Σελίδες

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

Εκπαίδευση και ανάπτυξη των υφισταμένων

Το Τετράδιο του Γιάννη

Οι 14 μέθοδοι ανάπτυξης του ανθρώπινου δυνα­μικού που ο ηγέτης-διευθυντής-διοικητής μπορεί να εφαρμόσει είναι οι ακόλουθες:
1.       Σχετιζόμενοι με την εργασία:
1.1.    Εκμάθηση από άλλο άτομο:
1.1.1. Καθοδήγηση-Προπόνηση (coaching): Η εν λόγω μέθοδος αφορά στην καθημερινή ενασχόληση του προϊσταμένου-προπονητή, ο οποίος επικεντρώνεται στον υφιστάμενο και όχι στο προς εκτέλεση καθήκον. Η απλούστατη εφαρμογή της μεθόδου αφορά τη συνεχή παρακίνηση και καθοδήγηση εκ μέρους σας, έτσι ώστε ο υφιστάμενος σας να ανακαλύπτει μόνος του τα νέα του όρια. Προσοχή: δεν κάνετε εσείς τη δουλειά του, απλά του παρέχετε κατευθύνσεις…
1.1.2. Συμβουλευτική (mentoring): Εδώ χρησιμοποιείτε τον ειδικό, παλαιό συνάδελφο, αναγνωρισμέ­νο και κορυφαίο στην εταιρία/κλάδο, ο οποίος και παρέχει στον εκπαιδευόμενο υποστήριξη και συμβουλές, χρησιμεύο­ντας παράλληλα και ως πρότυπο. Καταπληκτική μέθοδος, δύσκολα όμως οι κορυφαίοι διαθέτουν τον απαραίτητο χρόνο για να αφιερώσουν στους νεώτερους…

1.1.3. Παρατήρηση (shadowing): Με αυτήν τη μέθοδο δίδετε έμφαση στη (σιωπηλή) παρατήρηση του εκπαιδευόμενου, ο οποίος και επιδίδεται σε διαφορετικές δεξιότητες και καθήκο­ντα, σε μια ασυνήθιστη για εκείνον θέση.  
1.2.    Εκμάθηση από καθήκοντα:
1.2.1. Ειδικές εργασίες (projects): Εδώ η ανάπτυξη επιτυγχά­νεται βασιζόμενη στη μεγαλύτερη υπευθυ­νότητα, την αναγνώριση και την προσωπική ανάπτυξη, μέσα από τον εμπλουτισμό της εργασίας του υφισταμένου. Σχεδιάστε ένα καινούργιο έργο, εκτός των μέχρι σήμερα καθηκόντων του, αναθέστε ένα τμήμα ή και ολόκληρο στον υφιστάμενο σας και αφήστε τον να κολυμπήσει στα βαθιά. Η εμπιστοσύνη σας, θα του δώσει φτερά…
1.2.2. Περιστροφή θέσεων εργασίας (job rotation and secondment): Η εν λόγω μέθοδος αφορά τη μετακίνηση του εργα­ζομένου σε διαφορετικούς ρόλους και καθήκοντα, μέσα σε διαφορετικά τμήματα του οργανισμού. ανά τακτά χρονικά διαστήματα, δίδετε εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους καθήκοντα στον υφιστάμενο σας, ενώ μπορείτε ακόμα και να τον μετακινείτε μεταξύ τμημάτων της εταιρίας σας. Με αυτό τον τρόπο αποκτά μια απίστευτα σφαιρική γνώση των διαδικασιών της επιχείρησης σας, έχοντας παράλληλα και πρακτική κατάρτιση σε κάθε ένα θέμα από εκείνα που ασχολήθηκε. Άριστη μέθοδος ανάπτυξης.
1.2.3. Ανάθεση αρμοδιοτήτων: Εδώ έχουμε προ­σφορά προκλήσεων, υπευθυνότητας και αυτονομίας.
1.3.    Εκμάθηση με άλλα άτομα:
1.3.1. Ομάδες εργασίας: Τα πλεονεκτήματα αυτής της μεθόδου αφορούν την παροχή καλύ­τερης κατανόησης και προοπτικής σε ότι αφορά τον οργανισμό, καθώς και τη δημι­ουργία μιας «συνολικής εικόνας». Η καλύτερη μέθοδος ενδυνάμωσης της ομαδικότητας. Προσοχή όμως στους κανόνες της: για τα οποιαδήποτε θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα είναι συνυπεύθυνοι όλοι και στον ίδιο βαθμό. Κανείς δεν διαφοροποιείται, κανείς δεν επιπλήττεται περισσότερο ή λιγότερο, κανείς δεν επαινείται περισσότερο ή λιγότερο από τους άλλους. Υπενθυμίζοντας και τηρώντας αυτόν τον κανόνα, θα δείτε θαύματα…
1.3.2. Ενεργητική εκμάθηση (action learning): Εδώ επιτυγχάνετε εστίαση στην επίλυση προβλημάτων μέσω δράσης και όχι θεωρίας.
1.3.3. Δικτύωση (networking): Η εν λόγω μέθοδος αφορά τη συνύπαρξη με εργαζομένους εκτός των στενών πλαισίων της ιεραρχίας.
2.       Ασυσχέτιστες με την εργασία:
2.1.    Διαλέξεις και παρουσιάσεις: Πολύ καλή μέθοδος αρχικής ενημέρωσης των ανθρώπων σας και απόκτησης γενικών γνώσεων πάνω σε συγκεκριμένα αντικείμενα. Οι διαλέξεις και οι παρουσιάσεις είναι κατάλληλες για τους νεοεισερχόμενους σε μια διαδικασία, καθώς τους παρέχουν έναν «μπούσουλα», αλλά δυστυχώς παρέχουν μόνο παθητική αφομοίωση.
2.2.    Μελέτες περιπτώσεων (case studies): Βοηθητική μέθοδος επίδειξης εγχωρίων ή διεθνών σωστών ή λανθασμένων πρακτικών. Βασικό μειονέκτημα της το ότι επειδή μια μελετώμενη κατάσταση συνέβη σε μια άλλη εταιρία, άλλο κλάδο, άλλη χώρα, άλλες συνθήκες, δεν σημαίνει ότι με τον ίδιο τρόπο θα κυλούν πάντα τα πράγματα…Οι μελέτες περιπτώσεων επιτυγχάνουν τη συμμετοχή των παρευρισκομένων και ενισχύουν τη σκέψη σε ομάδες.
2.3.    Προσομοίωση περιπτώσεων: Αριστη μέθοδος εργασίας εκ του ασφαλούς, σε όσο το δυνατόν «πραγματικές» συνθήκες. Δυστυχώς -πολλές φορές- εξαιρετικά ακριβή…Με τη συγκεκριμέ­νη μέθοδο επιτυγχάνετε τη συμμετοχή και ενισχύετε τη σκέψη σε ομάδες.
2.4.    Παιχνίδι ρόλων (role plays): Τα role plays είναι ιδιαίτερα δια­σκεδαστική μέθοδος και δημιουργούν εμπάθεια, συχνά όμως το κοινό φοβάται να συμμετάσχει. Απόλυτα ταιριαστή σε εργασίες καθημερινής επαφής με πελάτες, προμηθευτές ή άλλους συναδέλφους. Η εναλλαγή ρόλων (π.χ. πελάτη – προμηθευτή – πωλητή) επιτρέπει στους ανθρώπους σας να δουν τη δουλειά τους με τα μάτια των ατόμων με τα οποία συναναστρέφονται, εφαρμόστε την όσο συχνότερα μπορείτε…
2.5.    Υπαίθρια αναάπτυξη (outdoor development) : Η υπαίθρια ανάπτυξη είναι η πλέον χαλαρή μέθοδος εκπαίδευσης, ενέ­χει όμως προβλήματα στον έλεγχο και την αξιολόγηση της απόδοσης της εκπαίδευ­σης. Συνδυαζόμενη με χαλάρωση και συναδελφικά παιχνίδια, προσφέρει φυγή από τα τετριμμένα της εργασίας.

ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ:

  1. ΕΦΑΠΑΞ ΚΟΣΤΗ: αυτά περιλαμβάνουν το κόστος διάγνωσης των εκπαιδευτικών αναγκών, τις τυχόν αμοιβές εξωτερικών εκπαιδευτικών συμβούλων, το κόστος των απαιτούμενων οπτικοακουστικών μέσων και του εκπαιδευτικού υλικού.
  2. ΚΟΣΤΗ ΑΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: περιλαμβάνουν τις αμοιβές των εκπαιδευτών, τυχόν έξοδα μετακίνησης και παραμονής των εκπαιδευτών, καθώς και τα ενοίκια των εγκαταστάσεων.
ΚΟΣΤΗ ΑΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟ: σε αυτά περιλαμβάνονται οι μισθοί και τα ημερομίσθια του προσωπικού κατά το χρόνο εκπαίδευσης, τα έξοδα μετακίνησης και παραμονής τους, καθώς και το κόστος του εκπαιδευτικού 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου