ΕΛευθερη Λαικη Αντιστασιακη Συσπειρωση
Το δεξαμενόπλοιο «Ειρήνη» των ΕΛ.ΠΕ. στο οποίο έγινε ο έλεγχος από ομάδα της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων |
Του Βασίλη Γεωργά
Κόκκινος συναγερμός για τη δράση των κυκλωμάτων λαθρεμπορίου καυσίμων έχει σημάνει τα τελευταία 24ωρα στις τελωνειακές αρχές, τους οικονομικούς εισαγγελείς, τα ΕΛ.ΠΕ. και την κυβέρνηση. Αφορμή φαίνεται να είναι ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει στα ενδότερα των κυκλωμάτων που διακινούν «μαύρο» πετρέλαιο και τα οποία έχουν παραφυάδες σε όλη την αλυσίδα της αγοράς, από τα διυλιστήρια και τα δεξαμενόπλοια μέχρι τα τελωνεία.
Οι διωκτικές και εισαγγελικές αρχές ερευνούν τις τελευταίες ημέρες μια περίεργη όσο και εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση πιθανής φοροδιαφυγής πολλών εκατομμυρίων ευρώ, μέσω «αδήλωτου» φορτίου πετρελαίου που πιάστηκε πριν από δύο εβδομάδες στον κόλπο της Ελευσίνας και κατά παράδοξο τρόπο αφέθηκε αμέσως «ελεύθερο» χωρίς να δεσμευτεί ή να αποδοθούν ευθύνες.
Η «Εφ.Συν.» φέρνει στο φως το γεγονός που έλαβε χώρα στις 21 Ιουλίου 2015, έχοντας ήδη διασταυρώσει τις πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες υπάρχουν ενδείξεις ότι όχι μόνο έγινε προσπάθεια να διακινηθεί παράνομα, χωρίς κανένα παραστατικό, φορτίο 13.000 μετρικών τόνων πετρελαίου, αλλά στη συνέχεια η υπόθεση να «κουκουλωθεί», να δημιουργηθούν από το μηδέν και εκ των υστέρων συνοδευτικά έγγραφα και ομάδα της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων, που εντόπισε το φορτίο, να μετακινηθεί σε άλλη υπηρεσία.
Ηδη, για το θέμα έχει ενημερωθεί εισαγγελέας και γίνεται ενδελεχής έρευνα καθώς το ύψος της φοροδιαφυγής -εφόσον αποδειχθεί ότι έγινε τέτοια προσπάθεια- ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το αδίκημα είναι και ποινικό.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συνέλεξε η «Εφ.Συν.» από ασφαλείς πηγές, στις 21 Ιουλίου πλωτό καταδιωκτικό της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων σταμάτησε στον κόλπο της Ελευσίνας το δεξαμενόπλοιο «Ειρήνη», νηολογημένο στον Πειραιά με αριθμό 11168, το οποίο χρησιμοποιείται από τα ΕΛ.ΠΕ. για τη μεταφορά καυσίμων.
Κατά τον έλεγχο που έγινε, το κλιμάκιο των ελεγκτών δεν βρήκε κανέναν από τα απαιτούμενα παραστατικά και τελωνειακά έγγραφα, που θα πρέπει αναλυτικά να αναφέρουν μεταξύ άλλων το πότε φορτώθηκαν τα καύσιμα, πού πηγαίνουν και σε πόσο χρόνο θα παραδοθούν κ.λπ. Τα έγγραφα αυτά πρέπει υποχρεωτικά να τα φέρει κάθε πλοίο ή άλλο μέσο που μπαίνει ή βγαίνει από τελωνειακή αποθήκη (διυλιστήριο) για να φορτώσει ή ξεφορτώσει καύσιμα.
Τα παράδοξα αρχίσουν από την ώρα του ελέγχου και μετά. Αφού σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημερώθηκαν οι τελωνειακές υπηρεσίες και ο εισαγγελέας για το «μαύρο» φορτίο και για τις παραβάσεις που εντοπίστηκαν, για λόγους που είναι άγνωστοι δεν δόθηκε εντολή να κατασχεθεί-δεσμευτεί το δεξαμενόπλοιο, αλλά να αφεθεί να συνεχίσει την πορεία του. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, για οποιοδήποτε πλοίο βρεθεί χωρίς έγγραφα εκδίδεται εντολή δέσμευσης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι ελεγκτές ενημερώθηκαν από ανωτέρους τους ότι τα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου θα παραδοθούν εκ των υστέρων. Οι ίδιοι οι ελεγκτές φέρονται να πήγαν αυτοπροσώπως στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων των ΕΛ.ΠΕ. Ασπροπύργου για να αναζητήσουν τα έγγραφα, τα οποία πράγματι παραδόθηκαν, «μεταχρονολογημένα» έπειτα από αρκετές ώρες, παρότι έπρεπε να υπήρχαν ήδη διαθέσιμα πριν από την προσέγγιση του δεξαμενοπλοίου στη φορολογική αποθήκη.
Σύμφωνα με κάποιες άλλες πηγές, κατά τον έλεγχο του δεξαμενόπλοιου και αφού διαπιστώθηκε η απουσία τελωνειακών εγγράφων, στους ελεγκτές ειπώθηκε ότι «έχει μείνει πίσω ο μηχανικός του δεξαμενόπλοιου προκειμένου να τα παραλάβει». Επίσης σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι δεξαμενές του πλοίου ήταν «κανονικά σφραγισμένες με μοναδικό αριθμό, γεγονός που καταδεικνύει ότι το φορτίο είχε ελεγχθεί». Με βάση αυτή την ερμηνεία, η απουσία παραστατικών ήταν «τυπικό σφάλμα» και οι ελεγκτές υπέδειξαν υπερβάλλοντα ζήλο στο έργο τους.
Επίσης, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι έγινε προσπάθεια από κάποιους να επέμβουν στο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής και να δημιουργηθούν εκ των υστέρων τα απαραίτητα έγγραφα που χρησιμοποιούν οι τελωνειακές υπηρεσίες. Τα σχετικά «ηλεκτρονικά ίχνη» έχουν εντοπιστεί.
Μια άλλη πληροφορία που έχει στη διάθεσή της η «Εφ.Συν.» είναι ότι το τετραμελές πλήρωμα του καταδιωκτικού πλοίου που έκανε τον έλεγχο φέρεται να μετατέθηκε μετά το περιστατικό υπό νέα διεύθυνση (της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων –ΕΛΥΤ). Πιθανόν, ωστόσο, η μετάθεση να συνδέεται με την αναδιοργάνωση που βρίσκεται σε εξέλιξη στις υπηρεσίες, καθώς στην ΕΛΥΤ Αττικής δημιουργήθηκε Τμήμα Θαλάσσιων Ομάδων Ελέγχου, στο οποίο επρόκειτο να μεταφερθεί η επιχειρησιακή χρήση των δύο αντιλαθρεμπορικών πλοίων της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων.
Σε κάθε περίπτωση, όλα τα παραπάνω συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι οι εισαγγελικές Αρχές που ερευνούν την υπόθεση βρίσκονται μπροστά σε μια εξαιρετικά περίεργη ιστορία, με πολλά αναπάντητα ερωτήματα και παράδοξες πρακτικές. Το ερώτημα είναι αν έχουμε να κάνουμε με μια καραμπινάτη υπόθεση λαθρεμπορίου καυσίμων μέσα από το σύστημα των διυλιστηρίων και, αν ναι, πόσες τέτοιες μπορεί να υπάρχουν ακόμη.
Καλούνται να εξετάσουν όχι μόνο τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν σε σχέση με την έκδοση και διάθεση των απαραίτητων τελωνειακών εγγράφων, αλλά την τυχόν εμπλοκή όλων των κρίκων στη μακρά αλυσίδα της διακίνησης ενός φορτίου καυσίμων.
Το κυριότερο, από τη στιγμή που φαίνεται να υπάρχουν στοιχεία πως η έκδοση μεταχρονολογημένων παραστατικών ακολουθείται ως πρακτική ή υπάρχουν ενδείξεις πως το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των τελωνείων είναι «διάτρητο» θα πρέπει να γίνει ευρύτερος έλεγχος στα «ημερολόγια» των δεξαμενόπλοιων και στα ηλεκτρονικά δεδομένα, ώστε να αποδειχθεί αν υπάρχουν και άλλα τέτοια περιστατικά που ίσως αποκαλύψουν ότι η φοροδιαφυγή δεν είναι δεκάδες, αλλά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Η απάντηση των ΕΛ.ΠΕ.
Η «Εφ.Συν.» απευθύνθηκε στα ΕΛ.ΠΕ. για να ζητήσει την άποψη της εταιρείας. Πηγές του ομίλου ενημέρωσαν ότι: «Tην 21.07.2015 διενεργήθηκε έλεγχος από κλιμάκιο του Τμήματος Θαλασσίων Ελέγχων του Δ’ Τελωνείου Πειραιά σε πλοίο ιδιοκτησίας θυγατρικής εταιρείας των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ, υπό διαχείριση τρίτης εταιρείας, το οποίο απέπλευσε από την Εγκατάσταση–φορολογική αποθήκη των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα, μετά από μερική φόρτωση, με ενδιάμεσο προορισμό την Εγκατάσταση–φορολογική αποθήκη των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο, για συμπλήρωση του φορτίου και τελικό προορισμό την εγκατάσταση και επίσης φορολογική αποθήκη των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη.
»Κατά τον εν λόγω έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το πλοίο παρέλαβε τα συνοδευτικά παραστατικά του φορτίου μετά τον απόπλου από την εγκατάσταση της Ελευσίνας και καθ’ οδόν προς τον Ασπρόπυργο και όχι πριν αναχωρήσει από το λιμάνι της Ελευσίνας.
»Το φορτίο ήταν σφραγισμένο από το Τελωνείο, όπως προβλέπεται από τη σχετική διαδικασία, γεγονός που επιβεβαιώθηκε και από τον έλεγχο, ενώ τα σχετικά συνοδευτικά παραστατικά (φορολογικά και τελωνειακά) είχαν ήδη εκδοθεί από την εταιρεία νομίμως και εμπροθέσμως.
»Το παραπάνω γεγονός σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται απώλεια εσόδων για το Δημόσιο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου