Σελίδες

Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2013

Νεοφιλελεύθερος ρεαλισμός

ΕΛευθερη Λαικη Αντιστασιακη Συσπειρωση

Του Χρήστου Νάτση
«Σε αυτή την κόλαση ζούσαν, όταν τη νύχτα των Χριστουγέννων τους επισκέφθηκε το πνεύμα. Μαζί του συνειδητοποίησαν τη δυστυχία τους να ζουν χωρίς συνοχή, ο καθένας για την πάρτη του. Και την επομένη, η μάνα είπε: “Ο πατέρας σας έχει δίκιο. Θα πρέπει να τα κάνουμε όλα αυτά σαν οικογένεια. Μόνο που αντί να κόψουμε το ιδιωτικό σχολείο μήπως να κόψουμε τα μαθήματα πιάνου για να εξοικονομήσουμε τα ίδια λεφτά;”. Η καθαρίστρια και η κοπέλα του μωρού είπαν: “Καταλαβαίνουμε το πρόβλημα. Μήπως αντί για απόλυση, θα ήταν καλύτερο να μοιραστούμε τις λιγότερες ώρες και τον μισθό;”. Και τα παιδιά, βλέποντας τον πατέρα μονιασμένο με τη μάνα, αποδέχτηκαν χωρίς ουρλιαχτά να χάσουν τα παγωτά τους και την πισίνα. Κι έζησαν αυτοί καλά ή, τουλάχιστον, καλύτερα. Εμείς ακόμη περιμένουμε το πνεύμα των Χριστουγέννων».
Έτσι τελειώνει η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Διονύση Γουσέτη, ένα ψευδοδιήγημα δημοσιευμένο στην Καθημερινή ανήμερα τα Χριστούγεννα, που στέλνει με εύληπτα διδακτικό τρόπο το μήνυμα της ανάγκης οικογενειακής τακτοποίησης των οικονομικών της χώρας.

Θα προσπεράσω τον σχολιασμό του κειμένου με την σύγκριση των αντίστοιχων διηγημάτων του Ριζοσπάστη -ή και της Αυγής, εσχάτως- που τόσο έχουν λοιδωρηθεί από τις «διαφωτισμένες» πένες της κεντρώας συναίνεσης. Σημαντικότερο, θαρρώ, είναι να επισημανθεί ο βαθιά συντηρητικός χαρακτήρας της κεντρικής μεταφοράς του κειμένου: η κοινωνία ως οικογένεια.
Δεν χρειάζεται να είναι κανεις ξεσκολισμένος μελετητής του Χέγκελ, π.χ., για να αντιληφθεί πως η εμμονή στη φυσικότητα της οικογενειακής σχέσης, στην αφηρημένη αμεσότητά της, βρίσκεται σε πλήρη αντίστιξη με την νεωτερική μετάβαση στην κοινωνία των ιδιωτών, την οποία κανονικά στοχαστές όπως ο Δ. Γουσέτης θα έπρεπε να βλέπουν ως θετική. Η επίκληση του Οίκου έναντι της Αγοράς -η Πόλις ούτε καν διαφαίνεται στον ορίζοντα- στο στοιχειακό επίπεδο του παραδείγματος επιβεβαιώνει πως ο απωθημένος πυρήνας της (νεο)φιλελεύθερης ιδεολογίας χρήζει περάσματος από τον Διαφωτισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου