Παρασκευή 17 Αυγούστου 2018

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ;


Παναγιώτης Ε. Πετράκης | Panagiotis E. Petrakis
Καθηγητής Οικονομικών | Τμήμα Οικονομικών Επιστημών ΕΚΠΑ - Professor at the Department of Economics - National University of Athens
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία (για το Μάιο και τον Ιούνιο του 2018) φαίνεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα προσγειώνεται σε αναπάντεχα χαμηλό επίπεδο. Αυτό οφείλεται στο ότι η αύξηση των κρατικών εσόδων είναι αρκετά χαμηλότερη από την αύξηση των κρατικών δαπανών οι οποίες εμφανίζουν μια σημαντική αύξηση.

Πίνακας 1. Το πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού

Καθαρά
Έσοδα
Κρατικού Προϋπολογισμου

(1)
Μεταβολή
Κρατικών
Εσόδων
ανά
μήνα
Δαπάνες
Κρατικού
Προϋπολογισμού

(2)
Μεταβολή
Κρατικών
Δαπανών
ανά
μήνα


Τόκοι

(3)
Μεταβολή
Τόκων
ανά
μήνα
Πρωτογενές
αποτέλεσμα
κρατικού
προϋπολογισμού
(1)-(2)+(3)
Ιαν-18
4.753
4.753
3.176
3.176
275
275
1.852
Φεβ-18
8.975
4.222
7.433
4.257
1209
934
2.751
Μαρ-18
12.158
3.183
11.704
4.271
1911
702
2.366
Απρ-18
15.468
3.31
15.322
3.618
2141
230
2.286
Μάι-18
18.422
2.954
19.235
3.913
2338
197
1.525
Ιουν-18
21.978
3.556
24.278
5.043
2935
597
635
Πηγή: Υπουργείο Οικονομικών - Εκτέλεση Κρατικού Προϋπολογισμού Ιουνίου 2018, Ιούλιος 2018.
      
   Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με το αν θα καταφέρει η ελληνική οικονομία να επιτύχει το στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% του ΑΕΠ έως το τέλος του έτους. Για επιτευχθεί ο στόχος αυτός θα πρέπει οι επόμενοι μήνες να είναι ιδιαίτερα πλεονασματικοί. Όμως σε προηγούμενη ανάρτηση είδαμε ότι οι προβλέψεις για το ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ για το τρίτο (1,45%) και το τέταρτο τρίμηνο (2%) του έτους κάνουν λόγο για χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με αυτόν που αναμενόταν το Μάιο του 2018 (δείτε εδώ την ανάρτηση με τίτλο «Επανεκτίμηση του Ρυθμού Μεγέθυνσης το 2018 | Ιούλιος 2018») κοντά στο ρυθμό μεγέθυνσης που επιτεύχθηκε το 2017 για τα δύο αυτά τρίμηνα.

Να σημειωθεί ότι στο παρόν κείμενο γίνεται αναφορά στο πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης σε ταμειακή βάση. Πάντως ο υπολογισμός του πρωτογενούς αποτελέσματος κατά ESA10 θα έδινε σχετικά διαφορετική εικόνα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης σε ταμειακή βάση για την περίοδο Ιανουάριος – Δεκέμβριος 2017 ήταν 5,933 δις ευρώ, ενώ το ίδιο μέγεθος κατά ESA10 ήταν 7,08 δις ευρώ. Επίσης, να σημειωθεί ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση για την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2017 ήταν 2,625 δις ευρώ, υψηλότερο δηλαδή κατά 2 περίπου δις σε σχέση με φέτος.
Η πτώση του πλεονάσματος από το Μάιο του 2018 στον Ιούνιο του 2018 ενδεχομένως οφείλεται στην αποπληρωμή μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών που όπως είναι γνωστό είναι μνημονιακή υποχρέωση αλλά δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι στην χρονική αυτή στιγμή.
Σημειώνουμε πάντως ότι επειδή είναι μέσο έτους τα στατιστικά στοιχεία μεταβάλλονται. Συνεπώς υπάρχει ένας βαθμός αμφιβολίας για το κατά πόσο δείχνουν πραγματικές τάσεις.
Επομένως τίθεται εύλογα ο προβληματισμός: εάν διαφαίνεται ότι η Κυβέρνηση δυσκολεύεται να πιάσει το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ για το 2018 τι θα συμβεί; Μέτρα ή επίσπευση πολιτικών εξελίξεων;


Πηγή indeepanalysis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου