Σελίδες

Κυριακή 29 Απριλίου 2018

Το μυστικό της επιτυχίας στις Πανελλήνιες


Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή

Δεν έχουν όλα τα μαθήματα την ίδια δυσκολία στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Κάποια μαθήματα δυσκολεύουν περισσότερο τους υποψηφίους και δεν επιτρέπουν στους περισσότερους να σημειώσουν υψηλές επιδόσεις. Αυτά τα μαθήματα κρίνουν την εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές. Φυσικά υπάρχουν και διαφορές από χρονιά σε χρονιά, με μαθήματα που παραδοσιακά σημειώνει υψηλές βαθμολογίες μεγάλο ποσοστό υποψηφίων ξαφνικά να αιφνιδιάζουν και μια χρονιά να έχουμε δύσκολα θέματα.
Τα μαθήματα που παραδοσιακά δυσκολεύουν πολλούς υποψηφίους, μη επιτρέποντάς τους να σημειώσουν υψηλές επιδόσεις, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα, τα Αρχαία Ελληνικά και τα Μαθηματικά, όπως βλέπουμε στον πίνακα. Η Φυσική ακολουθεί σε βαθμό δυσκολίας, παρουσιάζοντας μερικές χρονιές πολύ χαμηλές επιδόσεις και άλλες πολύ υψηλές. Υπάρχουν, βέβαια, και άλλα μαθήματα που παρουσιάζουν αυξομειώσεις επιδόσεων των υποψηφίων.
Η βαθμολογία στη Νεοελληνική Γλώσσα παρουσιάζει το φαινόμενο να μην καταφέρουν να περάσουν το 18 παρά μόνο ελάχιστοι υποψήφιοι. Οι αριστούχοι είναι το πολύ το 2% των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι των σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής που έγραψαν πάνω από 19 στη Γλώσσα το 2017 ήταν 1 και το 2016 ήταν 2. Δεν πρόκειται για ποσοστό αλλά για αριθμό υποψηφίων στους περίπου 20.000 που εξετάστηκαν. Το ποσοστό των μαθητών που γράφουν κάτω από τη βάση είναι μικρότερο του 20%. Συνεπώς το 80% των υποψηφίων γράφει μεταξύ 10 και 18.

Στα Αρχαία Ελληνικά σπάνια το ποσοστό των αριστούχων περνά το 3%, με αποκορύφωμα το 2015 που έγραψαν άριστα μόνο το 0,95% των υποψηφίων. Μεταξύ αυτού και του 5% κυμαίνεται το ποσοστό των αριστούχων. Το ποσοστό των υποψηφίων που έγραψαν κάτω από τη βάση το 2016 ήταν 52,65% ενώ το 2017 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 40,88%. Δηλαδή στο βασικό μάθημα του 1ου πεδίου οι μισοί υποψήφιοι δεν καταφέρνουν να φτάσουν στο 10.
Τα Μαθηματικά αποτελούν το βραχνά των υποψηφίων, όχι μόνο λόγω των χαμηλών επιδόσεων, αλλά και εξαιτίας της ανασφάλειας που νιώθουν όλοι οι υποψήφιοι, ακόμη και οι πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι. Στις Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής οι υποψήφιοι που αριστεύουν είναι ελάχιστοι. Το 0,46% των υποψηφίων το 2017και το 0,85% των υποψηφίων το 2016 έγραψε πάνω από 18. Κάτω από τη βάση έγραψε το 83,46% των υποψηφίων το 2017 και το 77,89% των υποψηφίων το 2016. Έτσι το 10 στα Μαθηματικά θεωρείται πολύ μεγάλη επιτυχία και αποτελεί διακαή πόθο των υποψηφίων, αφού είναι αρκετό για να τους βάλει στις πιο περιζήτητες σχολές του πεδίου τους. Η εικόνα στις θετικές σπουδές είναι πολύ καλύτερη αλλά και εδώ οι επιδόσεις είναι χαμηλότερες από τις επιδόσεις στη Φυσική και τη Χημεία.
Υπάρχουν μαθήματα στα οποία έχουμε την έκπληξη μερικές χρονιές με τα απρόσμενα δύσκολα θέματα. Στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, για παράδειγμα, το 2016 το 32,34% των υποψηφίων αρίστευσε, ενώ το 2017 μόλις το 11,6%, δηλαδή μόλις το 1/3 των υποψηφίων της προηγούμενης χρονιάς. Στη Χημεία το 2016 το 35,34% αρίστευσε, ενώ το 2017 αρίστευσε το 23,56%. Σημαντική διαφορά και εδώ.
Είναι προφανές ότι τις αυξομειώσεις στις επιδόσεις τις προκαλεί ο διαφορετικός βαθμός δυσκολίας των θεμάτων και όχι το αν είναι διαβασμένοι οι υποψήφιοι. Ακριβώς επειδή είναι απρόβλεπτη η δυσκολία των θεμάτων σε κάθε μάθημα και, συνεπώς, δεν είναι δυνατόν οι υποψήφιοι να γνωρίζουν αν έπιασαν το στόχο τους ή όχι, δεν πρέπει να θέτουν βαθμολογικούς στόχους. Δεν χρειάζεται να λένε πρέπει να γράψω 19, για παράδειγμα, στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας γιατί μπορεί να πέσουν σε δύσκολη χρονιά και να αποδειχθεί ότι το 17 ήταν υπεραρκετό για να πετύχουν το στόχο τους.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα μαθήματα που παραδοσιακά σημειώνονται χαμηλές επιδόσεις και είναι, όπως είδαμε, η Νέα Ελληνική Γλώσσα, τα Αρχαία Ελληνικά, τα Μαθηματικά και η Φυσική είναι και τα μαθήματα στα οποία εξετάζεται ο μαθητής όχι στη συγκεκριμένη εξεταστέα ύλη της Γ Λυκείου, αλλά εξετάζεται σε όλη την ύλη που έχει διδαχτεί από το Γυμνάσιο. Πρόκειται για τα μαθήματα που έχουν συνέχεια και απαιτούν την κατάλληλη υποδομή από τα προηγούμενα χρόνια για την επιτυχή αντιμετώπισή τους. Το πρόβλημα είναι, λοιπόν, ότι οι υποψήφιοι δεν έχουν αντιληφθεί ότι οι Πανελλήνιες Εξετάσεις δεν αφορούν μόνο την ύλη της Γ Λυκείου και ότι η επιτυχία στις εξετάσεις είναι αποτέλεσμα διαβάσματος πολλών χρόνων και όχι της τελευταίας χρονιάς μόνο. Το μυστικό της επιτυχίας είναι, λοιπόν, διάβασμα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, τουλάχιστον στα μαθήματα που απαιτούν υποδομή από τις προηγούμενες τάξεις.
Πηγή: ΥΠΠΕΘ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου