Σελίδες

Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Προϋπολογισμός: Ολα τα βάρη της ανάπτυξης... στον ιδιωτικό τομέα

euro2day

Επιχειρήσεις και νοικοκυριά καλούνται την επόμενη χρονιά να επενδύσουν, να καταναλώσουν περισσότερο και να εξάγουν. Το δημόσιο κόβει δαπάνες και διεκδικεί επιπλέον έσοδα από τη φορολογία. Η άλλη όψη του προϋπολογισμού.

του Στέφανου Κοτζαμάνη
Οι επιχειρήσεις -και γενικότερα ο ιδιωτικός τομέας- καλούνται να ... βγάλουν μόνοι τους τα κάστανα απ' τη φωτιά, οδηγώντας το ΑΕΠ στο +2,9% το 2015, όταν την ίδια περίοδο το δημόσιο θα ψαλιδίζει τις επενδύσεις και την κατανάλωσή του, ενώ παράλληλα θα αυξάνει οριακά και το ύψος των φορολογικών του εσόδων.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία του προϋπολογισμού που κατατέθηκε προς συζήτηση και ψήφιση στην βουλή την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι οι δημόσιες επενδύσεις προβλέπονται στα 6,4 δισ. έναντι 6,8 δισ. ευρώ πέρυσι, ποσό που μειώνεται συνεχώς από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, σε μια προσπάθεια της κυβέρνηση να «μαζέψει» το δημοσιονομικό έλλειμμα.
«Είναι ο χειρότερος τρόπος μείωσης των εξόδων» δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός επιχειρηματίας, συμπληρώνοντας πως «θα πρέπει να σκεφτεί κάποιος πως μόνο από το ΦΠΑ, τους λοιπούς φόρους και τα λιγότερα επιδόματα ανεργίας, το δημόσιο εξοικονομεί στην πράξη το μεγαλύτερο μέρος του ποσού που καταβάλλει για επενδύσεις, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί υποδομές ενισχύοντας την παραγωγικότητα της οικονομίας σε βάθος χρόνου».
Ένα δεύτερο κονδύλι που αφορά τις επιχειρήσεις είναι αυτό των εσόδων από την Ευρωπαϊκή Ένωση με τη μορφή επιδοτήσεων σε επενδύσεις που από τα 5,23 δισ. το 2014 αναμένεται να υποχωρήσει στα 4,7 δισ. το επόμενο έτος.

Το ζήτημα ωστόσο είναι πως την ίδια χρονιά που το δημόσιο περιορίζει τις επενδύσεις του, προβλέπει στον προϋπολογισμό τόνωση των συνολικών (δημόσιων και ιδιωτικών) επενδύσεων κατά 11%!
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, για να γίνει κάτι τέτοιο απαιτείται αναθέρμανση των επενδύσεων στην οικοδομή (εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς για ελαφρά διψήφιο ποσοστό ανόδου σε σχέση με το... ισοπεδωμένο φετινό επίπεδο), αλλά και στις επιχειρήσεις μέσα από την προσέλκυση φρέσκων κεφαλαίων από το εξωτερικό. Ωστόσο, προϋπόθεση για όλα αυτά αποτελεί η ύπαρξη σταθερού πολιτικού κλίματος, που τουλάχιστον στην παρούσα φάση αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο.
Πέρα από την αύξηση των επενδύσεων κατά 11%, η κυβέρνηση στηρίξει την πρόβλεψή της για αύξηση του ΑΕΠ σε μια σειρά κινήσεων και ενεργειών τρίτων, όπως:
• Την αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά 5,2%, κυρίως μέσα από την περαιτέρω ανάπτυξη του εισερχόμενου τουρισμού.
• Την τόνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,6%. Στο σημείο αυτό, η κυβέρνηση θεωρεί ως συμβολή της, τον περιορισμό στη φορολογία του πετρελαίου θέρμανσης και το γεγονός ότι η μείωση των εισφορών στο ΙΚΑ θα λειτουργήσει φέτος σε δωδεκάμηνη βάση, ωστόσο παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως αυτά δεν... φτάνουν ούτε για ζήτω και πως για να επιτευχθεί ο στόχος του +1,6% απαιτείται θετικότερο κλίμα στην οικονομία και περισσότερες θέσεις εργασίας, οι οποίες θα προέλθουν και αυτές από τον ιδιωτικό τομέα.
• Βελτίωση της ρευστότητας στην οικονομία, λόγω των μέτρων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της φετινής κεφαλαιακής ενίσχυσης των τραπεζών με κεφάλαια ιδιωτών (η αγορά επί του παρόντος κρατά αποστάσεις από ένα τέτοιο σενάριο, ιδίως όσο συνεχίζεται το κλίμα πολιτικής αστάθειας).
Γενικότερα, η περιοριστική πολιτική που θα συνεχίσει να ακολουθεί η Ελλάδα θα επηρεάσει όχι μόνο τις εταιρείες που προμηθεύουν το ελληνικό δημόσιο. (βλέπε για παράδειγμα μειωμένος προϋπολογισμός για δαπάνες υγείας), αλλά έμμεσα και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις καθώς θα περιορίσουν τα εισοδήματα των πελατών τους.
Ειδικότερα, στον προϋπολογισμό που κατατέθηκε:
• Η ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων θα περιοριστεί οριακά από τα 14,39 στα 13,93 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί γύρω στο 25% των συνολικών κρατικών δαπανών παρά τις μεγάλες μειώσεις που έχουν γίνει στο ύψος των συντάξεων.
Η τρόικα πιέζει την κυβέρνηση για μείωση αυτού του ποσού και οι ασφαλιστικές εταιρείες επικαλούνται τις δυσκολίες του προϋπολογισμού και τη μεγαλύτερη έκταση που λαμβάνει το πρόβλημα χρόνο με το χρόνο, προκειμένου να θεσπιστεί ένα νέο πλαίσιο που να προωθεί ουσιαστικά τόσο το δεύτερο (επαγγελματικά ταμεία) όσο και τον τρίτο ασφαλιστικό πυλώνα (φορολογικά κίνητρα στα ιδιωτικά ασφαλιστικά συμβόλαια).
• Η επιχορήγηση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης περιορίζεται από τα 3,34 στα 2,79 δισ. ευρώ.
• Οι λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου περικόπτονται από τα 5,77 στα 5,4 δισ. ευρώ.
• Οι δαπάνες για τόκους θα αυξηθούν από τα 5,7 στα 5,9 δισ. ευρώ, όταν όμως τα αντίστοιχα ποσά για το 2010 και το 2011 ήταν 13,2 και 16,3 δισ. ευρώ, αντίστοιχα.
• Τα έσοδα από τις επιστροφές των κερδών που αποκόμισαν οι ξένες κεντρικές τράπεζες από τα ελληνικά κρατικά ομόλογα θα περιοριστούν το 2015 στα δύο δισ. ευρώ, έναντι 2,46 δισ. ευρώ φέτος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου