Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2016

Το φαινόμενο της πεταλούδας.


Η κοινή μας λογική λέει, πως κάθε αιτία έχει και ένα αποτέλεσμα και κάθε αποτέλεσμα έχει μια αιτία.

Στη φύση καθετί που συμβαίνει έχει επιπτώσεις κάτι που είναι γνωστό ως «το φαινόμενο ή το πείραμα της πεταλούδας».




Πριν από περίπου δυόμιση χιλιάδες χρόνια στην Κίνα, ο Τσουάγκ  Τζου που θεωρείται ταοϊστής φιλόσοφος του 4ου αιώνα πχ. μας διηγείται μια προσωπική του ιστορία και αναρωτιέται:

«Κάποτε ονειρεύτηκα πως ήμουν πεταλούδα και πετούσα από λουλούδι σε λουλούδι και ένοιωθα εντελώς σαν πεταλούδα. Είχα συνείδηση πεταλούδας και είχα ξεχάσει την ανθρώπινη μου φύση. Ξαφνικά ξύπνησα και ήμουν πάλι εγώ. Τώρα όμως δεν ξέρω αν ήμουν άνθρωπος που ονειρευόταν ότι είναι πεταλούδα ή αν είμαι τώρα πεταλούδα που ονειρεύεται πως είναι άνθρωπος»…


Τι είναι λοιπόν «το φαινόμενο της πεταλούδας» ;
Η επιστήμη μας λέει πως είναι μια ποιητική μεταφορά, στη θεωρία του χάους για το φαινόμενο της ευαίσθητης εξάρτησης ενός συστήματος από τις αρχικές συνθήκες.
Σύμφωνα με μια από τις διατυπώσεις λέγεται, πως «αν η πεταλούδα κινήσει τα φτερά της στον Αμαζόνιο μπορεί να φέρει βροχή στην Κίνα «.
Διαφορετικές παραλλαγές εκφράζουν ουσιαστικά την ίδια ιδέα, ότι μια απειροελάχιστη μεταβολή στη ροή των γεγονότων οδηγεί με το πέρασμα κάποιου χρονικού διαστήματος, σε μια εξέλιξη της ιστορίας του συστήματος δραματικά διαφορετική από εκείνη που λαμβάνει χώρα αν δεν είχε συμβεί η μεταβολή….
Ο όρος, «φαινόμενο της πεταλούδας» χρησιμοποιήθηκε πρώτα από τον μετεωρολόγο Έντουαρντ Λόρεντζ την δεκαετία του 60 όταν μελετούσε σε υπολογιστή ένα σύστημα διαφορετικών εξισώσεων… (για τους φανατικούς των μαθηματικών, στο internet υπάρχουν οι εξισώσεις!)

Συνεπώς ενώ πράγματι ένα ασήμαντο γεγονός όπως η κίνηση των φτερών μιας πεταλούδας μπορεί ν’ αλλάξει «άρδην» τη πορεία της ιστορίας, δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε ποια θα ήταν η εξέλιξη του συστήματος χωρίς το γεγονός…
Η προσωπική μου αίσθηση είναι, ότι τίποτα δεν συμβαίνει αν δεν υπάρχει λόγος, έτσι κάθε εκδήλωση στο σύμπαν υπάρχει γιατί προήλθε από προγενέστερη αιτία…
Αυτό βλέπουμε στην καθημερινότητα μας, κάθε δράση (αιτία) φέρνει και ένα αποτέλεσμα…

Άιναφετς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου