Τρίτη 9 Ιουλίου 2013

Λογιστές-φοροτεχνικοί σε απόγνωση! Η αγανάκτηση ξεχειλίζει

taxheaven

Όντες λογιστές-φοροτεχνικοί, όλα αυτά τα χρόνια προσπαθούμε να εξασκούμε το επάγγελμά μας με συνέπεια και επαγγελματισμό παρόλο που το φορολογικό τοπίο της χώρας αλλάζει συχνά άρδην.  Η αστάθεια του φορολογικού και εργατικού-ασφαλιστικού συστήματος έχει άμεσο αντίκτυπο στην επαγγελματική μας υπόσταση, καθώς μετουσιώνεται σε αβεβαιότητα και προσωπική ανασφάλεια για το αν αυτά που γνωρίζουμε ισχύουν ή έχουν αλλάξει με κάποιο πρόσφατο νομοθέτημα που διέλαθε της προσοχής μας.

Πως να είσαι άλλωστε απόλυτα ενημερωμένος μέσα σ’ αυτό τον καταιγισμό νόμων, αποφάσεων, εγκυκλίων και άλλων «ων ουκ έστιν αριθμός» νομοθετημάτων που ξεφυτρώνουν καθημερινώς σαν μανιτάρια; Το άγχος αποτελεί τον μόνιμο συνοδοιπόρο στον καθημερινό αγώνα για την επαρκή ενημέρωση και την ορθή διευθέτηση των επαγγελματικών μας υποχρεώσεων. Δεν είναι διόλου τυχαίο το γεγονός ότι συχνά διαβάζουμε έρευνες που αποδεικνύουν ότι το έντονο στρες στον επαγγελματικό βίο ενός λογιστή ευθύνεται για το μεγάλο ποσοστό καρδιακών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Η έλλειψη προσωπικού χρόνου εξαιτίας του πολυποίκιλου αντικειμένου σε συνδυασμό με το ασαφές και γεμάτο εκπλήξεις νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις σχέσεις φορολογούμενων και πολιτείας, κατατάσσουν το επάγγελμα του λογιστή-φοροτεχνικού σε ένα από τα δυσκολότερα του επαγγελματικού στίβου.

Τους προβληματισμούς μας σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί φέτος στο χώρο μας, την έχουμε περιγράψει σε δύο άρθρα μας τα οποία μπορείτε να διαβάσετε ακολουθώντας τους παρακάτω συνδέσμους:

α) «Τις πταίει» για την κατάσταση στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων;

β) Σύντομο χρονογράφημα για τη ζωή των λογιστών-φοροτεχνικών το έτος 2013. Τα αρνητικά «ρεκόρ» του Υπουργείου Οικονομικών

Η πεποίθηση όλων των συναδέλφων –και όχι άδικα- είναι ότι η φετινή χρονιά είναι η δυσκολότερη των τελευταίων ετών. Αλλαγές, νέες διατάξεις, δυσνόητες νομοθετικές ρυθμίσεις, πλήθος νέων υποχρεώσεων, νέες καταληκτικές ημερομηνίες (σε φορολογικά και ασφαλιστικά-εργατικά θέματα), κ.λπ. προστέθηκαν στο ήδη επιβαρυμένο ημερολόγιο υποχρεώσεων. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι εφαρμογές της Γ.Γ.Π.Σ. (για υποβολή δηλώσεων) και του Υπ. Εργασίας (για προσλήψεις, αποχωρήσεις, κ.λπ.) παρουσιάζουν τεράστια προβλήματα, έχουν δημιουργήσει μεγάλο άγχος και εκνευρισμό σε όλους τους συναδέλφους που πραγματικά βρίσκονται σε απόγνωση.
    
Οι προσπάθειες εκσυγχρονισμού της Δημόσιας Διοίκησης, οι προσθήκες νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στο taxis, στο Υπ. Εργασίας κ.λπ. μας βρίσκουν γενικότερα σύμφωνους.  Όμως, σε μια πολιτεία που σέβεται τα δικαιώματα του πολίτη, όλες αυτές οι νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που προσφέρονται θα πρέπει να ελέγχονται εξονυχιστικά πριν δοθούν σε κοινή χρήση.

Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση διατεθειμένοι να συναλλασσόμαστε υποχρεωτικά μέσω της ηλεκτρονικής οδού –αφού έτσι προστάζει ο νόμος-  με έναν Δημόσιο φορέα μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που υπολειτουργεί ή έχει σημαντικά προβλήματα. Αυτό που απαιτούμε είναι το εκάστοτε ηλεκτρονικό σύστημα πριν τεθεί σε λειτουργία να περάσει από τους απαραίτητους ελέγχους. Μην ξεχνάμε ότι η αξιοπιστία μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής ουσιαστικά αποδεικνύεται από τον χρόνο που παρέμεινε ανοιχτή και λειτουργούσε ομαλά. Στη γλώσσα των Η/Υ αυτό ονομάζεται uptime. Θα ήταν αρκετά ενδιαφέρον να μας κοινοποιούσε η Γ.Γ.Π.Σ. τα στατιστικά uptime servers για τον μήνα Ιούνιο ώστε να δούμε πόσο χρόνο παρέμειναν σε λειτουργία οι εφαρμογές της και πόσο ήταν εκτός λειτουργίας.
    
Βέβαια, τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ. Εκτός από τη λαίλαπα της φοροεπιδρομής και των καταληκτικών ημερομηνιών, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την αγανάκτηση των πελατών που προσέρχονται στα γραφεία μας και ξεσπούν με φωνές, επικρίνοντας τις εκάστοτε κυβερνήσεις για τις αδόκιμες προσπάθειες καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και την αφαίμαξη που έχουν υποστεί. Επίσης, πρέπει να αιτιολογούμε στους πελάτες μας ότι αυτό που άκουσαν στην εκπομπή «Χ» από τον δημοσιογράφο «Ψ» δεν ισχύει και ότι τα πράγματα έχουν αλλιώς.

Ας δούμε μερικά από τα προβλήματα και τις βασικές (τρέχουσες) υποχρεώσεις των λογιστών/λογιστικών γραφείων  την περίοδο που διανύουμε (τονίζουμε πως είναι ενδεικτικά):

-> Το σύστημα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων υπολειτουργεί με αποτέλεσμα η υποβολή των δηλώσεων να γίνεται μετ’ εμποδίων και με πολύωρη καθυστέρηση.
-> Μέσα στο ελάχιστο χρονικό περιθώριο που τέθηκε από το Υπ. Οικ. δεν είναι ανθρωπίνως δυνατόν να υποβληθεί όλος ο όγκος των φορολογικών δηλώσεων.
-> Λόγω της αδικαιολόγητης καθυστέρησης από το Υπ. Οικ. να ανοίξει την εφαρμογή υποβολής των δηλώσεων ο προγραμματισμός των εργασιών από τα λογιστικά γραφεία έχει πάει «περίπατο» με αποτέλεσμα να ανακαλούνται οι άδειες των υπαλλήλων προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον όγκο εργασίας. Οι επαγγελματίες που δεν απασχολούν προσωπικό βρίσκονται κι αυτοί σε απόγνωση διότι δεν θα μπορέσουν να ξεκουραστούν ούτε λίγες μέρες την περίοδο του Αυγούστου.
-> Εξαιτίας της καθυστέρησης από πλευράς Υπ. Οικ. να ανοίξει έγκαιρα την εφαρμογή των δηλώσεων, οι περισσότερες εκκαθαρίσεις φόρου θα πραγματοποιηθούν εντός του Αυγούστου, με αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να έχουν δυο δόσεις προκειμένου να εξοφλήσουν το ποσό του οφειλόμενου φόρου.
Δείτε αναλυτικά τον ακόλουθο πίνακα πως διαμορφώνεται ο αριθμός των δόσεων αναλόγως με την ημερομηνία εκκαθάρισης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων:

 
-> Έκδοση μέσω διαδικτύου των βεβαιώσεων συντάξεων των πελατών τους για όσους οργανισμούς δεν απέστειλαν τις βεβαιώσεις αυτές (Ο.Γ.Α, Ι,Κ.Α., κ.λπ).
-> Καταχώρηση παραστατικών στα βιβλία των πελατών.
-> Υποβολή χρεωστικών δηλώσεων Φ.Π.Α έως 22.7.2013 και πιστωτικών δηλώσεων Φ.Π.Α. έως 31.7.2013 για όλες τις επιχειρήσεις (με απλογραφικά και διπλογαφικά βιβλία).
-> Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων ενδοκοινοτικών συναλλαγών μηνός 6/2013 και Intrast, έως 26.7.2013.
-> Υποβολή ειδικού σημειώματος αυτοελέγχου έως 15.7.2013.
-> Υποβολή Α.Π.Δ. μηνός Ιουνίου 2013.
-> Υποβολή στις Δ.Ο.Υ. των καταστάσεων συμφωνητικών περιόδου 4-6/2013 έως 20.7.2013.
-> Υποβολή οριστικής δήλωσης Φ.Μ.Υ. έτους 2012, έως 19.7.2013.
-> Υποβολή προσωρινών δηλώσεων Φ.Μ.Υ. για τον μήνα 6/2013 και για το δίμηνο 5-6/2013, έως 22.7.2013 (αναλόγως τον Α.Φ.Μ.).
-> Επισκέψεις σε Δημόσιες Υπηρεσίες για διάφορα θέματα που άπτονται του επαγγέλματός μας.
-> Προβλήματα λόγω της συγχώνευσης  πολλών Δ.Ο.Υ.
-> Υποχρεωτική υποβολή των εντύπων για προσλήψεις, αποχωρήσεις, πίνακες προσωπικού κ.λπ. Το σύστημα του Υπ. Εργασίας παρουσιάζει αρκετές δυσλειτουργίες με αποτέλεσμα να αναλώνεται πολύς χρόνος για την οριστική υποβολή τους.


Την περίοδο αυτή το επάγγελμα του λογιστή-φοροτεχνικού χειμάζεται από όλα όσα ενδεικτικά μνημονεύσαμε ανωτέρω. Αυτό που ζητούμε είναι η σωστή αντιμετώπιση του κλάδου μας από τα αρμόδια Υπουργεία. Είναι πλέον απαίτηση και όλων των συνδικαλιστικών μας ενώσεων. Δεν ζητούμε να παρατείνονται προθεσμίες υποβολής, ούτε επαιτούμε, ζητούμε απλώς αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας. Εν κατακλείδι, δεν ευθύνονται ούτε οι φοροτεχνικοί ούτε οι φορολογούμενοι για τις αβελτηρίες του Υπ. Οικ. Αν οι ιθύνοντες του Υπ. Οικ. πιστεύουν ενδόμυχα ότι με όλη αυτή την τραγελαφική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί δεν θα υπάρξει αντίδραση, τότε πλανώνται πλάνην οικτράν.    


Υ.Γ.
"Για να κάνεις μεγάλα πράγματα, δεν είναι ανάγκη να είσαι μεγαλοφυΐα. Δεν είναι ανάγκη να είσαι πάνω από τους άλλους ανθρώπους. Πρέπει να είσαι μαζί τους."
Montesquieu, 1689-1755, Γάλλος στοχαστής


Επιμέλεια

Επιστημονική ομάδα TaxHeaven

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου