Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

4+2 και 6 προτάσεις - μετά τις πυρκαγιές


του Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη
Αφήνοντας πίσω για μιαν ακόμη χρονιά το μέτωπο των πυρκαγιών, που φέτος έδωσε την «ευκαιρία» για μια βιτριολικότερη κι απ’ ό,τι στις αληθινά φονικές χρονιές πολιτική αντιπαράθεση, θα θέλαμε να επισημάνουμε κάτι που προσπεράστηκε μέσα από άσχημο κλίμα. Δυο – όσο και να το κάνουμε! – κεντρικές φιγούρες του πολιτικού συστήματος, ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και η Περιφερειάρχης Αττικής, τοποθετήθηκαν δημόσια (και μάλιστα ενώ οι φλόγες ήταν εκεί…) σε μια προσπάθεια να πουν κάτι το συγκεκριμένο για την αντιμετώπιση, για το αύριο. Πέρα από την διεκτραγώδηση και την ανταλλαγή βελών, καταγγελιών κοκ.
Προσέξτε, δε, την ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: ούτε ο Κυριάκος Μητσοτάκης , ούτε η Ρένα Δούρου το έπραξαν σε καθιερωμένα, mainstream μέσα. Ο πρώτος έκανε την κατάθεσή του στην προσωπική του ιστοσελίδα, κι από ΄κει «έτρεξε» (περιορισμένα). Η δεύτερη έδωσε άρθρο στο ΑΠΕ, κι από κει το πήραν (περιορισμένα). Άξιζε λίγο περισσότερη προσοχή. Κι η μια κίνηση, και η άλλη. Α, ναι, δείτε την σύμπτωση: αμφότεροι άρθρωσαν το επιχείρημά τους σε 6 θέσεις (Κυριάκος) και σε 2+4 (Ρένα).

Στην παρέμβαση της Ρένας Δούρου (ladies first), η κεντρική ιδέα είναι να επιδιωχθεί ανατροπή της “ιδιαίτερης κανονικότητας” που – με βάση πυρκαγιές, πλημμύρες ή χιονοπτώσεις: είναι φανερή η τεχνική απόγνωση που τάχει δει όλα στην (συγκριτικά σύντομη) θητεία της – “λειτουργεί καταλυτικά εις βάρος των τοπικών κοινωνιών, υπονομεύοντας το παρόν και το μέλλον των πολιτών». Και να επιδιωχθεί «μια πραγματική κανονικότητα, εκείνη των αποτελεσματικών παρεμβάσεων». Πώς όμως επιδιώκεται αυτό; Η Ρένα θέτει στο επίκεντρο τις αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ εμπλεκόμενων δημοσίων φορέων. Οπότε, αναμενόμενο στις προτεραιότητες της πρώτη να  έρχεται η «θεσμική αποσαφήνιση ρόλων και αρμοδιοτήτων» και αμέσως μετά η ενεργοποίηση Συντονιστικού Μητροπολιτικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (προνοείται από το 2010/Καλλικράτης αλλά «εκκρεμεί Υπουργική Απόφαση»).
Πέρα απ’ αυτά τα δυο οργανωτικά, καταθέτει 4 πιο λειτουργικά μέτρα: ενεργοποίηση πρόβλεψης για χρηματοδότηση «κατά την αντιπυρική περίοδο» (υπάρχει η βάση από το 2014), υποχρέωση ενίσχυσης των εθελοντικών οργανώσεων πολιτικής προστασίας, μηδενισμό ή μείωση των τελών κυκλοφορίας των πυροσβεστικών οχημάτων των εθελοντών πολιτικής προστασίας (που κινητοποιούνται σε περίπτωση ανάγκης) και δημιουργία πλαισίου εκπαίδευσης εθελοντών και στελεχών πολιτικής προστασίας.,
Στην παρέμβαση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που στηρίχθηκε (όπως ο ίδιος διευκρίνισε ευθύς εξ αρχής) στις εργασίες Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής 2007-9, όπου ο ίδιος προήδρευε , ξεχωρίζουν οι εξής προτάσεις: Προληπτικός καθαρισμός των δασών απ’ οποιανδήποτε εύφλεκτη ύλη (με συμμετοχή και των σχολείων) συν διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών και δασικών δρόμων . Δημιουργία Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας, με «ειδικό σώμα δασοκομμάντος οι οποίοι θα παρεμβαίνουν άμεσα, στο αρχικό στάδιο της πυρκαγιάς προτού εξαπλωθεί ανεξέλεγκτα». Απόλυτη προτεραιότητα στα εναέρια μέσα πυρόσβεσης, αλλά και «χρήση μέσω σύγχρονης τεχνολογίας για έγκαιρο εντοπισμό». Καλύτερο συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων, με «ξεκάθαρες αρμοδιότητες και γραμμές επικοινωνίας», καθώς και πλήρη αξιοποίηση «των χιλιάδων εθελοντών δασοπυροσβεστών» κατ’ εφαρμογήν του νόμου του 2014.
Σταματούμε εδώ. Με την παρατήρηση ότι τόσο στην επιλογή του πρακτικού τόνου στο ζήτημα της σωστότερης διευκρίνησης των αρμοδιοτήτων, όσο και σε εκείνο της κινητοποίησης των εθελοντικών οργανώσεων – τουλάχιστον – υπάρχει ευρύτατη επικάλυψη. Αν  μη σύμπτωση.
Ακούει κανείς;

kontranews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου