Δευτέρα 30 Απριλίου 2018

Όταν πατάς μαζί γκάζι και φρένο…


του Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη
Ένα από τα πράγματα που μπορούν, με την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, να καταστρέψουν έναν κινητήρα π.χ. αυτοκινήτου είναι να πατήσει ο οδηγός (απλώς ατζαμής ή αυτοκαταστροφικός) δυνατά το γκάζι και να τερματίσετε το φρένο ταυτόχρονα. Δυστυχώς, όπως φάνηκε και στο διαβόητο Washington Group στο περιθώριο της Εαρινής Συνόδου ΔΝΤ/Παγκόσμιας Τράπεζας για το οποίο τόσο ακούστηκαν και γράφτηκαν με αντικείμενο τους σχεδιασμούς για το Ελληνικό χρέος και την «έξοδο» από τα Μνημόνια, κάτι τέτοιο – δηλαδή επίσπευση και ανάσχεση συνάμα – πάει να γίνει με το Ελληνικό ζήτημα. Με την Ελληνική οικονομία, αλλά και το Ελληνικό πολιτικό σύστημα,  σε ρόλο πειραματόζωου για μιαν ακόμη φορά. Εξηγούμαστε:
Από πλευράς ΔΝΤ «εισφέρθηκαν» στην τωρινή συζήτηση αντικρουόμενα στοιχεία: ο Πουλ Τόμσεν, επανελθών στο προσκήνιο, μίλησε για «ενεργοποίηση του Προγράμματος του Ταμείου πολύ σύντομα, αλλιώς δεν έχει νόημα […] ο χρόνος τελειώνει». Ο ίδιος Τόμσεν, εν τω μεταξύ, έθετε την έμφαση στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης δείχνοντας τις «αυξήσεις των συντελεστών φόρου σε στενή βάση» ως μη-φιλικές προς την ανάπτυξη. Την ίδια όμως στιγμή, η (προϊσταμένη του, θεωρητικά) Κριστίν Λαγκάρντ ισχυριζόταν ότι «το Ταμείο δεν είχε ζητήσει πρόσθετες περικοπές δημοσίων δαπανών», κι από δίπλα δεν παρέλειπε να θυμίσει ότι «θα εμπλακεί στο Πρόγραμμα με τους δικούς του όρους» - συνεπώς δημιουργούσε πεδίο πρόσθετων συζητήσεων, ανεξαρτήτως της «παραγωγικής συνάντησης» με Τσακαλώτο.

Ας περάσουμε, τώρα, στην Ευρωπαϊκή πλευρά – και μάλιστα στον κεντρικότερο των συντελεστών αυτής της πλευράς που είναι ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ, ο νεόκοπος στην θέση Ολαφ Σολτς. Γι’ αυτόν οι αποφάσεις για το Ελληνικό θέμα «θα απαιτήσουν ακόμη πολλές εβδομάδες», ψιλοακυρώνοντας έτσι τις προσδοκίες για ουσιαστική πρόοδο στο Eurogroup της Σόφιας, στο τέλος της εβδομάδας. Βέβαια, ο Πιερ Μοσκοβισί – από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αυτός – πήγε να ξαναβάλει λίγη ταχύτητα, λέγοντας ότι «αρχής γενομένης από το επόμενο Eurogroup [της Σόφιας] πρέπει να δουλέψουμε ώστε να καταλήξουμε στην ολοκλήρωση του Προγράμματος» και τονίζοντας ότι η τρέχουσα/τέταρτη αξιολόγηση επείγει να ολοκληρωθεί μέσα στον Μάιο – η Τρόικα επανέρχεται πρώτο 15θήμερο του Μαΐου για (υποτίθεται) τις τελευταίες πινελιές της αξιολόγησης. Α, ναι, και ο συμπατριώτης του Μοσκοβισί, ο Γάλλος ΥΠΟΙΚ Μπρυνό Λεμαίρ επέμενε ότι «χρειάζεται να διατηρηθεί το μομέντουμ» αλλά και να υπάρξει «φιλόδοξη προσέγγιση για το χρέος» αν είναι η Ελλάδα «να διατηρήσει την εμπιστοσύνη των αγορών».
Βάλτε τα όλα αυτά, τώρα μαζί. Και σκεφθείτε πάλι τι κάνει η μηχανή ενός αυτοκινήτου, όταν πατάς μαζί γκάζι και φρένο. Και… μην νομίσετε ότι η συζήτηση για την οικονομία και την έξοδο από τα Μνημόνια έχει την αποκλειστικότητα αυτής της πρακτικής. Στο πολύ βαρύτερο από συνέπειες μέτωπο των ΕλληνοΤουρκικών, είχαμε τον Ερντογάν να δηλώνει μεν ότι «δεν θέλουμε τα νερά να θερμαίνονται στο Αιγαίο» (και να αναγνωρίζει ότι «ο νέος και δυναμικός πρωθυπουργός της Ελλάδας θέλει να κάνει ένα καινούργιο βήμα».  είπε κι έναν καλό λόγο για Παυλόπουλο, δε), όμως επέμεινε στο ότι Τούρκοι κομμάντος – της SAT , στρατιωτικό σώμα κι όχι λιμενικό, δε – κατέβασαν Ελληνική σημαία από την βραχονησίδα Ανθρωποφάς, ευρισκόμενη Δυτικά της Σάμου. Θα την κάψουν την μηχανή, τελικά:

kontranews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου