Είναι πλέον κοινός τόπος πως μετά την Β΄παγκόσμια ανθρωποσφαγή, η παγκόσμια κυριαρχία άρχισε μία διαδικασία αναδιάρθρωσης των πρακτικών της και του προσωπείου της. Με αιχμή του δόρατος τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και της πληροφορικής (σαν ειδικό κλάδο της τεχνολογίας), ο πάλαι ποτέ ονομαζόμενος ιμπεριαλισμός άρχισε ν’ αλλάζει μορφή οδηγούμενος προς αυτό που σήμερα μετονομάστηκε σε παγκοσμιοποίηση.
Το οικονομικό και κοινωνικό παιχνίδι αλλάζει, λοιπόν, καθώς κράτος και κεφάλαιο «καλούνται» να λειτουργήσουν σε περίοδο «ειρήνης» και μεγάλης παραγωγικής αύξησης. Κάπου εκεί, στα μέσα του ’50, γεννιέται στην Αμερική η ιδεολογία του Marketing (ΜΚΤ), η οποία ορίζει ότι μοναδικός σκοπός κάθε επιχείρησης είναι η ικανοποίηση των αναγκών του αγοραστή, από την οποία θα προκύψει συναρτησιακά το κέρδος. Από ‘δω και στο εξής είναι γενικά παραδεκτό από τις επιχειρήσεις πως για να επιβιώσουν θα πρέπει να υιοθετούν την ιδεολογία του ΜΚΤ.
Ως εδώ μπορεί τα πράγματα να φαίνονται απλά όμως το ΜΚΤ δεν είναι απλά μία ακόμη τεχνική για τις επιχειρήσεις με την οποία αυξάνουν τα κέρδη τους. Αυτό φαίνεται και από το ευρύ πεδίο εφαρμογής του, το οποίο είναι κάθε συναλλαγή ενώ εφαρμόζεται ακόμα και σε μη-κερδοσκοπικές ή κυβερνητικές δραστηριότητες. Το ΜΚΤ, ουσιαστικά, είναι μία τεχνική δυναμικής παρέμβασης των επιχειρήσεων στην κοινωνία με την οποία προσπαθούν να καθορίσουν και να επιβάλλουν καταναλωτικά πρότυπα και γενικότερα πρότυπα ζωής.
Αρχικός «στόχος» είναι η ικανοποίηση των αναγκών του κάθε ατόμου/ καταναλωτή μεμονωμένα. Αυτό, βέβαια, είναι αδύνατο γιατί η παραγωγή αγαθών γίνεται μαζικά προκειμένου να μειώνεται το κατά μονάδα κόστος. Το ΜΚΤ, λοιπόν, με αιχμή του δόρατος τη διαφήμιση, προσπαθεί να ιεραρχήσει τις ανάγκες των ατόμων ώστε να δημιουργείται μαζικότητα (στις ανάγκες). Αυτή, με τη σειρά της, δημιουργεί ζήτηση άρα και παραγωγή, συναλλαγή, κέρδη.
Ουσιαστικά, μιλάμε για έναν πολιτισμικό πόλεμο από πλευρά κεφαλαίου. Ιδεολογικά, το ΜΚΤ δημιουργεί αξία για την επιχείρηση δημιουργώντας αξία για τους καταναλωτές. Ανακαλύπτει (!) ανάγκες και στη συνέχεια παρέχει τα μέσα ικανοποιήσεώς τους. Η διαφήμιση παρεμβαίνει στη διαδικασία αυτή και προσπαθεί να δείξει στον καταναλωτή μία σωστή ιεράρχηση των αναγκών του. Όλα αυτά θα μπορούσαν να είναι «αυθαίρετες» σκέψεις από μέρους μας, αλλά είναι απλά πράγματα που διδάσκονται σε πρωτοετείς φοιτητές οικονομικών σχολών.
Μέχρι εδώ, τα πράγματα είναι θεωρητικά και μπορεί κάποιος να αντιτάξει πως η κάθε επιχείρηση προσπαθεί να σε πείσει για κάτι αλλά στο κάθε άτομο εναπόκειται το να πειστεί. Είναι πραγματικά έτσι; Θα μπορούσε, όμως το ΜΚΤ, εκτός από μία γενική θεωρία-μπούσουλας, είναι ένας μηχανισμός που δίνει και τα πρακτικά εργαλεία στην επιχείρηση για να κατορθώσει όλα τα παραπάνω. Αυτό φαίνεται από τις λειτουργίες του ΜΚΤ.
Πέρα, λοιπόν, από αποφάσεις τιμολόγησης, το ΜΚΤ είναι επιφορτισμένο και με άλλες δραστηριότητες. Κατ’ αρχήν υπάρχει η έρευνα ΜΚΤ, η οποία «μετρά» την αγορά, τους καταναλωτές, τις «ανάγκες», τι λείπει, τι έχει κέρδος, τι μπορεί να φέρει κέρδος…. Αυτή πραγματοποιείται με πολλές μεθόδους, επιστημονικά οργανωμένες, οι οποίες όλες μαζί εξυπηρετούν ένα βασικό σκοπό, διευκολύνουν την υιοθέτηση και την υλοποίηση της ιδεολογίας του ΜΚΤ.
Στη συνέχεια, προχωρά σε άλλες λειτουργίες. Μία από αυτές είναι η μελέτη της συμπεριφοράς του καταναλωτή, η οποία αποτελεί ξεχωριστό αντικείμενο. Με χρήση των «κοινωνικών» επιστημών και με ειδικό προσωπικό, η επιχείρηση προχωρά στη μελέτη του ψυχογραφήματος των καταναλωτών. Τα δεδομένα που αποκτιούνται σ’ αυτό το στάδιο χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία προτύπων ανθρώπινης συμπεριφοράς αλλά και για τη διαμόρφωση της διαφημιστικής προπαγάνδας. Στόχος, το προφανές: η μαζοποίηση και , εν συνεχεία, η τμηματοποίηση των ατόμων σε σύνολα καταναλωτών των οποίων τις «ανάγκες» θα καλύψει η επιχείρηση.
Ερωτηματολόγια, τηλεφωνικές συνεντεύξεις, παρακολούθηση των αγοραστικών συνηθειών, επεξεργασία προσωπικών δεδομένων είναι μερικές από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται συνέχεια προκειμένου να κατατάξουν το κάθε άτομο σε κάποιο πρότυπο συμπεριφοράς. Στη συνέχεια, ερευνούν το πώς μία συμπεριφορά μπορεί να οδηγήσει σε κατανάλωση. Αφού εξαντλήσουν κάθε δυνατότητα να υποδαυλίσουν μία συμπεριφορά, προχωρούν στην παραγωγή αντίστοιχου προϊόντος.
Το στάδιο της τμηματοποίησης, λοιπόν, χρησιμοποιώντας τα παραπάνω στοιχεία είναι σημαντικό. Γιατί; Φαντασθείτε το μίγμα ΜΚΤ σαν ένα πυροβόλο. Δίπλα του, οι πυροβολητές και ένας αριθμός οβίδων. Για να πετύχει το σύστημα αυτό, πρώτα θα πρέπει να καθορίσει το στόχο του και ύστερα θα προσπαθήσει να τον επιτύχει! Και αφού η τμηματοποίηση (όπως είπαμε πιο πριν) δεν μπορεί να γίνει σε ατομικό επίπεδο, επειδή δεν συμφέρει οικονομικά, γίνεται σε μαζικό επίπεδο. Με τον όρο αυτό επομένως, εννοούμε την απόφαση της επιχείρησης να απευθυνθεί σε συγκεκριμένη μερίδα της αγοράς, προσφέροντας κάποιο συγκεκριμένο αγαθό.
Στη συνέχεια η επιχείρηση προχωρά στην παραγωγή και τη διανομή του προϊόντος. Επειδή όμως, οι μέχρι τώρα λειτουργίες δεν εξασφαλίζουν τις πωλήσεις επιστρατεύεται μία ακόμη λειτουργία: η προβολή του προϊόντος και της επιχείρησης. Βασικό «όπλο» αυτού του «πυροβόλου» είναι βέβαια η διαφήμιση.
Είδαμε, σε γενικές γραμμές, πως στην εποχή της παγκοσμιοποίησης η επιχείρηση δεν είναι απλά μία οικονομική μονάδα. Είναι ένα σύστημα με διπλή κατεύθυνση με την κοινωνία. Κατ’ αρχήν αλληλεπιδρά παθητικά χρησιμοποιώντας ως εισροές τις πληροφορίες που χρειάζεται προκειμένου να αποφασίσει τι θα παράγει και που θα το διαθέσει. Αλληλεπιδρά όμως, και ενεργητικά ασκώντας «επικοινωνιακή πολιτική» μέσω των διαφημιστικών καμπανιών του αλλά και παίρνοντας μέρος σε άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής (δωρεές σε τομείς υγείας ή παιδείας, χορηγίες πολιτιστικών γεγονότων κλπ).
Ακριβώς σε αυτό το σημείο εφαρμόζεται και η ιδεολογία του ΜΚΤ. Η επιχείρηση, τώρα, περνά τη θέση πως τα πάντα, όλοι οι τομείς της ανθρώπινης ζωής, όλες οι «ανάγκες» (από τις βιοτικές ,μέχρι τις κοινωνικές) μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της επιχείρησης, μέσω του εμπορεύματος και μέσω αυτού που αντιπροσωπεύει. Ουσιαστικά η ιδεολογία του ΜΚΤ είναι η ιδεολογία της κατανάλωσης. Μία ιδεολογία που συμφέρει, βέβαια, την επιχείρηση και για το λόγο αυτό προσπαθεί να την επιβάλλει στην κοινωνία με κάθε μέσο.
Πώς ακριβώς γίνεται αυτό πρακτικά; Η απάντηση είναι πιο απλή απ’ όσο φαίνεται. Ας βγούμε μία βόλτα, σ’ ένα οποιοδήποτε σημείο της πόλης. Παντού, όπου κι αν στρέψουμε το κεφάλι μας θα δούμε μία διαφήμιση, μία αφίσα, ένα φυλλάδιο ένα πανώ, κάτι τέλος πάντων, το οποίο θα σε «ενημερώνει» για κάποιο προϊόν, για κάποιο πολιτικό που κατεβαίνει στις εκλογές, για τις εκλογές τις οποίες οργανώνει το σωματείο σου και σε καλεί να ψηφίσεις (!), για τα πάντα. Και όλο αυτό γίνεται μέσω μιας glamour και political correct αισθητικής και φρασεολογίας. Και όχι μόνο στο δρόμο αλλά παντού, στα ΜΜΕ, στη ζωή μας, σε μία ταινία που βλέπουμε, σε ό, τι πιάνουμε στα χέρια μας θα βρούμε ένα διαφημιστικό μήνυμα ή μία ετικέτα που θα σηματοδοτεί κάποιο προϊόν.
Αυτό ακριβώς, δηλαδή η με κάθε μέσο προβολή ενός προϊόντος και η προσπάθεια δημιουργίας μιας εικόνας για το προϊόν ή την επιχείρηση ή για κάποιο πρόσωπο ονομάζεται «επικοινωνιακή» πολιτική. Η λογική αυτή, της «επικοινωνιακής» πολιτικής, έχει παρεισφρήσει σε όλους σχεδόν τους τομείς της καθημερινότητάς μας. «Επικοινωνιακή», βέβαια, μόνο κατ’ όνομα αφού η επικοινωνία για να υφίσταται πρέπει να είναι αμφίδρομη.
Μία διαφημιστική καμπάνια αποτελεί μέρος της «επικοινωνιακής» πολιτικής μιας επιχείρησης. Προβάλλεται, λοιπόν, κάποιο προϊόν το οποίο συνδέεται ταυτόχρονα, με κάποιο χαρακτηριστικό του (πχ ΑΧΕ για τον άνδρα!). Το διαφημιστικό μήνυμα αποκτά δύναμη λόγω της συνεχούς και με διάφορούς τρόπους (αφίσα, ράδιο, TV) προβολής του. Έτσι δεν μπορείς να ακυρώσεις την ύπαρξή του και περνά στο υποσυνείδητό σου. Εκεί μένουν ως δεδομένα και το προϊόν και το πρότυπο που συνδέεται μ’ αυτό.
Εκτός όμως του ότι δεν μπορείς να ακυρώσεις την ύπαρξή του, έχει και ένα άλλο ιδιότυπο χαρακτηριστικό: απευθύνεται με τρόπο μαζικό στον καθέναν ξεχωριστά. Σε συνδυασμό με τον μονόδρομο χαρακτήρα του, ουσιαστικά αποτελεί μία συνεχή πλύση εγκεφάλου. Έτσι όλες οι διαφημιστικές καταχωρήσεις, όλες οι κινήσεις ΜΚΤ αποτελούν ουσιαστικά έναν καταιγισμό μηνυμάτων και εικόνων, οι οποίες ακολουθώντας τεχνικές μαζικής ψυχολογίας (όπως αναφέραμε πιο πάνω) προωθούν και προσπαθούν να επιβάλλουν πρότυπα και τρόπους ζωής. Το πυροβόλο που λέγαμε πιο πριν!
Όλα αυτά τα στοιχεία διαμορφώνουν το πρότυπο ζωής του καταναλωτισμού που επιχειρείται να επιβληθεί. Είναι το άτομο/ καταναλωτής το οποίο εξατομικευμένο μέσα στη μαζικότητα έχει την «ελευθερία» να ικανοποιήσει τις ανάγκες και να «αυξήσει» την ποιότητα ζωής του νιώθοντας μοναδικός, ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΝΤΑΣ αυτό που μαζικά παράγεται από τις επιχειρήσεις (αγαθά ή υπηρεσίες) πριν από αυτόν γι’ αυτόν. Αυτό το μοντέλο του ευδαιμονισμού της κατανάλωσης και της ελευθερίας (μόνο μέσω) της αγοράς, προωθείται με ανάλογους τρόπους από παντού, κράτος και κεφάλαιο, και είναι απλό να καταλάβουμε το γιατί. Στόχος είναι να μετατραπούν όλοι οι άνθρωποι σε πειθήνιους καταναλωτές με μοναδική ελευθερία την επιλογή προϊόντος. Ένας τρόπος ζωής που αυξάνει τα κέρδη του κεφαλαίου και διευκολύνει την επιβολή της κυριαρχίας από το κράτος.
Λίγο πιο πάνω, το ΜΚΤ παρομοιάστηκε μ’ ένα πυροβόλο! Άρα μιλάμε για πόλεμο! Έναν πόλεμο που, ουσιαστικά, έχει στόχο το μυαλό μας. Θα μπούμε στο παιχνίδι τους; Και αν μπούμε, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε κι εμείς τα δικά μας πυροβόλα;
Σημείωση: Τα τονισμένα σημεία έχουν παρθεί αυτούσια από το βιβλίο «Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ» του Π. Μάλλιαρη, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Αν και είχαμε πρόσβαση και σε πιο εκτεταμένη βιβλιογραφία, μείναμε στον εν λόγω τύπο γιατί θεωρείται μεγάλη μούρη στον τομέα για την Ελλάδα και έχει υπάρξει εισηγητής σε πολλά συνέδρια. Είναι κάτι σαν έλληνας- γκουρού του ΜΚΤ και είναι καθολικά αποδεκτός. Έτσι, τα λεγόμενά του αποκτούν μία ιδιαίτερη «αντικειμενικότητα» χρησιμοποιούμενα σαν «επιχειρήματα»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου