Σελίδες

Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018

Κοιτάσματα και EastMed αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη



του Ελευθέριου Τζιόλα

Μετά από μια περίοδο σκεπτικισμού, οι ενδείξεις γίνονται πλέον πιο ισχυρές και τα στάδια πραγματικής ωρίμανσης του έργου, πέρα από τις γνωστές θετικές δηλώσεις, κινούνται αποφασιστικά. Διαδέχονται το ένα το άλλο, ακολουθώντας έναν επιχειρησιακό προγραμματισμό με αναγκαίο χρονικό βάθος που απαιτούν τα έργα αυτά. Ο EastMed, το έργο της απευθείας μεταφοράς φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της λεκάνης της Λεβαντίνης (νοτιοανατολική Μεσόγειος) στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας, εισέρχεται στη σφαίρα έργου προς πραγματοποίηση.
Η ισραηλινή κυβερνητική υποστήριξη, από τον ίδιο του Νετανιάχου, ξεπερνώντας προβληματισμούς της σχετικά με την ανταγωνιστικότητα του έργου, μετά και από τις συστηματικές συζητήσεις τεχνοκρατών με καθοριστική την τελευταία, προ ολίγων ημερών, στο Ισραήλ, ήταν καθοριστική.
Προς την κατεύθυνση υποστήριξης του EastMed λειτούργησε και η στρατηγικής σημασίας επιλογή του Ισραήλ να αποκλείσει τελικά, παρά τις προ τριετίας θετικές προσεγγίσεις, τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα δικά του κοιτάσματα (ΑΟΖ Ισραήλ), μέσω της Τουρκίας για λόγους γεωπολιτικούς. Για την ακρίβεια, λόγω της χειροτέρευσης των σχέσεων του με την Άγκυρα.

Παράλληλα, η διεθνής προκήρυξη της Προκαταρκτικής Μελέτης (FEED-study design), με περιεχόμενο τον βασικό τεχνικό και τεχνολογικό σχεδιασμό του έργου, την προσέγγιση του προϋπολογισμού του και του απαιτούμενου χρόνου κατασκευής του, αποτελεί αποφασιστικό βήμα.
Το έργο από το 2014 έχει περιέλθει στη θυγατρική εταιρεία της ΔΕΠΑ, IGI Poseidon S.A., στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON. Αυτή είναι, επίσης, υπεύθυνη για άλλα δύο κρίσιμα έργα: την κατασκευή και τη λειτουργία του υποθαλάσσιου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Ιταλίας (IGI Poseidon), καθώς και του Ελληνοβουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού (IGB), όπου συμμετέχει με ποσοστό 50%.

Μια δύσκολη ενεργειακή διαδρομή

Ο αγωγός EastMed είναι ενταγμένος στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ΕΕ από το 2013 και η η συμμετοχή του σε αυτόν ανανεώθηκε το 2015. Ενώ, στις αρχές Απριλίου 2017 οι υπουργοί Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας είχαν υπογράψει παρουσία του Ευρωπαίου Επιτρόπου Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας, Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, Κοινή Διακήρυξη για την συστηματική παρακολούθηση και τη βούληση προώθησης ανάπτυξης του έργου.
Ο EastMed μήκους 1900 χιλιομέτρων θα μεταφέρει το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου (από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα Ισραήλ & Κύπρου), μέσω Κύπρου, Κρήτης, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία, όπου θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI – Poseidon.
Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Ιταλίας (IGI Poseidon), θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις και σχετικές μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κυβικά μέτρα.
Οι μείζονες τεχνικές δυσκολίες του έργου εντοπίζονται στα μεγάλα θαλάσσια βάθη (βαθύτερα των 2000 μέτρων), σημαντικών υποθαλάσσιων περιοχών διέλευσης του αγωγού, όπως και ο σχετικά πολύ μικρός αριθμός διεθνών εταιρειών που αποδεδειγμένα έχουν εκτελέσει ανάλογα έργα σε τέτοια βάθη.
Ενθαρρυντικές για την ρεαλιστική δυνατότητα υπέρβασης αυτών των δυσκολιών είναι οι περιπτώσεις του αγωγού MedGas (Αλγερίας-Ισπανίας), που έχει ήδη κατασκευασθεί και λειτουργεί με επιτυχία, καθώς και του αγωγού Galsi (Αλγερίας-Ιταλίας), που βρίσκεται στην έναρξη κατασκευής του.

Το νέο κέντρο βάρους

Οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι δεν είναι τόσο η πολιτική βούληση -σημαντική σε κάθε περίπτωση- που έστρεψε σε θετική και ρεαλιστική προοπτική τον EastMed, για τον οποίο πρέπει να σημειώσουμε ότι απομένει ένα ανοιχτό τελευταίο θέμα: η με μεγαλύτερη ακρίβεια, στο τελικό στάδιο αποτίμηση, της εμπορικής ανταγωνισιμότητας του προσφερόμενου φυσικού αερίου στις αγορές της Ευρώπης.
Οι περιοχές κοιτασμάτων φυσικού αερίου των τριών χωρών στην Ανατολική Μεσόγειο (Κύπρος, Ισραήλ, Αίγυπτος), και η μεγάλη επαναφορά της Αιγύπτου στο ενεργειακό προσκήνιο.
Υπογραμμίζουμε, λοιπόν, ότι ήταν η θεαματική αλλαγή του ενεργειακού τοπίου, μετά την ανακάλυψη του γιγαντιαίου Zohr (αιγυπτιακή ΑΟΖ) από την ιταλική ΕΝΙ σε συνοριακή θέση με την κυπριακή (Aphrodite), που κυριολεκτικά άλλαξε τα δεδομένα. Τα ισχυρά δυναμικά στοιχεία μιας νέας ενεργειακής εικόνας είναι η ρεαλιστική εκτίμηση για 850 δισ. κυβικά μέτρα αποθέματα φυσικού αερίου στο κοίτασμα Zohr, οι νέες γεωτρήσεις της ΕΝΙ στο πεδίο Noor, όπου οι εκτιμήσεις μιλάνε για ένα νέο γιγαντιαίο κοίτασμα τύπου Zohr, οι εκτιμήσεις ότι και το γειτονικό Calypso (της Κύπρου) θα υπερβαίνει τα 200 δισ. κυβικά μέτρα μαζί με το ισραηλινό Leviathan. Η νέα εικόνα ήταν ικανή να ρυμουλκήσει τους μεγάλους διεθνείς ενεργειακούς παίκτες στην περιοχή.
Εκτός από τις πολύ αξιόλογες εταιρείες Noble Energy και Delek που δραστηριοποιούνταν στην ισραηλινή ΑΟΖ, όλοι πλέον ενδιαφέρονται, ή ήδη βρίσκονται στη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Οι Noble Energy και Delek, μάλιστα, ενεργούσαν τόσο κλειστά και με αποκλειστικότητες, που ανάγκασαν την ισραηλινή κυβέρνηση να ενεργοποιήσει τις διαδικασίες «εναρμονισμένων πρακτικών» και της «δεσπόζουσας θέσης» για να ανοίξει την αγορά της. Αυτό έγινε ειδικά όταν είδε ότι η Αίγυπτος γίνεται πολύ περισσότερο ελκυστική μέσα από διεθνείς, ανοικτoύς διαγωνισμούς και τους προσφερόμενους όρους εκμετάλλευσης.

Ένας πανίσχυρος άξονας

Το άνοιγμα αυτό ευνόησε και την ελληνική Energean, στην οποία, βέβαια, ισχυρή είναι τώρα η αμερικανική συμμετοχή μέσω της Third Point capital fund (με 26,7%) και τοποθέτησή της στα πεδία Karish και Tanin με συμβόλαια 15ετούς προμήθειας προς ισραηλινούς παραγωγούς ενέργειας φυσικού αερίου συνολικής αξίας 148 δισ. ευρώ.
Αποτέλεσμα αυτής της κινητικότητας ήταν και η παρουσία της ExxonMobil. Υπερίσχυσε στο κυπριακό μπλόκ 10, όπου έχει συνεργασία με την Qatar Petroleum, με την εμπλοκή και υπό την προστασία του 6ου Αμερικανικού Στόλου απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις για παρεμπόδιση πραγματοποίησης των γεωτρήσεων που είχε μέσω διεθνούς διαγωνισμού αναλάβει από την κυπριακή κυβέρνηση.
Η επιβολή και με αυτόν τον τρόπο των συμφερόντων των μεγάλων πολυεθνικών του πετρελαίου, παρά την συγκυριακή αναδίπλωση της ιταλικής ΕΝΙ σε ανάλογη περίπτωση, επιβεβαιώνει το γεγονός της προϊούσας αλλαγής και των γεωπολιτικών ισορροπιών στην περιοχή. Αναπτύσσεται σταδιακά στο θαλάσσιο υπογάστριο της Τουρκίας, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, ένας ισχυρός άξονας δυνάμεων (Ελλάς-Κύπρος-Ισραήλ), ο οποίος συμπλέκεται και με σημαντικά οικονομικά συμφέροντα και ο οποίος μπορεί να επιβάλει με διάφορους τρόπους τη θέληση του, των ήπιων στρατιωτικών μη εξαιρουμένων.

Αίγυπτος: ένα ακόμα κλειδί

Ο πρόεδρος της Αιγύπτου, αλ Σίσι, μετά την ανακάλυψη του Zohr υποσχέθηκε την ενεργειακή επάρκεια και τη σταδιακή εντός 10ετίας κάλυψη των αναγκών της Αιγύπτου. Όσο κι αν θα ακουσθεί παράξενο, όμως, υπάρχουν συμβάσεις μεταξύ των ισραηλινών Noble Energy και Delek και ιδιωτικών αιγυπτιακών ενεργειακών εταιρειών για 10ετή προμήθεια 6,5 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου.
Το γεγονός αυτό δείχνει τις υπαρκτές σχέσεις στην περιοχή, καθώς και τις μεγάλες δυνατότητες της Αιγύπτου, όχι τόσο ως εσωτερική αγορά, όσο ως εξαγωγικό ισχυρό κέντρο, καθώς θα αναπτύσσονται παραγωγικά τα ενεργειακά της κοιτάσματα. Η ΕΝΙ έχει δεσμευθεί για παραγωγή 2,7 δισ. κυβικών μέτρων από τις αρχές του 2021.
Η Αίγυπτος διαθέτει σημαντικές, πολύ χαμηλά ενεργές, σήμερα, λιμενικές εγκαταστάσεις στο Idku και στη Damietta, από όπου θα μπορούσε να διακινηθούν τεράστιες ποσότητες φυσικού αερίου σε διάφορες μορφές και προς πολλούς τελικούς πελάτες. Είναι, λοιπόν, απόλυτα αναγκαίο και εφικτό, η Αίγυπτος, αντί να αποτελέσει ένα ισχυρό ανταγωνιστή στην περιοχή και στην ανερχόμενη αγορά φυσικού αερίου, να αποτελέσει μέλος της διαμορφούμενης ενεργειακής συμμαχίας στην περιοχή.
Ένα ενεργειακό τετράγωνο στην περιοχή (Ελλάς-Κύπρος-Ισραήλ-Αίγυπτος) θα διαμόρφωνε ισχυρές προϋποθέσεις και για τη σύγκλιση σε καίρια ζητήματα γεωπολιτικής και συναντίληψης σε προβλήματα ασφάλειας και άμυνας. Το βάθος αυτής της συνεργασίας θα μπορούσε να συμπεριλάβει σταδιακά την ενεργειακά ελλειμματική Ιορδανία και να συσχετισθεί με την Med7. Η Med7 είναι οι επτά μεσογειακές χώρες της ΕΕ (Ελλάς, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κύπρος και Μάλτα).
Με τον τρόπο αυτό θα διαμορφωθεί ένα δίκτυο δυνάμεων με εκτόπισμα και ειδικό βάρος. Είναι ολοκάθαρο ότι από μια τέτοια προοπτική η θέση της Ελλάδας αναβαθμίζεται πολλαπλά και οικονομικά και στρατηγικά τόσο στη Μεσόγειο όσο και στην Ευρώπη. Καθίσταται αναντικατάστατος πυλώνας και στο επίπεδο της ενέργειας και στο επίπεδο της ασφάλειας.


Πηγή slpress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου