Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Έντονο προβληματισμό προκαλεί στην αγορά η οριακή αύξηση της κατανάλωσης στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Μπορεί σε επίπεδο 7μήνου ο τζίρος στη συγκεκριμένη αγορά να εμφάνισε αύξηση 3,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν, ωστόσο η άνοδος αυτή όσο φθάνουμε προς τα τέλη Σεπτεμβρίου περιορίζεται. Γιατί; Γιατί αυτή η χρονική περίοδος συμπίπτει και με τα υψηλά φορολογικά βάρη των καταναλωτών, επισημαίνει υψηλόβαθμο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Αναλυτές από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης που μίλησαν στο Capital.gr ανέφεραν πως σε επίπεδο 8μήνου, η ποσοστιαία άνοδος της κατανάλωσης περιορίσθηκε στο 2%, ενώ υποχώρησε ακόμη περισσότερο τις πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου. Οι ίδιοι εκτιμούν δε ότι στο σύνολο του έτους η αύξηση θα είναι στα όρια του "στατιστικού λάθους”, ήτοι άνοδος πωλήσεων της τάξεως του 1%.
Η επιφυλακτικότητα των αναλυτών από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης και των στελεχών του λιανεμπορίου τροφίμων και των προμηθευτών επιβεβαιώνεται και από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων, ποσοστό 28% εκτιμά πως θα υπάρξει μείωση και 40% ότι οι πωλήσεις θα μείνουν αμετάβλητες. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,1% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2018-Δεκέμβριο 2018 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2017.
Την ίδια στιγμή η αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) παραμένει. Στα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς είναι οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες (28%) που σχετίζονται με τις νέες κοινωνικές συνθήκες λόγω οικονομικής κρίσης.
Κάτι που επιβεβαιώνει και η πρόσφατη έρευνα για την καταναλωτική εμπιστοσύνη της Nielsen. Σύμφωνα με αυτή, επτά στους δέκα Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους. Ειδικότερα, οι τρεις κύριες ενέργειες των Ελλήνων για περικοπή των εξόδων, συνεχίζουν να εντοπίζονται μέσω των περικοπών στα έξοδα για διασκέδαση εκτός σπιτιού (69%), στη μείωση των δαπανών, της αγοράς φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (65%) και στα έξοδα για ρουχισμό (61%). Την ίδια ώρα οκτώ στους δέκα Έλληνες (ποσοστό 77%) πιστεύουν ότι η χώρα βρίσκεται σε οικονομική ύφεση. Επίσης, το 76% των ερωτώμενων αμφιβάλλουν ότι η Ελλάδα θα καταφέρει να βγει από την οικονομική κρίση μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
Σημειώνεται πως ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen στην Ελλάδα το β’ τρίμηνο 2018 διαμορφώθηκε στις 67 μονάδες –σ.σ. αυξημένος κατά 6 μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο- σημαντικά χαμηλότερος από το ευρωπαϊκό δείκτη που είναι στις 87 μονάδες.
Πηγή capital
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου