Πέμπτη 17 Αυγούστου 2017

ΠΕΡΙ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ


του Παναγιώτη Οικονομόπουλου
Η ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ
Εχουν ξεσπαθωσει οι διαφοροι υποστηρικτες του ευρω και προσπαθουν να τρομοκρατησουν την υποθεση της επιστροφης σε εθνικο νομισμα, η οποια ομως υποθεση δεν εχει ακομη σχεδιαστει απο τους ειδικους (εχω γραψει επιστημονικα κειμενα γι αυτην την προοπτικη) ωστε να μπορει να καταριφθει σαν προβληματικη, δηλαδη μια δυναμικη αναλυση ωφελους/κοστους. Ας εξετασουμε περιληπτικα καποια βασικα στοιχεια της νομισματικης κυριαρχιας που θα μπορει να οδηγει στην εκδοση εθνικου νομισματος.
1. Η νομισματικη κυριαρχια επιτρεπει την εκδοση εθνικου νομισματος αλλα ωφειλει να απαντησει σε συγκεκριμενα θεματα οπως α) ποια ειναι η αρχη και το κοστος εκδοσης, β) τα κριτηρια αποδοχης του εθνικου νομισματος, γ) οι φορεις και λογοι μεταβιβασης της εσωτερικης ρευστοτητας , δ) το κοστος διαθεσης δηλαδη μεταβιβασης και διατηρησης αυτου.
Α. Η αρχη που το εκδιδει μονοπολιακα ειναι το εθνικο κρατος και αυτο κυκλοφορει σαν επισημο και νομιμο (legal tender) νομισμα υπολογισμου, καθορισμου και πληρωμης των συναλλαγων. Ο τιτλος που το κατωχυρωνει αποτελειται απο το κρατικο χρημα που αποτελει περιουσιακο στοιχειο του ιδιωτικου τομεα χωρις αλλη υποχρεωση τριτου ανταλλαγματος του κρατους (καθαρος πλουτος) και το εσωτερικο ιδιωτικο χρημα που εκδιδουν οι τραπεζες μετα απο την δημιουργια πιστωσεων στο ενεργητικο τους και που ανοιγει λογαριασμο καταθεσεων που αποτελει χρεος των τραπεζων. Το κοστος εκδοσης σαν παραγωγη ειναι σχεδον μηδενικη ιδιως οταν αυτο δημιουργειται με ηλετρονικες καταχωρησεις σε καταθετικους λογαριασμους. Οι τιτλοι του νομισματος εχουν επισημη και νομιμη ισχυ εντος της επικρατειας του κρατους και εχουν απεριοριστη χρονικη διαρκεια.
Β. Τα κριτηρια αποδοχης αυτων των τιτλων με βαση τον οριζοντα (επικρατεια, διαρκεια) ειναι 1) η υποχρεωτικη πληρωμη φορων, 2) η νομιμη αποδοχη εκκαθαρισης συναλλαγων και 3) η νομιμη αποταμιευση αυτων των τιτλων χωρις περιορισμο χρησης. Παραγοντες εκτος της επικρατειας μπορουν να το κρατησουν και χρησιμοποιησουν για την εκκαθαριση συναλλαγων (εσωτερικων/εξωτερικων) σε εθελοντικη βαση.

Γ. Οι φορεις κυκλοφοριας ειναι 1) οι τραπεζες για την εκκαθαριση συναλλακτικων υποχρεωσεων μεσω του συστηματος πληρωμων που διαχειριζεται η νομισματικη αρχη, 2) η δημοσιονομικη αρχη για την εκκαθαριση συναλλακτικων υποχρεωσεων με τους πολιτες μεσω του 1) συστηματος πληρωμων που διαχειριζεται η νομισματικη αρχη αλλα υπαρχει η δυνατοτητα της 2) δημιουργιας παραλληλων συστηματων πληρωμων (οπως εχω αναλυσει) ειτε ενος α) δημοσιονομικου συστηματος αλληλοχρεων λογαριασμων ειτε β) ιδιωτικου συστηματος συναλλαγων με βαση την ανταλλαγη αγαθων και εκκαθαριση με λογιστικες μοναδες (ειτε ηλεκτρονικες ειτε τιτλων) με σταθερη η/και μεταβαλλομενη ισοτιμια προς το εθνικο νομισμα.
Δ. Το κοστος διαθεσης του νομισματος, ηλεκτρονικου η/και φυσικου, εχει σημασια σχετικα με το βαρος κοστους που δημιουργει ως προς την μεταβιβαση και την διακρατηση του. Το κοστος μεταβιβασης εχει σχεση με τις χρεωσεις κατα την χρηση του για πληρωμη ειτε εσωτερικης εκκαθαρισης ειτε εξωτερικης με την χρηση συναλλαγματος και η οποια εξαρταται απο την διαχειρηση (κοστος/προμηθεια) και τεχνολογια των τραπεζων αλλα και την αγορα συναλλαγματος (forex). Η συγχρονη τεχνολογια αλλα και διαχειριστικη οργανωση επιτρεπει σε μια ανταγωνιστικη χρηματοοικονομικη αγορα το εσωτερικο κοστος να ειναι χαμηλο μεσω ηλεκτρονικων πληρωμων. Ως προς τις εξωτερικες συναλλαγες αν η διαχειρηση των συναλλαγων ξενων νομισματων ειναι συγκεντρωμενη στην νομισματικη αρχη, υπαρχει καθαρη εξαγωγικη δυνατοτητα αλλα και περιορισμος φυγης κεφαλαιου, τοτε το κοστος εξωτερικης διακυμανσης του εθνικου νομισματος μπορει να ειναι ελεγχομενο με βαση το ισοζυγιο τρεχουσων συναλλαγων. Το κοστος διακρατισης του εθνικου νομισματος ειναι ο πληθωρισμος και ο τοκος ρευστοτητας. Ο πληθωρισμος εξαρταται απο την διαθεση αποθεματων συντελεστων παραγωγης προς απασχοληση, την τεχνογνωσια παραγωγης και την ελαστικοτητα αυτης στις διακυμανσεις της ζητησης. Αυτα μπορουν αν ελεγχθουν με την καταλληλη χρηματοδοτηση επενδυσεων στο παραγωγικο δυναμικο, εκπαιδευση προσωπικου, καινοτομια, τεχνολογια και αναδιοργανωση παραγωγης και εμποριου.
ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ
Με ερωτουν καποιοι ποιες ειναι οι δυνατοτητες που επιτρεπει η υπαρξη της νομισματικης κυριαρχιας.
1. Η εκδοση ρευστοτητας ωστε να χρηματοδοτηθει η τοπικη οικονομια με βαση τις δικες της αναγκες.
2. Η πληρωμη των εσωτερικών δαπανων, επενδυσεων και υποστήριξης εισοδήματος του κρατους χωρις την αναγκη δανεισμου απο την κεφαλαιογορα, ο περιορισμος του κρατικου χρεους, και η μειωση της εξυπηρετησης του κοστους του.
3. Η αποσυνδεση της πληρωμης των κρατικων δαπανων απο την επιβολη φορολογιας και η χρηση της φορολογικης πολιτικης για τον περιορισμο της στρεβλωσης των οικονομικων σχεσεων που δημιουργει η ακραια κερδοσκοπια του κεφαλαιου, η ανισοτητα του εισοδηματος και ο πληθωρισμος απο την υπερβολη της ζητησης περαν της πληρους απασχολησης των συντελεστων παραγωγης.
4. Η ευελιξια της συναλλαγματικης ισοτιμιας του τοπικου νομισματος και η εξωτερικη υποτιμηση εναντι των νομισματων των οικονομιων που παραγουν ανταγωνιστικα προιοντα με βαση την διακυμανση της συγκυριας των ορων εμποριου.
5. Ο αποτελεσματικος ελεγχος της φυγης κεφαλαιου και ο περιορισμος της επιδρασης της νομισματικης ισοτιμιας απο την κερδοσκοπια στην αγορα συναλλαγματος.
6. Η απελευθερωση του εσωτερικου κοστους δανεισμου και επιτοκίων από τα διεθνη επιτόκια ώστε αυτά να βασιζονται στις συνθήκες της τοπικης οικονομιας.
7. Η εκδοση και μετατροπή του εσωτερικου χρεους σε τοπικο νομισμα ώστε να περιορίζονται οι εξωτερικες χρηματοπιστωτικες πιεσεις, λογω συνθηκων διεθνους οικονομιας, επι της συναλλαγματικης ισοτιμίας και των εσωτερικων επιτοκιων δανεισμου. Ιδιως οταν αυτο αποτελει εσωτερικο εργαλειο αποθηκευσης αξιας μεσω χρηματοοικονομικης επενδυσης και αποταμιευσης
8. Η χρηση της πολιτικης σεισάχθειας όταν οι συνθήκες υπερβολικου και μη βιωσημου εσωτερικου χρεους την επιβαλουν από τυχον χρηματοπιστωτικη κριση.
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ
Τι επιπτωσεις επιτρεπει η νομισματικη κυριαρχια αν εφαρμωστει η αναλογη κρατικη πολιτικη;
1) Κρατικο χρεος σε εθνικο νομισμα δεν εχει προβλημα στασης πληρωμων.
2) Κρατικες δαπανες στην εσωτερικη οικονομια δεν εχουν προβλημα να χρηματοδοτηθουν και να εκτελουνται αντικυκλικα για σταθεροποιηση της οικονομιας ενω η κεφαλαιογορα δανειζει κυκλικα που περιοριζει την δυνατοτητα της δημοσιονομικης πολιτικης.
3) Ελλειματα κρατικου προυπολογισμου δεν απαιτουν να καλυφθουν με δανεισμο που αυξανει το κοστος εξυπηρετησης χρεους και περαιτερω το ελλειμμα και ετσι περιοριζεται η εξαρτηση απο την καφαλαιοαγορα που λειτουργει με ιδιωτικοοικονομικα κριτηρια κερδους.
4) Η φορολογια αποσυνδεεται απο την αναγκη χρηματοδοτησης κρατικων δαπανων αλλα αποτελει εργαλειο περιορισμου ακραιου εισοδηματος και πληθωρισμου και επισης ανακατανομης εισοδηματος και ετσι μειωνεται με απαλλαγη φορολογικου βαρους του εισοδηματος κατω του μεσου, ωστε απελευθερωνει διαθεσιμο εισοδημα για ιδιωτικες δαπανες. Ο ΦΠΑ περιοριζεται σε ελαχιστα επιπεδα ωστε να μειωνεται το κοστος των συναλλαγων και να αυξανει την αγοραστικη δυναμη του ιδιωτικου τομεα.
5) Επιτρεπει την συναλλαγματικη διακυμανση για προιοντα ανελαστικης ζητησης που παραγονται και απο αλλες οικονομιες με εθνικο νομισμα και αυξανει την ανταγωνιστικοτητα της τοπικης παραγωγης.
6) Το κοστος και η αντληση δανεισμου μπορει να προσαρμωζεται στις συνθηκες της τοπικης οικονομιας και παραγωγης με κοινο νομισμα αντι των ξενων νομισματων .
7) Οι ασφαλιστικες εισφορες και κοινωφελεις υπηρεσιες μπορουν να επιδωτουνται μειωνοντας το εργασιακο, παραγωγικο και κοινωνικο κοστος.
8) Οι κρατικες επενδυσεις σε κοινωφελεις υποδομες μπορουν να χρηματοδοτηθουν χωρις ιδιωτικο κεφαλαιο που απαιτει κερδος.
9) Τυχον αδυναμια ιδιωτικης απασχολησης του εργατικου δυναμικου μπορει να υποκατασταθει με κρατικη απασχοληση η/και επιδοτηση της ιδιωτικης.
10) Η φυγη κεφαλαιου ελεγχεται ποιο αποδοτικα αν η δημιουργια του ειναι σε εθνικο νομισμα.
11) Η ανασφαλεια της ζητησης ιδιωτικων προιοντων που περιοριζει την παραγωγη των μπορει να ασφαλιστει και επιδοτηθει μεσω της χρηματοδοτησης προγραμματος αποκαταστασης ζητησης, ωστε οι επιχειρησεις να παραγουν στο συνολο των δυνατοτητων τους που αυξανει την απασχοληση και εισοδημα.
12) Η αναδιοργανωση και καινοτομια της παραγωγικης διαδικασιας μικρομεσαιων και νεων επιχειρησεων που απαιτει προγραμμα υποστηριξης απο 1) κεφαλαιο εναρξης και στηριξης ερευνας και τεχνολογιας, 2) κεφαλαιο κινησης και 3) σωμα επιχειρηματικων συμβουλων και υποδομη υπηρεσιων βασης ειδικων πληροφοριων (κλαδου/τομεα δρασης) μπορει να χρηματοδοτηθει.
13) Η αποσυνδεση των πληρωμων των συναλλαγων κρατους/ιδιωτικου τομεα απο το τραπεζικο συστημα πληρωμων μεσω ενος παραλληλου ηλεκτρονικου συστηματος αλληλοχρεων λογαριασμων (εσοδων/εξοδων) με δυνατοτητα υπεραναληψης και επεκταση στις ιδιωτικες πληρωμες συναλλαγων με ηλεκτρονικη μεταφορα χρηματος απο πιστωτικους σε χρεωστικους λογιαριασμους του συστηματος με μικρο κοστος συναλλαγης και φορολογικη αποτυπωση που περιοριζει την φοροφυγη. Το συστημα επιτρεπει την αμεση εφαρμογη της δημοσιονομικης πολιτικης με μικρο κοστος χωρις τραπεζικη διαμεσολαβηση. Επισης αυξανει τον ανταγωνισμο χρηματοδοτησης και περιοριζει το κοστος κρατικων και ιδιωτικων πληρωμων μεσω του τραπεζικου συστηματος.
14) Η δημιουργια ιδιωτικων ηλεκτρονικων συστηματων εμπορικων συναλλαγων με την δυνατοτητα συστημικης διαμεσολαβησης των ορων τοποθετησης εντολων (αγορας/πωλησης), ερευνας και συναψης μεσω κυκλων ανταλλαγης προιοντων και πληρωμης υπολοιπων εκκαθαρισης με εσωτερικη πιστωση λογιστικων μοναδων σε σταθερη ισοτιμια με το επισημο νομισμα και ελεγχο, ωστε να περιοριζονται τα αδιαθετα αποθεματα, οι απαιτησεις ρευστοτητας επισημου χρηματος και συναλλαγματος, ο εξωτερικος και ακριβος δανεισμος μεσω τραπεζων και διευκολυνονται οι συναλλαγες με τους καλυτερους ορους εμποριου (εκπτωσης/ποιοτητας/διανομης, κλπ), ταχυτητα και μικρο κοστος συναλλαγων. Επισης αυξανει τον ανταγωνισμο εμπορικων συναλλαγων και χρηματοδοτησης, επεκτεινει το εξωτερικο εμποριο και περιοριζει το κοστος πληρωμων μεσω του τραπεζικου συστηματος.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου