Σελίδες

Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

Το πραγματικό κόστος της λιτότητας στην Ελλάδα

Σοφοκλέους 10


Μεταξύ των εθνών της ΕΕ, η Ελλάδα έχει πληγεί περισσότερο από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Πριν από δύο χρόνια , τον Ιούνιο του 2011 αξιολογώντας τις δράσεις της ΕΕ στο θέμα της Ελλάδας, οι αναλυτές τόνιζαν περιπαιχτικά «φαίνεται ότι έχει υιοθετηθεί μια νέα προσέγγιση: όταν ένα σχέδιο δεν φέρνει τ'αναμενόμενα αποτελέσματα, απλά ... συνέχισε το.» Δύο χρόνια αργότερα δεν υπάρχει καμία ένδειξη αλλαγής κατεύθυνσης, ενώ η κοινωνική και πολιτική κατάσταση συνεχίζει να επιδεινώνεται.
Στην Ελλάδα, η δεκαετία που οδήγησε στην κρίση αυτή χαρακτηρίστηκε από την έλλειψη διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στον τομέα της φορολογίας, του δημόσιου χρέους και των μισθών του δημοσίου τομέα. Η Ελλάδα είχε ένα κακώς οργανωμένο φορολογικό σύστημα, ελαττωματικό σύνολο κοινωνικών υπηρεσιών, καθώς και πολιτικά κόμματα που δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν για το πώς όλα αυτά θα πρέπει να μεταρρυθμιστούν.
Τον Οκτώβριο του 2011 αποκαλύφθηκε ότι 109.421 άνθρωποι που δεν εμφανίζονται στην απογραφή ήταν λαμβάνουν κρατικές συντάξεις από το κύριο ταμείο κοινωνικής ασφάλισης. Εκτιμάται ότι το συνολικό ποσό που καταβάλλεται σε αυτούς τους πλαστούς συνταξιούχους θα μπορούσε να ανέρχεται στα € 1,5 δις.

 Τον Ιούνιο του 2011 , το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ανακήρυξε το φορολογικό σύστημα της Ελλάδας ένα χάος , σημειώνοντας ότι το πρόβλημα προέκυψε από την έλλειψη πολιτικής βούλησης, η οποία επιδείνωσε την έλλειψη ανταγωνιστικότητας και της οικονομικής απομόνωσης.
Η Ελλάδα διατήρησε ένα δημόσιο χρέος της τάξης του 100 τοις εκατό του ΑΕΠ κατά τη δεκαετία πριν από την κρίση - δηλαδή 20 με 30 τοις εκατό περισσότερο από ότι οι άλλες συγκρίσιμες χώρες.
Ένας σημαντικός τομέας τον οποίο η Ελλάδα απέτυχε να μεταρρυθμίσει πριν από την κρίση ήταν αυτός των αμοιβών του δημόσιου τομέα. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 και μετά, το χάσμα μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα διευρύνθηκε δραματικά. Μέχρι το 2011 , είχε εκτιμηθεί ότι οι μισθοί του δημοσίου τομέα ήταν 130 τοις εκατό υψηλότεροι από ότι αυτοί των ιδιωτικών υπαλλήλων, ενώ η μέση διαφορά με όλη την ευρωζώνη ήταν 30%. Οι μισθοί για τους εργαζόμενους σε παρόμοιες  κατηγορίες ήταν πολύ υψηλότεροι στο δημόσιο τομέα , οδηγώντας στη δημιουργία ενός σύστηματος «εσωτερικών» και «εξωτερικών.» Αυτό , σε συνδυασμό με την αδυναμία είσπραξης φόρων, εν μέρει εξηγεί την αύξηση του χρέους στην Ελλάδα.
Ούτε οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ από το 1993 και έπειτα ούτε της  Νέας Δημοκρατίας , από το 2004 έως το 2009 κατάφεραν να πραγματοποιήσουν τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνταν για να διορθώσουν την κατάσταση, πριν χτυπήσει η κρίση.
Όταν ξέσπασε η κρίση , η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ( επανεξελέγη τον Ιούνιο του 2009 ), συμφώνησε να θεσπίσουν τα οικονομικά σχέδια που επιβλήθηκαν από την ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ΔΝΤ στο Μνημόνιο του 2010 σε αντάλλαγμα τα δάνεια που επέτρεψαν στην Ελλάδα να αποφύγει τη χρεοκοπία.  Οι ακόλουθες είναι μερικές από τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούσε η Τρόικα :
• Οι περικοπές των μισθών στο δημόσιο τομέα
• Η μεταρρύθμιση των συντάξεων
• Φόροι: η κυβέρνηση έπρεπε να εισαγάγει ένα νέο σχέδιο για τη βελτίωση της είσπραξης των φόρων , τη μείωση της φυγής κεφαλαίων και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι ελάχιστη πρόοδος έχει σημειωθεί όσον αφορά την εμφανή φοροδιαφυγή.
Τον Απρίλιο και το Μάιο του 2010, ξεκίνησαν οι διάφορες μεταρρυθμίσεις του φορολογικού συστήματος: μπόνους τραπεζικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών στο εξής θα φορολογούνταν έως 90 τοις εκατό, και οι φόροι ακινήτων τριπλασιάστηκαν για αλλοδαπούς με θερινή κατοικία στη χώρα, απογορεύτηκαν πληρωμές σε μετρητά για ποσά άνω των € 1500, προκειμένου να περιοριστεί η απάτη και τα άτομα που παρείχαν πληροφορίες σχετικά με φορολογικές παραβάσεις ανταμείφθηκαν με 10%ς εκατό του ποσού που ανακτάται από τις αρχές. Για τους αυτοαπασχολούμενους που δήλωναν περισσότερα από € 40.000 ετησίως, ο φορολογικός συντελεστής μειώθηκε από πέντε έως 40 τοις εκατό.
Κάθε νοικοκυριό με ετήσιο εισόδημα πάνω από € 100.000 θα πλήρωνε φόρο βάσει νέου φορολογικού συντελεστή 45%, που αντιπροσωπεύει πέντε τοις εκατό αύξηση. Μόνο εκείνοι των οποίων το εισόδημα ήταν € 25.000 ή λιγότερο ετησίως δεν θα υπόκεινταν σε νέους φόρους.
Δυστυχώς , τα μέτρα δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης ρωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση είχε συλλέξει μόνο € 14 εκ. από τα € 9.7 δις. που οφείλονται από τους μεγαλύτερους οφειλέτες της εφορίας ( το συνολικό συσσωρευμένο ποσό που χάνεται μέσω της φοροδιαφυγής είναι στην πραγματικότητα € 52.3 δις.)
Και σε όλο αυτό το σκηνικό προστίθεται και η συνεχής πίεση από το τεράστιο δημόσιο χρέος της Ελλάδας. Ήδη υψηλό , εκτινάχθηκε μετά το πακέτο διάσωσης της Τρόικας, στο διπλάσιο του ποσοστού των συγκρίσιμων χωρών.
Η Ελλάδα είναι απίθανο να διατηρήσει αυτό το χρέος εντός των ορίων που καθορίζονται από το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης της ΕΕ, το οποίο αρχικά τόνιζε ότι όλες οι χώρες της ευρωζώνης θα πρέπει να αποσκοπούν να περιορίσουν το ετήσιο δημοσιονομικό τους έλλειμμα κάτω από το 3 τοις εκατό του ΑΕΠ και να διατηρούν το συνολικό δημόσιο χρέος κάτω από το 60 τοις εκατό του ΑΕΠ, δεδομένου μάλιστα ότι η εξυπηρέτηση του χρέους αντιπροσώπευε το 13,9 τοις εκατό των ελληνικών δημόσιων δαπανών το 2011.
Η οικονομική κρίση έχει αλλάξει τους όρους του ελληνικού πολιτικού συστήματος, με αριστερές και δεξιές πολιτικές τάσεις να τάσσονται υπέρ ή κατά του μνημονίου και των μέτρων λιτότητας που που ακολούθησαν. Παραδόξως , το συντηρητικό κόμμα της ΝΔ ήταν τότε σε αντίθεση με το Μνημόνιο, ενώ το κυβερνών κόμμα του ΠΑΣΟΚ ήταν υπέρ.
Το 2010, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 12,3 τοις εκατό σε σύγκριση με το 2009. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση της ανεργίας και όχι στη μείωση των μισθών. Η ανεργία συνέχισε να αυξάνεται σταθερά κατά τη διάρκεια του 2013. Το 2011 , η Ελλάδα είχε το υψηλότερο ποσοστό των ατόμων που κινδυνεύουν από φτώχεια ή κοινωνικό αποκλεισμό στην ευρωζώνη ( 31 τοις εκατό σε σύγκριση με το μέσο όρο του 24,2 τοις εκατό σε όλη την ΕΕ στο σύνολό της.)  Αυτό μειώνεται με αργό ρυθμό , αλλά τώρα έχει αυξηθεί πίσω στα επίπεδα του 2004. Το 2011 μόνο, αυξήθηκε κατά 3,3 τοις εκατό, πράγμα που σημαίνει ότι 372.000 περισσότεροι άνθρωποι αντιμετώπιζαν τον κίνδυνο της φτώχειας ή του κοινωνικού αποκλεισμού.
Περισσότεροι από ένας στους τρεις Έλληνες έπεσαν κάτω από το όριο της φτώχειας το 2012 (όταν τα στοιχεία είναι προσαρμοσμένα στον πληθωρισμό και τα στοιχεία του 2009 ως όριο για τον καθορισμό του ορίου της φτώχειας.) Η μεσαία τάξη έχει συρρικνωθεί και είναι πιο κοντά στο όριο της φτώχειας, ενώ οι φτωχοί γίνονται φτωχότεροι και η ανισότητα αυξάνεται. Η Ελλάδα συνεχίζει να είναι η μόνη χώρα της ευρωζώνης, που δεν διαθέτει βασικό σύστημα κοινωνικής πρόνοιας ώστε να παρέχει ένα δίχτυ ασφαλείας.
Μεταξύ του 2001 και του 2008 ο αριθμός των ατόμων ηλικίας μεταξύ 18 και 60 που ζούσαν σε νοικοκυριά χωρίς εισόδημα παρέμεινε σχετικά σταθερός, με μια ελαφρά μείωση από το 9,4 στο 7,5 τοις εκατό. Αυτό έχει αντιστραφεί από την αρχή της κρίσης και ιδίως μετά την εισαγωγή των μέτρων, με τον αριθμό των ατόμων που ζουν σε νοικοκυριά χωρίς εισόδημα να αυξάνεται σε πάνω από ένα εκατομμύριο το 2012, ίσο με το 17,5 τοις εκατό του πληθυσμού.
Μετά από έξι συνεχόμενα χρόνια ύφεσης και τέσσερα λιτότητας, η ελληνική κοινωνία γίνεται όλο και πιο κατακερματισμένη. Ο άστεγος  πληθυσμός πιστεύεται ότι έχει αυξηθεί κατά 25 τοις εκατό από το 2009, και αριθμεί σήμερα 20.000.
Το δημόσιο σύστημα υγείας είναι όλο και λιγότερο προσβάσιμο, ιδίως για τις φτωχές και περιθωριοποιημένες ομάδες. Κοντά ένας στους τρεις Έλληνες δεν έχει καθόλου δημόσια ιατρική ασφάλιση, και τις περισσότερες φορές αυτό οφείλεται σε μακροχρόνια ανεργία. Η αύξηση της φτώχειας και της ανεργίας και η αποδυνάμωση των κοινωνικών υπηρεσιών συνοδεύονται από την αύξηση της εγκληματικότητας.
Κόμματα ακραίων πεποιθήσεων που παλαιότερα δεν έβρισκαν απήχηση έχουν πλέον ενδυναμωθεί και στις εκλογές του 2012 είδαν τα ποσοστά τους να πολλαπλασιάζονται. Οι επιτυχίες τους μπορεί να αποδοθούν στην σοβαρότητα της οικονομικής κατάστασης της χώρας αλλά και τη μείωση της εμπιστοσύνης σε παραδοσιακά κόμματα. Η κύρια στήριξη προς την Χρυσή Αυγή, για παράδειγμα, προέρχεται μέσα από το χειροπιαστό ρόλο που διαδραματίζει σε ορισμένες γειτονιές της Αθήνας , με ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό μεταναστών. Εκεί έχει γίνει πολύ ορατή ως οργάνωση προσφέροντας να παρέμβει όπου το κράτος παρέλειψε να το πράξει. Σε πιθανές πράξεις συμπαιγνίας με την τοπική αστυνομία , η Χρυσή Αυγή παράσχει προσωπική ασφάλεια σε συνταξιούχους οι οποίοι αισθάνονται πολύ φοβισμένοι για να πάνε έξω μόνοι τους. Προσφέρει διανομή τροφίμων μόνο για Έλληνες, και στρατιωτικού τύπου ομάδες επιτίθονται βάναυσα σε μετανάστες και σε Έλληνες που τους υπερασπίζονται. Τέτοιες ομάδες έχουν ταχθεί εμφανώς κατά των παρόνομων μεταναστών που ζουν στο δρόμο χωρίς πόρους . Η οργάνωση Human Rights Watch αναφέρει ότι υπάρχει μια έκρηξη της ξενοφοβικής βίας προς τους μετανάστες και τους πολιτικούς πρόσφυγες στην Αθήνα και σε όλη την χώρα – και ομάδες ακροδεξιών φανατικών έχουν 'εισβάλει' σε γειτονιές με μεταναστευτικούς πληθυσμούς . Ένα περιστατικό το 2011 είχε ως αποτέλεσμα τουλάχιστον 25 άνθρωποι να νοσηλευτούν με τραύματα από μαχαίρια και σοβαρά χτυπήματα.
Η κατάσταση στην Ελλάδα σήμερα είναι πολύ ασταθής. Τα μέτρα λιτότητας έχουν αφήσει ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε δεινή θέση. Οι περικοπές στις δημόσιες δαπάνες , σε συνδυασμό με την συνεχώς αυξανόμενη ανεργία, έχουν αφήσει πολλούς άπορους ή πολύ κοντά σε κάτι τέτοιο.
Με το ένα τρίτο του πληθυσμού στο κατώφλι της φτώχειας και 17,5 τοις εκατό να ζουν σε νοικοκυριά χωρίς εισόδημα, η οικογενειακή στήριξη δεν μπορεί πλέον να στηρίξει την κοινωνία. Ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα ικανό για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι απαραίτητο προκειμένου για άλλη μια φορά να ξεκινήσει η χρηματοδότηση των δικτύων κοινωνικής προστασίας που έχουν αποσυναρμολογηθεί σταδιακά κατά τη διάρκεια της κρίσης, ως απάντηση στις προσταγές της Τρόικας. Αλλά αυτό θα απαιτήσει αποφασιστική πολιτική δράση και καθώς η Ελλάδα ζει την κατάρρευση του πολιτικού της συστήματος , αυτό δεν φαίνεται να είναι μια πιθανή προοπτική.
 Το πολιτικό κενό οδήγησε , με τη σειρά του σε ένα αίσθημα δημόσιας ανασφάλειας που τροφοδοτείται εν μέρει από την άνοδο του ρατσισμού και της ξενοφοβίας. Εάν τα πιστωτικά ιδρύματα και ιδίως η κυβέρνηση και το κοινοβούλιο δεν πετύχουν στην επανάκτηση της εμπιστοσύνης του κοινού θα είναι ακόμη πιο δύσκολο να βγει η χώρα από την οικονομική κρίση.

Για να συμβεί αυτό  όμως η οικονομική πολιτική θα πρέπει να θέσει τις ανάγκες των πολιτών ψιλά στις προτεραιότητες της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου