Ο τεχνολογικός γίγαντας που ξεκίνησε από ένα γκαράζ και έφτασε κεφαλαιοποίηση ύψους 820 δισ. δολαρίων. Πού οφείλει την επιτυχία και την απήχησή της. Τα προϊόντα της και οι... ιδανικές συνθήκες εργασίας.
Γράφει ο Β. Παζόπουλος.
Κάθε άρθρο που ετοιμάζω, το στέλνω σε δύο παραλήπτες. Τον αρχισυντάκτη και τον διευθυντή του Euro2day.gr. Έτσι και την τελευταία φορά, άνοιξα το gmail και επέλεξα το όνομα του αρχισυντάκτη. Μετά, κατά λάθος, πάτησα στον δεύτερο παραλήπτη κάποιον άλλον από τις επαφές μου. Και τότε βγαίνει μήνυμα από το gmail που με ρώτησε: μήπως θέλεις να βάλεις αυτόν (και μου πρότεινε τον διευθυντή) και όχι αυτόν που έβαλες;
Έμεινα άφωνος, σκεφτόμενος πόσο έχει βελτιώσει ακόμα και τις απλές εφαρμογές της η Google. Για αυτό σήμερα κάνω ένα ακόμα αφιέρωμα στην αγαπημένη μου εταιρία. Το πρώτο ήταν πριν από μια πενταετία, στα πρώτα μου άρθρα. Είχα μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά πως αν έπρεπε να επιλέξω μία μόνο μετοχή, χωρίς αμφιβολία αυτή θα ήταν η Google.
Μπορεί να άλλαξε όνομα, να έγινε ένας όμιλος εταιριών με την επωνυμία Alphabet(GOOG ή GOOGL), όμως δεν άλλαξε χρηματιστηριακές συνήθειες. Ακόμα δεν απογοήτευσε κανέναν. Κοιτάζοντας το διάγραμμά της, παρατηρούμε πως οποτεδήποτε και σε οποιαδήποτε τιμή κι αν την αγοράζαμε, πάντα έβρισκε τον τρόπο να σκαρφαλώσει υψηλότερα.
Όπως η Microsoft και άλλοι τεχνολογικοί γίγαντες, ξεκίνησε από ένα ταπεινό γκαράζ. Εμπνευστές και ιδρυτές της ήταν δύο ταλαντούχοι διδακτορικοί φοιτητές, οι Larry Page και Sergey Brin. Παρά την εντυπωσιακή επιτυχία τους, δεν σκόπευαν να γίνουν επιχειρηματίες. Ήθελαν απλώς να ακολουθήσουν ακαδημαϊκή καριέρα.
Μόλις κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τη μηχανή αναζήτησης, προσπάθησαν να την πουλήσουν στη Yahoo για 1 εκατομμύριο δολάρια. Όταν η πρότασή τους δεν βρήκε ανταπόκριση, επιχείρησαν να πουλήσουν την πατέντα τους στην Excite, για 750.000 δολάρια. Και εκεί η απάντηση ήταν αρνητική.
Λίγα χρόνια αργότερα, ο ιδρυτής της Excite έγινε υπάλληλος της Google, ενώ μια πρώην υπάλληλος της Google έγινε διευθύνων σύμβουλος της Yahoo.
Επιχειρηματικό μοντέλο
Όταν εισήλθε για πρώτη φορά στο χρηματιστήριο το 2004, τα έσοδα ήταν αποκλειστικά από διαφημίσεις που προέρχονταν από τη μηχανή αναζήτησης. Το μεγάλο πλεονέκτημα του ιντερνετικού μάρκετινγκ είναι η δυνατότητα να απευθύνεται σε στοχευόμενο κοινό. Οι διαφημιστές το αγαπάνε γιατί μπορούν να επιλέξουν την καταναλωτική ομάδα που τους ενδιαφέρει.
Εκτός από την κλασική μηχανή αναζήτησης, η Google σιγά σιγά άρχισε να εμφανίζεται παντού. YouTube, Gmail, Χάρτες, Android, Play, Chrome, μετάφραση, blogs, ημερολόγιο, ψηφιακή βιβλιοθήκη, διαχείριση φωτογραφιών, είναι ορισμένες από τις υπηρεσίες που προσφέρει. Όλες δωρεάν.
Η Google λειτουργεί ως ένας δωρεάν ψηφιακός προσωπικός βοηθός, που κυριολεκτικά εκτοξεύει την παραγωγικότητά μας. Σε αντάλλαγμα τι μας ζητάει; Την πρόσβαση στα προσωπικά στοιχεία και τις προτιμήσεις μας, προκειμένου να γίνουν ακόμα καλύτεροι.
Από τον Chrome και το Google Search ανακαλύπτουν ποια θέματα σε ενδιαφέρουν. Από το Google Maps μαθαίνουν πού μένεις και πού ταξιδεύεις. Από το Gmail και από το δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης Google+ γνωρίζουν τον κύκλο γνωριμιών σου. Από τα blogs που γράφεις ή επισκέπτεσαι αντιλαμβάνονται τον τρόπο που σκέφτεσαι. Από το YouTube τα τραγούδια που σου αρέσουν ή τα χόμπι σου.
Στο ημερολόγιο που παρέχει η Google, εκατομμύρια κόσμος καταχωρεί το καθημερινό του πρόγραμμα. Ακόμα και αν δεν το κάνεις εσύ, πιθανότατα θα σε έχει καταχωρήσει κάποιος άλλος που είχε ραντεβού μαζί σου. Άρα λοιπόν και καθόλου να μη χρησιμοποιείς τις υπηρεσίες τους, είσαι σε κάποιο βαθμό… φακελωμένος. Όταν θα τις χρειαστείς, ήδη θα γνωρίζουν πράγματα για σένα.
Συνδυάζοντας τα στοιχεία που μαζεύουν, τι καταφέρνουν; Την επόμενη φορά που θα περιηγηθείς στο διαδίκτυο, θα σου προβάλουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που σε ενδιαφέρουν.
Όπως είπαμε, τα έσοδά της προέρχονται από τα κλικ που γίνονται στις διαφημίσεις. Λίγα κλικ γίνονται όταν σου δείχνουν αδιάφορες διαφημίσεις. Πολύ περισσότερα πραγματοποιούνται όμως όταν αφορούν αγαθά που σε ενδιαφέρουν. Και όσο πιο πολλά διαφημιστικά link πατάς, τόσο πιο πολλά χρήματα βγάζουν.
Για παράδειγμα ψάχνεις για κράνος μοτοσικλέτας. Αμέσως σε καταχωρούν στα δεδομένα τους ως υποψήφιο οδηγό δικύκλου. Αν δουν μετά από καιρό να ψάχνεις στον χάρτη να βρεις βενζινάδικο, το συνδυάζουν. Αν μάλιστα δουν πως επισκέπτεσαι sites και blogs σχετικά με τις μοτοσικλέτες, είναι σίγουρο πως την επόμενη φορά που θα χρησιμοποιήσεις τη μηχανή αναζήτησης της Google, έστω και αν το θέμα είναι άσχετο, θα σου εμφανιστούν διαφημίσεις σχετικές με μοτοσικλέτες.
Ανταγωνισμός και εργασιακό περιβάλλον
Τα ισχυρότερα θεμελιώδη μεγέθη που υπήρξαν, υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν, είναι η ανθρώπινη διανόηση και εφευρετικότητα. Εκεί ακριβώς επενδύει η Google. Προσλαμβάνει τους πιο ταλαντούχους και τους παρέχει ιδανικές συνθήκες εργασίας. Το φημισμένο Googleplex, τα κεντρικά γραφεία, είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να επιθυμούν οι ίδιοι να μένουν εκεί όσο γίνεται περισσότερο.
Οι μεγαλεπήβολοι στόχοι της Google αποτελούν τον λόγο που έχει ξεχωρίσει ως εταιρία. Τα self-driving αυτοκίνητα, τα Google Glasses, οι προσπάθειες της εταιρείας στον κλάδο της βιοτεχνολογίας, θα επιφέρουν εντυπωσιακές αλλαγές παγκοσμίως. Συνολικά έχει προσπαθήσει να υλοποιήσει πολύ περισσότερες πρωτοποριακές ιδέες από ό,τι όλοι οι κύριοι ανταγωνιστές της μαζί. Ασχολούνται με καινοτομίες που άλλες εταιρείες θα είχαν απορρίψει ως πολύ ακριβές ή ανεφάρμοστες.
Δεν τους ενδιαφέρει απλά να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους αλλά και να προλάβουν τον ανταγωνισμό. Το μόνο που δεν τους λείπουν είναι τα δισεκατομμύρια. Μπορούν να εξαγοράσουν οποιαδήποτε εταιρία επιθυμούν. Το κυριότερο όμως πλεονέκτημα που διαθέτουν δεν είναι αυτό. Είναι πως νέες ιδέες και νέες εφαρμογές, όταν εντάσσονται στο πλέγμα των εφαρμογών της Google, πολλαπλασιάζουν την αξία που είχαν πριν αποκτηθούν.
Συμπέρασμα
Η αναζήτηση και η πρόσβαση στις πληροφορίες αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη και σημαντικότερη επιχείρηση. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως έχει οδηγήσει σε έναν νέο πολιτισμό. Μέσα σε ελάχιστες δεκαετίες, η πλειοψηφία του πληθυσμού της γης έχει περάσει από το να μην έχει σχεδόν καμιά πρόσβαση σε αφιλτράριστες πληροφορίες, στο να έχει πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες του κόσμου.
Η Google αποτελεί μια εκπληκτική εταιρεία από όλες τις απόψεις, που ασχολείται με τομείς της τεχνολογικής αιχμής. Από ρομπότ μέχρι φάρμακα που καθυστερούν τη γήρανση. Για να ασχοληθεί η εταιρία με κάποιο πρόβλημα, αυτό θα πρέπει να αφορά τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους!
Η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 820 δισεκατομμύρια δολάρια. Δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο, σε απόσταση αναπνοής από την Apple που είναι πρώτη. Καθόλου άσχημα για μια επιχείρηση που ακόμα δεν έχει κλείσει ούτε 20 χρόνια ζωής!
Διαθέτει το περισσότερο ταλέντο σε ανθρώπινο δυναμικό, τεχνογνωσία, υπολογιστική και οικονομική δύναμη, από κάθε άλλη επιχείρηση στον κόσμο. Οι ίδιοι το δηλώνουν απροκάλυπτα: ο καλύτερος τρόπος για να προβλέψεις το μέλλον είναι να το εφεύρεις.
Ζούμε σε μια συναρπαστική εποχή, ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Μια κουλτούρα καινοτομίας δρα σαν αναβολικό στην παγκόσμια ανάπτυξη. Στη θέση του οδηγού σε αυτή την ξέφρενη κούρσα βρίσκεται η Google. Και φαίνεται αποφασισμένη να μην αφήσει σε κανέναν άλλον το τιμόνι.
- Η ανάλυση δεν αποτελεί προτροπή για αγορά. Η επιλογή της σωστής εταιρίας είναι μόνο η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική περίοδος που θα πρέπει να τοποθετηθούμε.
- Με την αφορμή της συμπλήρωσης ενός χρόνου από τη συνεργασία μου με το Euro2day.gr, διοργανώνω μια συγκέντρωση γνωριμίας με τους αναγνώστες. Όχι τίποτα επίσημο, απλά να γνωριστούμε από κοντά και να ανταλλάξουμε απόψεις, πίνοντας έναν καφέ. Όποιος επιθυμεί να συμμετάσχει στην παρέα, ας αφήσει όνομα και τηλέφωνο στο ependytes@gmail.com ή στη σελίδα μας στο facebook, www.facebook.com/ependytes, για να κανονίσουμε τις λεπτομέρειες, ανάλογα με το πώς βολεύει τους περισσότερους.
* Ο κ. Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, χρηματιστηριακός αναλυτής, συγγραφέας του βιβλίου Επενδυτές χωρίς Σύνορα (www.ependytes.com).
euro2day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου