Σελίδες

Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018

Το «μεγάλο κόλπο» με το Υπερταμείο!



Απίστευτο! Παραχωρούν στους δανειστές και τα έσοδα από τους εκατομμύρια επισκέπτες σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
Του Φώτη Κόλλια


Από το 3ο Μνημόνιο του 2015 είχε συμφωνήσει η ελληνική κυβέρνηση να μεταφέρει όλα τα κρατικά ακίνητα στην Εταιρεία Κρατικών Ακινήτων (ΕΤΑΔ) που ελέγχεται από το Υπερταμείο. Μάλιστα, ακόμα και στην περίπτωση που η ΕΤΑΔ δεν αναλάβει την κυριότητα κάποιων ακινήτων, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση πως θα συμβεί με αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, μπορεί να αναλάβει τη διαχείρισή τους και τα έσοδα να πηγαίνουν στο Υπερταμείο (και συνεπώς για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους). 

Η κυβέρνηση καθυστέρησε τρία χρόνια να αρχίσει τις διαδικασίες μεταβίβασης των ακινήτων και τον περασμένο Ιούνιο, προκειμένου να καλυφθεί όπως όπως ακόμα ένα προαπαιτούμενο της συμφωνίας με τους δανειστές, μεταφέρθηκαν στην ΕΤΑΔ, με δύο αποφάσεις, 10.119 ακίνητα. Χρειάστηκαν δύο μήνες προκειμένου να αποκαλυφθεί πως στον κατάλογο περιλαμβάνονται αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία.

Ολα άρχισαν από τα Χανιά όπου έγινε γνωστό πως μεταξύ των ακινήτων που μεταβιβάζονται είναι μεγάλα τμήματα της ανατολικής τάφρου των ενετικών οχυρώσεων, η τάφρος του βυζαντινού τείχους, η νότια τάφρος των ενετικών οχυρώσεων, ο προμαχώνας Μοnigo, o ενετικός προμαχώνας Lando, το φρούριο Φιρκά και το τουρκικό χαμάμ. Στη συνέχεια έγινε γνωστό πως στον ίδιο κατάλογο περιλαμβάνεται πλήθος μουσείων (όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, το Νομισματικό Μουσείο στην Αθήνα, ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη κ.ά.).
Αντιδράσεις


Η μεταφορά των χιλιάδων ακινήτων, χωρίς στοιχειώδες ξεκαθάρισμα, προκαλεί σφοδρές αντιδράσεις, με την κυβέρνηση και το Υπερταμείο να υποστηρίζουν το αυτονόητο: Δεν πρόκειται να παραχωρηθούν / πωληθούν αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, κ.ά. Πράγματι, στον σχετικό νόμο του 2016 (4389/2016) προβλέπεται πως εξαιρούνται από τη μεταβίβαση κυριότητας στην ΕΤΑΔ αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι, περιοχές Ramsar (υδροβιότοποι διεθνούς σημασίας), περιοχές Natura, αρχαιολογικοί χώροι, αμιγώς δασικές εκτάσεις «και λοιπά πράγματα εκτός συναλλαγής».

Στον ίδιο νόμο του 2016 αναφέρεται, όμως, πως η ΕΤΑΔ μπορεί να μην έχει την κυριότητα ενός ακινήτου (π.χ. ενός αρχαιολογικού χώρου ή μνημείου), αλλά μπορεί να το διαχειρίζεται ώστε τα έσοδα να οδεύουν προς το Υπερταμείο (και στη συνέχεια προς τους δανειστές, όπως είχε συμφωνήσει από την αρχή και ο Γ. Παπανδρέου!). Πρόκειται για κάτι που ούτως ή άλλως κάνει σήμερα η ΕΤΑΔ, η οποία ήδη διαχειρίζεται ή/και έχει την κυριότητα σε 538 αρχαιολογικούς χώρους, συνολικής επιφάνειας 6.200.000 τετραγωνικών μέτρων. Και θα συνεχίσει να τους διαχειρίζεται μαζί με πρόσθετους αρχαιολογικούς χώρους ή μνημεία που, όπως φαίνεται, θα αναλάβει με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές.
Συνεπώς, κάποια από τα 10.119 ακίνητα που μεταφέρθηκαν όπως όπως, με απλούς κωδικούς, στο Υπερταμείο (χωρίς να γνωρίζουν οι υπεύθυνοι ποια είναι αρχαιολογικοί χώροι και ποια όχι) δεν θα μεταβιβαστούν οριστικά στην ΕΤΑΔ. Η τελευταία μπορεί να μην έχει την κυριότητα, αλλά πιθανότατα θα έχει τη διαχείριση και συνεπώς θα εισπράττει τα έσοδα. Ο πρόχειρος κατάλογος του ΥΠΟΙΚ δεν ξεκαθαρίζει την κατάσταση, αφού δεν υπήρξε ούτε στοιχειώδης επεξεργασία της λίστας, παρά όσα υποστηρίζουν οι αρμόδιοι. Αλλωστε, μετά τον σάλο που προκλήθηκε, το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία κάνει λόγο για «αρχική λίστα» ακινήτων, που παραδέχεται ότι πρέπει να επαναλεγχθεί, «με την υποστήριξη όλων των αρμοδίων Αρχών και φορέων».
Οι δανειστές έχουν λόγο για τα ακίνητα που θα εξαιρεθούν, καθώς, όπως αναφέρεται στο συμπληρωματικό Μνημόνιο του 2016, «έχει γίνει κατανοητό πως οι εξαιρέσεις από τη συνολική ακίνητη περιουσία και τις κρατικές εταιρίες του Ελληνικού Δημοσίου θα γίνουν σε στέρεες βάσεις και αφού συμφωνηθούν από κοινού από τους θεσμούς και τις ελληνικές Αρχές». Η δημιουργία του καταλόγου με τα ακίνητα που θα μεταφερθούν στο Υπερταμείο μέσω ΕΤΑΔ καθώς και ο καθορισμός σαφούς χρονοδιαγράμματος σταδιακής μεταφοράς, υποτίθεται έπειτα από έλεγχο ώστε να μην παραβιάζεται ο νόμος 4389, ήταν προαπαιτούμενο από το 2016. Φτάσαμε, όμως, στον Ιούνιο του 2018 προκειμένου να καλυφθεί όπως όπως ώστε «να βγούμε από τα Μνημόνια»!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου