Κυριακή, 13 Αυγούστου 2017

Οι ανησυχίες των Γερμανών και ο ανταγωνισμός από την Κίνα και τις ΗΠΑ


EMMA THOMASSON, EDWARD TAYLOR / REUTERS
Το πρόσωπο του Ντίτερ Ζέτσε, διευθύνοντος συμβούλου της Daimler, έλαμπε καθώς ποζάριζε για τους φωτογράφους μέσα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Mercedes-Benz λίγο αφότου είχε συναντηθεί με πολιτικούς ώστε να συζητήσουν το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Στουτγάρδη, πόλη όπου εφευρέθηκε ο κινητήρας εσωτερικής καύσης.
Αυτό που δεν αποκάλυψαν οι φωτογραφίες ήταν πως το Mercedes EQ ήταν ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο που είχαν σπρώξει τέσσερις υπάλληλοι της εταιρείας στην πλατεία της Στουτγάρδης για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της Daimler θα βγουν στην παραγωγή στο τέλος της δεκαετίας, σημάδι του πόσο έχει καθυστερήσει η Γερμανία να αποδεχτεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την τεχνολογία που συνδέεται με αυτά, καθώς αρνείται να αποχωριστεί τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που της χάρισε ευημερία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. «Η Κίνα κυριαρχεί στην παραγωγή φωτοβολταϊκών. Η Tesla προηγείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η Γερμανία έχει χάσει τον πρώτο γύρο της ψηφιοποίησης από την Google, την Apple και άλλες», λέει ο Βίνφριντ Κρέτσμαν, πρωθυπουργός του κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης. «Το κατά πόσον η Γερμανία έχει μέλλον ως βιομηχανική οικονομία θα εξαρτηθεί από το αν θα καταφέρουμε να διαχειριστούμε την οικονομική και ψηφιακή μεταμόρφωση της οικονομίας μας», προσθέτει. 

Παρά την αύξηση των εξαγωγών αυτοκινήτων και την υψηλή απασχόληση στον κλάδο, υπάρχει αίσθηση αβεβαιότητας: «Εχει τελειώσει το αυτοκίνητο;» αναρωτιόταν η εβδομαδιαία εφημερίδα Die Zeit. «Φόβος στη χώρα του αυτοκινήτου», έλεγε το περιοδικό Stern. Ο φόβος αυτός εντείνεται από τότε που ξέσπασε, το 2015, το σκάνδαλο της Volkswagen με τις παραποιημένες εκπομπές αέριων ατμοσφαιρικών ρύπων. Ωστόσο η ανησυχία έχει επεκταθεί πέρα από τα όρια της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ευρύτερη γερμανική οικονομία, παρόλο που αυξάνονται οι εξαγωγές και η ανεργία είναι χαμηλή. Οι πολιτικοί ανησυχούν πως η Γερμανία δεν επενδύει αρκετά στη νέα τεχνολογία και στην υποδομή. Η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ έχει καταστήσει κεντρικό σημείο της προεκλογικής καμπάνιας της την προετοιμασία της Γερμανίας για την ψηφιακή εποχή, υποσχόμενη ενίσχυση των επενδύσεων για έρευνα και εξέλιξη. Ο Μάρτιν Σουλτς, βασικός αντίπαλος της Μέρκελ για την καγκελαρία και υποψήφιος των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), θέλει η κυβέρνηση να αυξήσει τις επενδύσεις για την παιδεία και τις υποδομές. Στο προεκλογικό του πρόγραμμα το SPD λέει πως η ενίσχυση της παραγωγής μπαταριών είναι «στρατηγικής σημασίας» ώστε η Γερμανία να εξακολουθήσει να ηγείται στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Γερμανία έχει μείνει πίσω στην ανάπτυξη μπαταριών που βρίσκονται στην «καρδιά» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η πλειονότητα των μπαταριών εισάγεται από την Ασία. Η Γερμανία έχει επίσης καθυστερήσει να αναπτύξει δίκτυο σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και έχει εγκαταλείψει τον στόχο να διαθέτει ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2020. Τον Μάρτιο η Mercedes είχε ανακοινώσει πως θα επιταχύνει το πρόγραμμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ότι θα επενδύσει 10 δισ. ευρώ με στόχο να παρουσιάσει περισσότερα από 10 μοντέλα έως το 2022. Στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Ουντερτουρκχάιμ οι εργάτες είναι ανήσυχοι. Τον Ιούλιο αρνήθηκαν να εργαστούν υπερωρίες, πιέζοντας τη διοίκηση της Daimler να δεσμευτεί πως θα κατασκευάζει εξαρτήματα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο εργοστάσιο. «Το μέλλον μας εδώ συνδέεται στενά με το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης και των κιβωτίων μετάδοσης. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να σχεδιάσουμε σήμερα το μέλλον», λέει ο Βόλφγκανγκ Νίκε, επικεφαλής του συμβουλίου εργατών. Επειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις η Daimler συμφώνησε, στις αρχές Ιουλίου, να κατασκευάσει μπαταρίες και εξαρτήματα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο εργοστάσιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου