημα όσο αυτό της διαβούλευσης που προηγήθηκε στο οποίο να υφίσταται η δυνατότητα ακύρωσής του μέσω δημοψηφίσματος με πρωτοβουλία πολιτών.
Αν υπήρχαν οι παραπάνω όροι, πιστεύω ότι δέν θα ήταν ποτέ δυνατόν να εισαχθούν νόμοι και να καταστρατηγηθούν με τέτοιο τρόπο.
Καταλήγω λοιπόν στο «πυρηνικό πρόβλημα» της Πολιτείας μας: Αυτό της έλλειψης Δημοκρατίας μέσω της απαγόρευσης στους πολίτες να ασκούν νομοθετική εξουσία.
Ελπίζω το παραπάνω παράδειγμα να κάνει σαφές το αίτημα για Συνταγματική Αλλαγή.
ΠΗΓΕΣ:
α. Βασικό άρθρο:
β.  Α.Υ.Ο. Πολ. 1211/10-10-2011 (ΦΕΚ 2298/B΄/13-10-2011)
γ. ΠΝΠ ΦΕΚ Α 262/16/12/2011: Κατεπείγοντα μέτρα εφαρμογής του
Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 και του
Κρατικού Προϋπολογισμού έτους 2011
δ.  ΣτΕ. Ολομέλεια 1972/2012
ε.  Α.Υ.Ο. Πολ. 1056/02.03.2012
στ. ΦΕΚ Β’ 756 / 14-03-2012
ζ. Επερώτηση της βουλευτού κ. Σοφίας Σακοράφα:
η. Ανακοίνωση της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ:
Δημοσίευση : ΟΛΥΜΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου