Ελευθερη Λαικη Αντιστασιακη Συσπειρωση
της – Arte Povera –
Το ξέρω πως δεν το διάλεξες
αν έπρεπε την κρίση σου να ορίζεις
μα ακόμα δεν κατάλαβα
γιατί φασίστα μού θυμίζεις…
αν έπρεπε την κρίση σου να ορίζεις
μα ακόμα δεν κατάλαβα
γιατί φασίστα μού θυμίζεις…
Ακολουθούν μερικά από τα διάσημα σκίτσα του Fips. Ποιος είναι ο Fips θα το μάθουμε πιο κάτω. Καλή διασκέδαση…
Φίλιπ Ρούπρεχτ (Philipp Rupprecht), γερμανός σκιτσογράφος, γνωστός για τις αντισημιτικές γελοιογραφίες του στη μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδας «Der Stürmer» με το ψευδώνυμο «Fips».
Από το 1927 ήταν ο μοναδικός σκιτσογράφος στο μισθολόγιο της «Der Stürmer» ώς τον Φεβρουάριο 1945, οπότε και η εφημερίδα κλείνει. Οι καρικατούρες του ως επι το πλείστον απεικόνιζαν εβραίους χοντρούς, κοντούς, άσχημους, αξύριστους, να τους τρέχουν τα σάλια, σεξουαλικά διεστραμμένους, με γουρλωτά μάτια και με μεγάλη λυγισμένη μύτη — μια μύτη που χαρακτηρίστηκε ως η «ταυτότητα» του σκιτσογράφου.
Στα θέματά του βρίσκονταν επίσης «εβραίοι καπιταλιστές», ο «εβραϊκός κομμουνισμός» και η «εβραϊκή θρησκεία», ενώ συχνά προσέδιδε στους εβραίους μορφή σκουληκιών, φιδιών ή αραχνών. Ήταν πολύ επιδέξιος στη σχεδίαση γυναικείων μορφών, τις οποίες σχεδόν πάντοτε εμφάνιζε γυμνές ή ημίγυμνες. Συχνά οι γυμνόστηθες «άρειες» κοπέλες εμφανίζονταν ως θύματα εβραίων… Τα γυμνά δε αυτά σκίτσα έκαναν το έντυπο ιδιαίτερα δημοφιλές στη νεολαία.
Με την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ο «Fips» συνελήφθη, αλλά αφέθηκε αμέσως ελεύθερος από τους ναζιστές χάρη στην υπηρεσία του (τα «σατιρικά» σκίτσα) προς τη ναζιστική προπαγάνδα, σε εμπόλεμη κιόλας περίοδο.
Η καριέρα του ωστόσο τερματίζεται με την ήττα των ναζί στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.Το 1945 θα προσαχθεί σε δίκη και θα καταδικαστεί σε έξι χρόνια φυλάκισης. Στις 23 Οκτωβρίου 1950 απελευθερώνεται και μέχρι το θάνατό του ζεί και εργάζεται στο Μόναχο ως ζωγράφος και διακοσμητής. Πέθανε σε ηλικία 74 χρόνων.
Η «Der Stürmer» ήταν μια εβδομαδιαία εφημερίδα που εκδιδόταν στη Νυρεμβέργη και αποτελούσε το όργανο της αντισημιτικής προπαγάνδας των Ναζιστών κατά τη διάρκεια του αγώνα τους για τον δρόμο προς την εξουσία, με εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες. Εκδότης ήταν ο δάσκαλος και προσωπικός φίλος του Χίτλερ, Γιούλιους Στράιχερ. Στο κάτω μέρος του πρωτοσέλιδού της φιγουράριζε πάντοτε το σύνθημα «Die Judensindunser Unglück!» («Οι Εβραίοι είναι η ατυχία μας!»), ενώ οι περισσότεροι από τους αναγνώστες του ήσαν νέοι, αλλά και άτομα από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα της Γερμανίας που δεν διέθεταν και πολύ χρόνο για την ανάγνωση εφημερίδων.
Το πρώτο φύλλο κυκλοφόρησε στις 20 Απριλίου 1923. Και αυτό, αλλά και τα επόμενα φύλλα που ακολούθησαν, δεν περιείχαν τα βασικά εκείνα χαρακτηριστικά στοιχεία που επρόκειτο να κάνουν την εφημερίδα πολύ δημοφιλή στο μέλλον. Το σχήμα της ήταν μικρό, ήταν μόνο τετρασέλιδη, και τα άρθρα της εστίαζαν κυρίως στους πολιτικούς εχθρούς του εκδότη της παρά στον αντισημιτισμό του. Δεν περιείχε παρά ελάχιστα σκίτσα (σκίτσα για τα οποία αργότερα θα γινόταν περιζήτητη…) και πολύ λίγες διαφημίσεις.
Ο Στράιχερ ήθελε να προσελκύσει με το έντυπό του τον κοινό μέσο άνθρωπο, τον εργαζόμενο που δεν μπορούσε να διαθέσει πολύ από τον ελεύθερο χρόνο του για να διαβάσει μια εφημερίδα. Τα κείμενα αποτελούνταν από μικρές, σύντομες προτάσεις και το λεξιλόγιο ήταν απλό. Οι τίτλοι των άρθρων ήταν έτσι φτιαγμένοι ώστε να προσελκύουν αμέσως την προσοχή του αναγνώστη και οι ιδέες επαναλαμβάνονταν συνεχώς. Τα δε σκίτσα ήταν ευκολοχώνευτα από όλους. Η συμπερίληψη ωστόσο των περιβόητων σκίτσων δεν έγινε δεκτή στην αρχή με ευμένεια. Η κατάσταση αυτή άλλαξε με τη συμβολή του σκιτσογράφου Φίλιπ Ρούπρεχτ , γνωστού ως «Fips». Η εφημερίδα συνέχισε να εκδίδεται ώς την 1η Φεβρουαρίου του 1945. Στο τελευταίο αυτό φύλλο ο Στράιχερ στηλίτευε τους Συμμάχους ως εργαλεία της «Παγκόσμιας Σιωνιστικής Συνωμοσίας». Ο Στράιχερ συνελήφθη και παραπέμφθηκε στη Δίκη της Νυρεμβέργης, όπου και καταδικάστηκε σε θάνατο και απαγχονίστηκε στις 16 Οκτωβρίου 1946.
Ως κατακλείδα, πρέπει να επισημανθεί ότι αρκετοί ιστορικοί καταλήγουν στο ότι η προσφορά του Φίλιπ Ρούπρεχτ στη ναζιστική προπαγάνδα πάνω στα λαϊκά στρωμάτα ήταν τεράστια, ξεπερνώντας τις καθημερινές εικόνες του «εβραίου της διπλανής πόρτας» και παρουσιάζοντάς τον σαν τον δυνάστη όλων των κακών, ενώ ως όραμα χρησιμοποιήθηκε από την εφημερίδα (τι άλλο;) το «οικογένεια, πατρίδα και επιβίωση».Τα σκίτσα βρίσκονται στο United States Holocaust Memorial Museum και είναι χιλιάδες. Αν θέλετε να νοιώσετε την «ειρωνεία» του Fips κάντε μια βόλτα από κει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου