Σελίδες

Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου 2018

«Μακεδονική σαλάτα» και γλώσσα χωρίς όνομα!


Ο πολιτικός «μύλος» με τα ζητήματα ιθαγένειας και υπηκοότητας, ο Ζάεφ, ο Άδωνις Γεωργιάδης και η περίπτωση Αντετοκούνμπο. Οι αστείες αντιδράσεις εσωτερικής κατανάλωσης και η παγίδα για τον Κυριάκο. 

Γράφει ο Κ. Μαρκάζος*

Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και τα πολιτικά όπλα εκπυρσοκροτούν με την ελάχιστη αφορμή. Στο παιχνίδι των ψηφοθηρικών εντυπώσεων, όλα επιτρέπονται. Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να μοιράζει απλόχερα παροχές (με ανυπολόγιστη ζημιά στην οικονομία), στις οποίες η αξιωματική αντιπολίτευση δεν τολμά να αντιταχθεί.
Έτσι μένουν άλλα θέματα για αντιπολίτευση, και φαίνεται ότι τίποτα δεν είναι καλύτερο από το «μακεδονικό» ζήτημα.

Μακεδονική σαλάτα a la Ακενοτούνμπο

Ο Άδωνις Γεωργιάδης, στην προσπάθεια να αποδείξει την προδοτική αναγνώριση μακεδονικής εθνότητας, βάφτισε τον Αντετοκούνμπο…. Ακενοτούνμπο (δες εδώ το βίντεο). Αυτό δεν είναι το χειρότερο, γιατί όλοι μας μπορούμε να μπερδευτούμε με ένα νιγηριανό όνομα.
Το επικίνδυνο είναι ότι ο αντιπρόεδρος της ΝΔ φτιάχνει μια μακεδονική σαλάτα με υλικά την ιθαγένεια και την εθνότητα. Αναφέροντας ότι ο Αντετοκούνμπο γεννήθηκε «κάπου στην Αφρική» (λανθασμένο, αλλά δεν είναι και το μεγαλύτερο ψέμα που έχει εκστομίσει), ήθελε να διακρίνει την ιθαγένεια από την υπηκοότητα (την οποία προφανώς θα έπρεπε να δικαιούνται όσοι γεννήθηκαν εντός ελληνικής επικράτειας).

Αν έβαζε και την υπηκοότητα, η σαλάτα των λεχθέντων του θα ήταν πιο νόστιμη για όσους θέλουν να χορτάσουν την εθνική μειονεξία που εκδηλώνουν με μανία όταν έρχεται η στιγμή να ονοματίσουμε τους ακατονόμαστους γείτονες που κατοικούν σε ένα κρατίδιο στα βόρεια σύνορα.
Νομίζω ότι ματαιοπονούν όσοι νομικοί εξηγούν ότι με τη συμφωνία δεν αναγνωρίστηκε εθνότητα, γιατί ο όρος nationality-citizenship αντιστοιχεί με τον όρο «ιθαγένεια» και όχι με «εθνότητα». Πρόκειται για δύο διαφορετικές ιδιότητες. Η ιθαγένεια είναι ο νομικός δεσμός με το κράτος, ενώ η εθνότητα είναι ο δεσμός με ένα έθνος. Και στα αγγλικά έχουν διαφορετική ονομασία (ethnicity, nationality).
Ο Αντετοκούνμπο έχει ελληνική ιθαγένεια (υπηκοότητα), αν και πολύ αμφιβάλλω αν θα την αποκτούσε αν συνέχιζε να πουλάει τσάντες-μαϊμού. Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε για την ιθαγένεια οποιουδήποτε άλλου κράτους. Καλύτερα να συμφωνήσουμε ότι όλοι οι πρόγονοι (και οι δικοί μας και των «Σκοπιανών» και του Αντετονκούμπο) γεννήθηκαν κάπου στην Αφρική (που είναι και επιστημονικά αποδεδειγμένο).

Αν ζούσε ο Παύλος Μελάς θα ήταν προδότης;

Ο έτερος αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης, με αφορμή δηλώσεις του Ζάεφ, καταγγέλλει: «Ο φίλος του ο Ζόραν διαψεύδει τον κ. Τσίπρα και επιβεβαιώνει τη Νέα Δημοκρατία. Ο φίλος Ζόραν λέει ότι θα διδάσκεται μακεδονική γλώσσα στην Ελλάδα!» (Ant1-6/12/2018).
Ας υποθέσουμε ότι η διδασκαλία στην Ελλάδα μιας ξένης γλώσσας (όπως και να ονομάσουμε αυτή την οποία μιλάνε κάποιοι βορείως της ελληνικής Μακεδονίας) είναι εθνικό έγκλημα. Πώς και πού ακριβώς θα διδάσκεται; Για να εισαχθεί σαν μάθημα στα ελληνικά σχολεία (δημόσια και ιδιωτικά) θα πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Συνεπώς είναι μια αποκλειστικά εγχώρια απόφαση. Ας υποθέσουμε όμως ότι κάποιο ιδιωτικό φροντιστήριο ξένων γλωσσών είχε την αντιεμπορική ιδέα και διακινδύνευε να διδάξει τη «Σλαβομακεδονική» (με άλλο τίτλο δεν θα του έμενε ούτε ταμπέλα, ούτε εξώπορτα). Ποιος μπορεί να το εμποδίσει;
Πρόκειται για αστείες αντιδράσεις σε δηλώσεις εσωτερικής κατανάλωσης που γίνονται στα Σκόπια. Αν ομαλοποιηθούν οι διακρατικές σχέσεις, τότε είναι πιθανότερο να μαθαίνουν ελληνικά στα Σκόπια παρά μακεδονικά στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. Εκτός αν θέλουμε να μετατρέψουμε και τον Παύλο Μελά σε προδότη που ονόμαζε «μακεδονικά» τη νοτιοσλαβική γλώσσα.
Ας αποδεχθούμε ότι η γλώσσα που ομιλούν στα Σκόπια είναι σλαβικής προέλευσης (αυτό αναγνωρίζεται και στη συμφωνία των Πρεσπών). Όπως φαίνεται και στο δένδρο της εξέλιξης των γλωσσών, κατάγεται από τη βουλγάρικη.
Θα μας συνέφερε να ονομαστεί βουλγαρομακεδονική;

Είμαστε ό,τι πράττουμε και όχι ό,τι δηλώνουμε

Δεν ισχυρίζομαι ότι οι δύο αντιπρόεδροι της ΝΔ έχουν το ίδιο προφίλ. Δεν είναι ούτε καν παρόμοιο. Για αυτό και απογοητεύει ο κ. Χατζηδάκης όταν δηλώνει: «Αισθάνομαι φιλελεύθερος και προσπαθώ να είμαι στην πράξη φιλελεύθερος σε όλα τα πεδία. Όχι μόνο στο οικονομικό επίπεδο, αλλά και στο επίπεδο των ατομικών δικαιωμάτων».
Δεν γίνεσαι ό,τι δηλώνεις, αν είσαι συμπαθητικός και μειλίχιος. Με άλλα λόγια, δεν καθίστασαι φιλελεύθερος κατά δήλωση, όταν κρύβεσαι ή καταψηφίζεις όλους τους νόμους που προστατεύουν ανθρώπινα δικαιώματα (ιθαγένειας παιδιών μεταναστών, σύμφωνο συμβίωσης), έστω και ως αντιπολίτευση. Αν οι πλέον λογικοί (και γνωρίζω αρκετούς) μέσα στη ΝΔ σιωπούν για το θέμα της συμφωνίας των Πρεσπών, το αποτέλεσμα είναι να επικρατούν έξαλλες φωνές και λάθος λογικές.

Η μικροκομματική μυωπία κυριαρχεί

Αντιλαμβάνομαι ότι η κυβέρνηση προσπάθησε να διασπάσει τη ΝΔ με ένα θέμα στο οποίο ουδείς ξένος καταλαβαίνει τις εγχώριες αντιρρήσεις. Είναι θλιβερό, αλλά η μεγαλύτερη επιτυχία που έχει να επιδείξει ο Α. Τσίπρας ήταν η παγίδευση της Νέας Δημοκρατίας στο «Μακεδονικό», ταυτόχρονα με την αποτυχία να το αντιμετωπίσει με σωστή τακτική.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπερασπίζεται θέσεις που δεν έχουν καμία ελπίδα να γίνουν κατανοητές ούτε από τους συγκάτοικούς του στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Είμαι βέβαιος ότι πολλοί από τους διαπρύσιους επικριτές της συμφωνίας των Πρεσπών ανάβουν κρυφά κεράκια σε αγίους για να ολοκληρωθεί η επικύρωση πριν έρθει στην κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία (αν και θα έπρεπε να κάνουν τάμα μια λαμπάδα σαν αυτές που πουλάνε στην Τήνο).
Σε περίπτωση που δεν κυρωθεί η συμφωνία από την παρούσα Βουλή, η Νέα Δημοκρατία θα βρεθεί σε δύσκολη θέση και μαζί και ολόκληρη η χώρα. Σε ένα τέτοιο εθνικό θέμα, θα έπρεπε να υπάρχει μια ελάχιστη συνεννόηση, αλλά εξακολουθούμε να μη διαθέτουμε πολιτική κουλτούρα συναίνεσης ούτε σε στοιχειώδη ζητήματα.
Το πληρώσαμε πανάκριβα στη διάρκεια της κρίσης και ο λογαριασμός ακόμη δεν έχει εξοφληθεί.

* Ο Κώστας Μαρκάζος είναι οικονομολόγος, συγγραφέας του βιβλίου «ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ» (εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου