Τρίτη 4 Ιουλίου 2017

Το σχόλιο της Δευτέρας - Οι Πενήντα Αποχρώσεις της Παράτασης

taxheaven


Επιμέλεια
Κωνσταντίνος Ιωαν. Νιφορόπουλος

Ορκωτός ελεγκτής λογιστής – «ΩΡΙΩΝ Α.Ε.Ο.Ε.Λ».
Επιστημονικός Συνεργάτης Taxheaven


[ Σκηνή από την ταινία «Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι  », σχετικά με την ταινία μπορείτε να δείτε : https://el.wikipedia.org/wiki/CE%B1)  ]
Καλημέρα και καλή εβδομάδα.

« Πριν 300 περίπου χρόνια, ο « ηλεκτρονικός κόσμος», βρισκόταν σε εμβρυακή μορφή και το «on line » της εποχής εκείνης, δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό.
Πρόσφατα στα εργαστήρια της « αρχαιολογικής ψηφιακής αναγνώρισης » , επιστήμονες κατόρθωσαν να ανασυνθέσουν αρχαία ψηφιακά αρχεία ( συγκεκριμένα  του έτους 2017 ) , τα οποία είχαν καταστραφεί από την μεγάλη «αρρώστια των αρχείων», που ενέσκηψε πριν 250 χρόνια, σε όλες τις τότε μορφές αρχείων.
Ειδικότερα κατόρθωσαν να ανασυνθέσουν φορολογικά αρχεία της Ελλάδας της περιόδου 2010-2020. Η μελέτη αυτών των αρχαίων αρχείων έδειξε μέχρι τώρα τα εξής :
1)      Χρησιμοποιούσαν ένα υποτυπώδες σύστημα «ηλεκτρονικής φορολογικής δήλωσης», με τους παράξενους κωδικούς ( Ε1-Ε2-Ε3-Ε9-Ν, κ.λπ ), στο οποίο διάφοροι φορείς « φόρτωναν» αρχεία, πάντοτε αργότερα από τις « κυβερνητικές προθεσμίες» και  αρκετές  φορές με λάθη. Το κεντρικό σύστημα υπερφορτωνόταν σχετικά εύκολα και έπεφτε. Σημειώνουμε ότι δεν υπήρχε το « total tax», αλλά υπήρχε πολυδιάσπαση των φόρων ( Φ.Π.Α, Φ.Ε., ΕΝ.Φ.Ι.Α, κ.λπ ), καθώς επίσης ο φόρος δεν καταλογιζόταν κατά την στιγμή της συναλλαγής όπως σήμερα, αλλά απολογιστικά στο τέλους του έτους ( π.χ  Φ.Ε ) ή κάθε μήνα ( π.χ  Φ.Π.Α ). Αυτό δικαιολογεί και τον μικρό αριθμό των λογιστών σήμερα.

2)      Οι αρχαιολόγοι, δεν μας έχουν ακόμα διαφωτίσει πλήρως, για την θέμα της « Παράτασης». Με τα μέχρι τώρα ευρήματα θεωρούν ότι επρόκειτο για μια Ελληνική « Τελετουργία », σύμφωνα με την οποία οι « Λογιστές » ( άτομα τα οποία εκείνη την εποχή είχαν επιφορτιστεί, εκτός των άλλων και με την βεβαίωση των φόρων, την υποβολή αιτήσεων για κοινωνικά επιδόματα, επαγγελματική εκπαίδευση, τέλη κυκλοφορίας, κ.λπ  ), φώναζαν την λέξη « Παράταση » και τότε οι αρμόδιοι ( τότε λέγονταν Υπουργοί, Υφυπουργοί και Γενικοί Γραμματείς ) έλεγαν τρείς έως πέντε φορές την φράση  « Δεν θα δοθεί παράταση », αλλά 1-3 μέρες πριν την λήξη της «προθεσμίας» έδιναν «παράταση ». Σημειώνουμε ότι στα τότε αρχέγονα ψηφιακά συστήματα,  η « on line » ενημέρωση ήταν σχεδόν ανύπαρκτη με αποτέλεσμα να χρειάζεται η συγκέντρωση των δεδομένων στις «δηλώσεις» και από εκεί μεταφορά, εντός συγκεκριμένων προθεσμιών, στο « κεντρικό σύστημα» . Μέσω αυτής της « τελετουργίας», πίστευαν ότι θα λυτρωθούν αμφότερα τα μέρη. Οι  αρχαιολόγοι προσπαθούν να εξηγήσουν την αποχή των φορολογουμένων ( το κατ΄ εξοχή ενδιαφερόμενο μέρος )   από αυτή την « τελετουργία». Επίσης οι αρχαιολόγοι, δεν μπορούν να εξηγήσουν το γεγονός ότι : Ενώ οι «Λογιστές» ήταν άκρως απαραίτητοι για την είσπραξη των Δημοσίων Εσόδων, τύγχαναν τέτοιας συμπεριφοράς, εκ μέρους της Κρατικής Εξουσίας. Κάποιοι μελετητές υποστηρίζουν ότι αυτό οφειλόταν στην πολυδιάσπαση των  Οργανώσεών τους, στην απροθυμία οργάνωσης σε αυτές και στην έλλειψη ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ τους, αφού οι περισσότεροι εμφανίζονταν στα Δημόσια φόρα ( κυρίως το facebook ), ως κατέχοντες την «απόλυτη αλήθεια» και μάλιστα ενός δόγματος που έλεγε « Φταίνε όλοι οι άλλοι, εκτός από μένα και τους φίλους μου ( σημ. Ο κατάλογος των φίλων άλλαζε κατά καιρούς) » . Κάποιοι άλλοι το απέδιδαν στο γεγονός της ουσιαστικής αφαίρεσης του δικαιώματος της απεργίας ( αν μια δήλωση δεν υποβαλλόταν εμπρόθεσμα καταλογιζόταν σημαντικό πρόστιμο ).
3)      Από την μελέτη των μέχρι τώρα ανακτημένων αρχείων, κυρίως από το « taxheaven», ( site φορολογικής και λογιστικής ενημέρωσης, το οποίο πριν από αρκετά χρόνια απορροφήθηκε από την παγκόσμιο site « All On Line », αλλά και του «facebook », (το οποίο και αυτό πριν από αρκετά χρόνια απορροφήθηκε από την παγκόσμιο site « Check all People », γίνεται λόγος για την διαμάχη που είχε ξεσπάσει γύρω από τους «κωδικούς 037-038». Με τα μέχρι τώρα ευρήματα πιστεύουν ότι οι αγρότες ( κάτοχοι ) αυτών των κωδικών πετύχαιναν την φορολογική τους ασυλία, για ένα έτος.
 [ Προδημοσίευση από το αρχείο  « Η φορολογία στις Ανατολικές Πολιτείες της Ενωμένης Ευρώπης  τα Παλαιότερα Χρόνια » ( θα το βρείτε ελεύθερα στον κόμβο « Ενεργειακής Συγκέντρωσης Γνώσης » - Θα επιβαρυνθείτε μόνο με « total tax» ) ]
  
⥢⥤

  
Τα Briefing της εβδομάδας


⥢⥤
 [ Από την ταινία του Δήμου Αβδελιώτη « Το δέντρο που πληγώναμε » (1986) ]
Ι. Τα σπουδαιότερα της περασμένης εβδομάδας.

1. Οι Πενήντα Αποχρώσεις της Παράτασης.
Φέτος στο σήριαλ της « παράτασης », το οποίο δημιουργεί ανάμεικτα και εναλλασσόμενα  συναισθήματα ( οργής, ελπίδας, αγανάκτησης, αγωνίας, φόβου, χαράς [ έχουν μετρηθεί τουλάχιστον 50 αποχρώσεις ]  ),  είχε μια τροποποίηση του σεναρίου αντί να βγει άμεσα « ανακοίνωση », από την στιγμή που η Κυβέρνηση το αποφάσισε, περιμέναμε το επίσημο Φ.Ε.Κ. και αυτό αφενός δημιούργησε επιπλέον εκνευρισμό  και αφετέρου έφτασε την αγωνία στα ύψη.
Παράταση λοιπόν μέχρι την Δευτέρα 17/7/2017. ΠΟΛ.1094/2017.
Πάντως το ενδεχόμενο των «πέναλτι», με τα μέχρι τώρα δεδομένα δεν εκτιμάτε πιθανό.
Αργότερα από το Φ.Ε.Κ εκδόθηκε Και δελτίο τύπου για την παράταση των δηλώσεων από το Υπ.Οικονομικών ( άνευ ουσίας ) .
Μετά τις ανωτέρω εξελίξεις η κατάσταση έχει ως εξής :
Υπόχρεοι
Νέα καταληκτική ημερομηνία

17.07.2017
Συνοπτικός πίνακας ενδοομιλικών συναλλαγών για τα νομικά πρόσωπα
17.07.2017
Φυσικά πρόσωπα που δεν συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες
17.7.2017
Φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα/οντότητες που τηρούν διπλογραφικά βιβλία
17.7.2017
Φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα/οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία
16.08.2017
Επίσης οι προθεσμίες πληρωμής δόσεων φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων [ Δείτε : Υπ. Οικ.: Δόσεις φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων - Διατήρηση της καταβολής του φόρου σε 6 δόσεις ]

Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες

Μήνας
Ημερομηνία
Δόσεις
Ιούλιος
31.7.2017
1η δόση
Αύγουστος
31.08.2017
2η δόση
Σεπτέμβριος
29.09.2017
3η δόση
Οκτώβριος
31.10.2017
4η δόση
Νοέμβριος
30.11.2017
5η δόση
Δεκέμβριος
29.12.2017
6η δόση

 Πάντως η ουσία των προθεσμιών και των παρατάσεων, δεν βρίσκεται στο τέλος αλλά στην αρχή της προθεσμίας ( η οποία είναι στην αποκλειστική ευθύνη της Φορολογικής Διοίκησης ) και γενικά στο χρονικό διάστημα που πρέπει να δίδεται , για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

Το « συμπέρασμα» για  όλα αυτά :  Η παράταση ήρθε, αλλά το φιλότιμο χάθηκε… (Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς).
Όλοι στο υπουργείο οικονομικών γνωρίζουν σε γενικές γραμμές την κατάσταση που βιώνουν οι λογιστές-φοροτεχνικοί  και μάλιστα η Υφυπουργός τα γνωρίζει από πρώτο χέρι, αφού έχει περάσει από τα ίδια μετερίζια, ούσα λογίστρια τα προηγούμενα χρόνια. Αναρωτιέμαι λοιπόν, αφού υπεγράφη η απόφαση από τις 28.6.2017, γιατί δεν έγινε η σχετική ανακοίνωση από το γραφείο τύπου του υπουργείου Οικονομικών εκείνη την ημέρα (σ.σ. όπως είθισται σε τέτοιες, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις) έτσι ώστε να επανέλθει η ηρεμία σε όλους εμάς τους φοροτεχνικούς; ….

Επίσης σχετικά με τις Φορολογικές Δηλώσεις είχαμε :
[ Αναλύεται και με παραδείγματα το άρθρο 13 του Ν. 4172/2013. Παροχές σε είδος ]
Μετά το νέο τοπίο που διαμορφώθηκε η άποψή μου για το χειρισμό της υποβολής του αρχείου αυτού είναι η ακόλουθη:
► Για όσες περιπτώσεις είχαν υποβληθεί οι δηλώσεις των νομικών προσώπων με απλογραφικά βιβλία πριν την ανακοίνωση της παράτασης ή μέχρι σήμερα, καλό είναι να υποβληθεί το αρχείο σήμερα, 30.6.2017, έτσι ώστε να μην τίθενται σε καμία περίπτωση θέματα κυρώσεων (σ.σ. εφόσον δεν έχουμε μέχρι στιγμής κάποια επίσημη εξέλιξη).
► Για τις δηλώσεις που θα υποβληθούν από την 1.7.2017 έως και την 17.7.2017, επειδή όπως ανέφερα και ανωτέρω δεν είναι λογικό να υποβληθεί το αρχείο βεβαιώσεων σήμερα 30.6.2017 και η δήλωση να υποβληθεί για παράδειγμα στις 17.7.2017, φρονώ πως αν η υποβολή του αρχείου γίνει μέχρι τις 17.7.2017 δεν θα υπάρξει πρόβλημα, …….
Σημαντική επισήμανση: Όλα τα παραπάνω είναι προσωπικές μου απόψεις και δεν αποτελούν υποδείξεις προς τους συναδέλφους .……

Αναρτήθηκαν στο eΔΑΠΥ τα σημειώματα του clawback του α΄ και β΄ εξαμήνου του 2016 (Εφαρμογές - ενημέρωση συναλλασσομένων).
Όσον αφορά την φορολογική μεταχείριση των ποσών αυτών, σύμφωνα με την περυσινή απάντηση του υπουργείου οικονομικών, θα πρέπει να εκδοθεί από τον πάροχο πιστωτικό τιμολόγιο.
Το πιστωτικό τιμολόγιο δύναται να έχει ημερομηνία έκδοσης την τρέχουσα και να χρησιμοποιηθεί λογιστικά για την μείωση των εισοδημάτων για την χρήση την οποία αφορά (2016), εφόσον τα σημειώματα έχουν εκδοθεί πριν την έναρξη της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων
Δείτε το σχετικό άρθρο του κόμβου για το θέμα  


⥢⥤


 2. Δηλώσεις « Πόθεν έσχες» και η « Παράταση » που δόθηκε για λίγους και εκλεκτούς. 

Και σ΄ αυτό το θέμα είχαμε την εμφάνιση βασικών αδυναμιών του Νέο-Ελληνικού Κράτους : α) Έλλειψη ατομικής και συγκεκριμένης ενημέρωσης στους υπόχρεους για τις υποχρεώσεις τους, β) Διαχωρισμός των υπόχρεων σε δύο κατηγορίες ( αυτούς που παίρνουν παράταση και τους άλλους ), γ)  Αδυναμία της Κεντρικής Διοίκησης να κατανοήσει το πραγματικό γεγονός που αιτιολογεί την αιτούμενη « παράταση», ότι δηλαδή  τις δηλώσεις αυτές τις συντάσσουν οι Λογιστές, οι οποίοι την εποχή αυτή «τρέχουν και δεν φτάνουν» , κ.λπ  

Παρόλες λοιπόν τις εκκλήσεις των Συλλόγων :
Την 30ή Ιουνίου 2017 λήγει η προθεσμία για την υποβολή των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και των Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ», που αφορούν στη χρήση έτους 2015 .
Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται μόνον οι κατηγορίες υποχρέων, για τις οποίες έχουν εκδοθεί από το ΣτΕ αποφάσεις αναστολής (ήτοι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί και μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους)
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία ελλείψεις ή ανακρίβειες υποβληθείσας Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης μπορούν να συμπληρωθούν από τον υπόχρεο αυθορμήτως εντός μηνός από την υποβολή της.
Επίσης η υποβολή της άνω δήλωσης μετά την 30-6-2017 και εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών απ’ αυτήν επισύρει την επιβολή διοικητικού προστίμου.
Τέλος σας γνωρίζουμε ότι η μη υποβολή δήλωσης μετά την πάροδο τριάντα (30) ημερών από την άνω καταληκτική προθεσμία της 30-6-2017 επιφέρει ποινικές κυρώσεις. ….

Τέλος δείτε, αναλυτικά για το θέμα  :
… 4) Κυρώσεις, διοικητικά πρόστιμα, ποινικές διατάξεις.
Διοικητικό πρόστιμο εκατό πενήντα (150) έως τετρακόσια (400) ευρώ, το οποίο εισπράττεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, επιβάλλεται σε όποιον υποβάλλει δήλωση μετά την πάροδο της προθεσμίας που προβλέπεται.
Υπόχρεος που παραλείπει να υποβάλει δήλωση μετά την πάροδο τριάντα (30) ημερών από την παρέλευση της προθεσμίας που προβλέπεται, ή υποβάλλει ανακριβή ή ελλιπή δήλωση, τιμωρείται με φυλάκιση και με χρηματική ποινή έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ. Αν η παράλειψη έγινε από αμέλεια, επιβάλλεται χρηματική ποινή. Το δικαστικό συμβούλιο ή το δικαστήριο, εκτιμώντας ελεύθερα όλες τις περιστάσεις, μπορεί να κρίνει τις πράξεις αυτές ατιμώρητες.
Σε περίπτωση που ο υπόχρεος τελεί το αδίκημα με σκοπό την απόκρυψη περιουσιακού στοιχείου που απέκτησε επωφελούμενος της ιδιότητάς του, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και με χρηματική ποινή από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ ή τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα (10) ετών και με χρηματική ποινή από είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ……..

⥢⥤

3.  Αγρότες [ Φορολογία Εισοδήματος και « Συντελεστές Φ.Π.Α » ] .
 Μετά την τροποποίηση που έγινε με τον  ν. 4474/2017 (ΦΕΚ Α' 80/07-06-2017) και ισχύει από 01-01-2016, « 3. …..Η μείωση του φόρου της παρούσας παραγράφου για τους ασκούντες αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα εφαρμόζεται μόνο για τους κατ' επάγγελμα αγρότες, όπως αυτοί ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία, εφόσον τουλάχιστον το 50% του εισοδήματός τους, προέρχεται από αγροτική δραστηριότητα. Στο εισόδημα του προηγούμενου εδαφίου δεν περιλαμβάνονται η κύρια σύνταξη από ΟΓΑ, οι αμοιβές από παροχή εργασίας με εργόσημο, οι αμοιβές εργαζομένων υπαγομένων στην ασφάλιση ΟΓΑ σε τυποποιητήρια, συσκευαστήρια και σε συναφείς χώρους για έως 150 ημερομίσθια ανά έτος, καθώς και οι αμοιβές μελών αγροτικών ή/και γυναικείων συνεταιρισμών, που απασχολούνται περιστασιακά και υπάγονται στην ασφάλιση ΟΓΑ. »,  « ανέβηκαν » τα καινούργια αρχεία που αφορούν τους « επίμαχους κωδικούς 037-038 ».
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα παρατηρήσεις των Λογιστών έχουμε : α) Όλοι οι συνταξιούχοι του Ο.Γ.Α, που δηλώνουν αγροτικά εισοδήματα, έχουν την έκπτωση φόρου  και β) Το τυχόν εισόδημα από ακίνητα δεν θεωρείται για τον χαρακτηρισμό του «» αγρότη « ουδέτερο εισόδημα»
Αναλυτικά στοιχεία για το θέμα των αγροτών, θα δείτε σε άρθρο του συναδέλφου Γιώργου Παπαδημητρίου, το οποίο θα αναρτηθεί εντός της εβδομάδας.

… διευκρινίζονται τα εξής:
1. «αδ) Είναι ασφαλισμένος ο ίδιος και η αγροτική του εκμετάλλευση, όπου απαιτείται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.»
….. Επομένως ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένος στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) με τις προϋποθέσεις ασφάλισης του πρώην ΟΓΑ ως αγρότης, κτηνοτρόφος-πτηνοτρόφος, μελισσοκόμος, αγρεργάτης ή αλιέας. Στην περίπτωση αυτή προσκομίζει σχετική βεβαίωση ΕΦΚΑ, στην οποία αναγράφεται και ο κωδικός επαγγέλματος 1,2,3,5 ή 7 (ασφαλιστικής ενημερότητας ή ασφάλισης) από τις υπηρεσίες ΕΦΚΑ (πρώην ΟΓΑ) – τοπικοί ανταποκριτές πρώην ΟΓΑ.
Ο δασεργάτης, εγγεγραμμένος στον ΕΦΚΑ για την εν λόγω δραστηριότητα του, πληρεί το κριτήριο της ασφάλισης και προσκομίζει βεβαίωση από δασικό συνεταιρισμό ότι είναι μέλος του και ασκεί δασεργατική δραστηριότητα, συνοδευόμενη από εκτύπωση ενιαίου ατομικού λογαριασμού ασφάλισης.
Η αγροτική εκμετάλλευση, όπου απαιτείται σύμφωνα με το ν. 3877/2010 (ΦΕΚ Α΄ 160) όπως ισχύει, πρέπει να είναι ασφαλισμένη στον ΕΛΓΑ. …..
2. «αε) Τηρεί λογιστικά βιβλία, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.»
Σύμφωνα με:…..Αυτό αποδεικνύεται είτε με τη βεβαίωση έναρξης / μεταβολής εργασιών φυσικού προσώπου από τη ΔΟΥ, είτε με την συμπλήρωση της κατάστασης οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (έντυπο Ε3) των κωδικών 595 «Κανονικό καθεστώς ΦΠΑ» ή 596 «Ειδικό καθεστώς ΦΠΑ»….

 Φ.Π.Α ( Αλλαγές συντελεστών )
Μεταξύ άλλων θυμίζουμε : Βοοειδή, χοιροειδή, προβατοειδή και αιγοειδή, ζωντανά ( έληξε η «περιπέτεια» για τον συντελεστή Φ.Π.Α των ζώντων ζώων ) , Σπέρματα και σπόροι που προορίζονται για σπορά, Μαστίχα (λευκή ή μη), ακατέργαστη, Λιπάσματα, μυκητοκτόνα, ζιζανιοκτόνα, ανασχετικά της βλάστησης και ρυθμιστικά της ανάπτυξης των φυτών και η παροχή υπηρεσιών για τη γεωργική παραγωγή.

 
 [ Αφορά διευκρινίσεις έδωσε με έγγραφη απάντησή της η ΑΑΔΕ στη Βουλή στο πλαίσιο απάντησης σε επίκαιρη ερώτηση βουλευτή – Δεν προσθέτει τίποτα καινούργιο σε αυτά που ξέραμε.]

Λοιπά Αγροτικά
⥢⥤

4.  Αποφάσεις που ενδιαφέρουν
και

τα τουριστικά λεωφορεία (δηλαδή οποιοδήποτε όχημα εκτελεί διεθνείς μεταφορές και έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 10 τουλάχιστον άτομα, συμπεριλαμβανόμενου και του οδηγού , ανεξάρτητα αν πρόκειται για τακτική ή μη γραμμή), που είναι καταχωρημένα σε χώρα του εξωτερικού όταν εισέρχονται στην Ελλάδα μεταφέροντας επιβάτες, καταβάλλουν στο αρμόδιο τελωνείο εισόδου με τη χρήση των παραβόλων ΦΠΑ ένα κατ' αποκοπή ποσό φόρου το οποίο ανέρχεται σε 30 ευρώ για λεωφορεία μέχρι 30 θέσεις και 45 ευρώ για λεωφορεία με περισσότερες θέσεις…… Συνεπώς, ο ΦΠΑ καταβάλλεται με την απλουστευμένη διαδικασία, χωρίς να απαιτείται λήψη ΑΦΜ για σκοπούς ΦΠΑ ή ορισμός φορολογικού αντιπροσώπου ανάλογα και ανεξάρτητα αν πρόκειται για τακτικές ή έκτακτες μεταφορές προσώπων αυτής.

.. οι δήμοι υποχρεούνται με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, να αποδίδουν στο Δημόσιο τα τέλη χαρτοσήμου για το σύνολο των εισοδημάτων από εκμίσθωση ακινήτων και για κάθε φορολογικό έτος, καθώς τα τέλη χαρτοσήμου οφείλονται ακόμα και για τα μισθώματα οικοδομών για τα οποία δεν έλαβε χώρα πληρωμή (εξόφληση) αυτών.

Σας ενημερώνουμε, επίσης, ότι τα έγγραφα που αφορούν στο κύρος των αλλοδαπών δημοσίων εγγράφων είναι καταχωρημένα στην Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη της Α.Α.Δ.Ε., στη διαδρομή: συλλογές → Κύρος αλλοδαπών δημοσίων εγγράφων (http://www.publicrevenue.gr/elib/public/link/id/8149).

Σύμφωνα με την κοινή θέση του Συμβουλίου, κάθε πολίτης που εισέρχεται ή εξέρχεται από την ΕΕ και μεταφέρει μετρητά αξίας 10.000 ευρώ και άνω θα πρέπει να το δηλώσει στις τελωνειακές αρχές.



1. Με την ΠΟΛ.1022/2017 Απόφαση του Διοικητή Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ορίστηκαν ο τύπος και το περιεχόμενο των ηλεκτρονικών δηλώσεων φόρου πλοίων πρώτης κατηγορίας του ν. 27/1975, ο τρόπος υποβολής των δηλώσεων του φόρου των πλοίων αυτών, ο χρόνος υποβολής των δηλώσεων αυτών και καταβολής του φόρου καθώς και τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά, για δηλώσεις που υποβάλλονται από 1/1/2017 και αφορούν σε φορολογικές περιόδους από την ημερομηνία αυτή και εφεξής. ….
4. Επιπλέον, με τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι άμεσος προσδιορισμός φόρου είναι ο προσδιορισμός φόρου που προκύπτει χωρίς περαιτέρω ενέργεια, ταυτόχρονα με την υποβολή φορολογικής δήλωσης. Ο φορολογούμενος δύναται να τροποποιεί τη δήλωσή του, σύμφωνα με το άρθρο 19 του Κώδικα, καταβάλλοντος την επιπλέον διαφορά φόρου ή δικαιούμενος επιστροφή του υπερβάλλοντος φόρου σύμφωνα με το άρθρο 42 του Κώδικα, έως την έκδοση εντολής φορολογικού ελέγχου. Ο άμεσος προσδιορισμός φόρου που προκύπτει από την τροποποιητική δήλωση υποκαθιστά τον αρχικό άμεσο προσδιορισμό φόρου…
 Η ταυτότητα οφειλής, στοιχεία δόσεων, τυχόν επιβαρύνσεις λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της δήλωσης κ.α., εμφανίζονται στην εφαρμογή «Προσωποποιημένη Πληροφόρηση» του TAXISnet….

 
και

⥢⥤

5.  Εργατικά – Ασφαλιστικά.
⥢⥤

6.  Παραγραφές – Η κατάσταση που διαμορφώνεται μετά την υπ΄ αρ. ΣτΕ 1738/2017 απόφαση  .

Νέες εξελίξεις στο θολό και επικίνδυνο τοπίο των « Παραγραφών »
Άρθρα. Απόφαση του ΣτΕ περί της αντισυνταγματικής διαδοχικής παρατάσεως της προθεσμίας παραγραφής ( του Γεωργίου Σπ. Ευσταθόπουλου, δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω, σε συνεργασία με τον Γεώργιο Αθ. Δαλιάνη, οικονομολόγο – φορoτεχνικό )
Η Ολομέλεια του ΣτΕ εξέδωσε την υπ΄ αρ. ΣτΕ 1738/2017 απόφαση, με την οποία, κρίνονται τα ακόλουθα (επιγραμματικά αναφερόμενα):
(α) η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια στα πλαίσια της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 Συντάγματος), …
(β) η προθεσμία της παραγραφής πρέπει να ορίζεται εκ των προτέρων και να είναι επαρκώς προβλέψιμη από τον φορολογούμενο. …
(γ) οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για τον καταλογισμό φορολογικών βαρών παραβιάζουν όχι μόνο την αρχή της αναλογικότητας και του Κράτους Δικαίου αλλά και την αρχή της ασφάλειας του δικαίου, ….
(δ) με την πρακτική του Δημοσίου να παρατείνεται διαδοχικώς ο χρόνος παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων λίγο πριν από τη λήξη είτε της αρχικής παραγραφής είτε της προηγούμενης παρατάσεως αυτής, η θεσπιζόμενη με το άρθρο 84 παρ. 1 του Ν. 2238/1994 (ΚΦΕ) πενταετής παραγραφή φαίνεται ότι δεν έχει πλέον σε καμία περίπτωση εφαρμογή για τις φορολογικές υποχρεώσεις που γεννήθηκαν κατά τις χρήσεις στις οποίες αφορούν…..


■  Παραγραφών... συνέχεια ( Καλομοίρα Κωτσαλά – Νομικός Σύμβουλος )
Η επιστροφή στην κανονικότητα συνεχίζεται. Με την υπ’ αρίθμ. 1738/2017 πολύ σημαντική απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ κρίθηκαν οριστικά αντισυνταγματικές οι παρατάσεις της παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργεί φορολογικούς ελέγχους και να επιβάλλει φόρους.
Για να γίνουν κατανοητές οι συνέπειες της απόφασης υπενθυμίζουμε τα εξής:
Ο κανόνας είναι ότι δεν μπορεί να γίνει κοινοποίηση φύλλου έλεγχου μετά την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της φορολογικής δήλωσης (άρθρο 84 ν.2238/1994 και 36 του ν.4174/2013). Έτσι π.χ. για τα εισοδήματα του έτους 2005 η υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης λήγει την 31-12-2006 και συνεπώς το δικαίωμα του δημοσίου να κοινοποιήσει φύλλο ελέγχου παραγράφεται την 31-12-2011. …

⥢⥤

7.  Pos και δεν πήρατε;

Προθεσμίες συμμόρφωσης από τους υπόχρεους
I. Όσοι φορολογούμενοι από τις 27.4.2017 και μετά, διαθέτουν ως κύριο έναν από τους παραπάνω Κ.Α.Δ., υποχρεούνται να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα (POS) από τις 27.7.2017 και μετά. 
Υπόχρεοι αποδοχής μέσων πληρωμής με κάρτα είναι όλα τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που διαθέτουν τους παρακάτω κύριους Κ.Α.Δ. και είναι δικαιούχοι πληρωμής από καταναλωτές φυσικά πρόσωπα που ενεργούν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα (σ.σ. δηλαδή ιδιώτες)…..
( Μεταξύ άλλων και :
69.20
Δραστηριότητες λογιστικής, τήρησης βιβλίων και λογιστικού ελέγχου· παροχή φορολογικών συμβουλών
Σημείωση: Κατά την άποψή μας η ύπαρξη και μόνο ενός εκ των ανωτέρω κύριων Κ.Α.Δ. στις περιπτώσεις εκείνες που δεν υπάρχει πραγματική συναλλαγή με ιδιώτες (σ.σ. αυτό αποδεικνύεται με διάφορους τρόπους) δεν συνεπάγεται αυτομάτως και υποχρέωση αγοράς και εγκατάστασης μηχανημάτων POS. Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση των ηλεκτροπαραγωγών από φωτοβολταϊκά πάρκα που εν τέλει εξαιρέθηκαν από τη χρήση POS, επειδή οι μοναδικοί τους πελάτες είναι η ΛΑΗΓΕ Α.Ε. ή η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. (σ.σ. εκδίδονται κάθε μήνα τα σχετικά τιμολόγια από τους παραγωγούς και τα ποσά κατατίθενται στους τραπεζικούς λογαριασμούς των παραγωγών). Δείτε για το εν λόγω θέμα τη σχετική ανάρτηση στον κόμβο (Εξαιρούνται της χρήσης POS οι ηλεκτροπαραγωγοί φωτοβολταϊκών).
Το ζήτημα αυτό γενικότερα είναι πραγματικό, αλλά συνάμα και ιδιαίτερα σοβαρό, οπότε για να μην υπάρξουν προστριβές μεταξύ φορολογουμένων και ελεγκτικών οργάνων της φορολογικής Διοίκησης πρέπει να διευκρινιστεί άμεσα από το υπ. Οικονομικών.
 Στους υπόχρεους που δεν συμμορφώνονται εντός των οριζόμενων προθεσμιών επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθ. 66 του ν. 4446/2016 και την Υ.Α. 17730/16.02.2017 (Φ.Ε.Κ. Β' 453/16.2.2017) που εκδόθηκε βάσει της παρ. 5 του άρθ. 66 του ν. 4446/2016, οι δικαιούχοι πληρωμής, οι οποίοι αποδέχονται κάρτες πληρωμών, υποχρεούνται να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με την αποδοχή καρτών και μέσων πληρωμής του συστήματος καρτών πληρωμής:….
[Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κατεβάσουν σχετικές πινακίδες από εδώ.]
Στους δικαιούχους πληρωμής, οι οποίοι αποδέχονται κάρτες πληρωμών και δεν προβαίνουν στην ενημέρωση των καταναλωτών κατά τα παραπάνω αναφερόμενα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθ. 66 του ν. 4446/2016….

Και επίσης :
Από το συνδυασμό όλων των παραπάνω —κατά την άποψή μας— προκύπτει ότι, οι υπόχρεοι δικαιούχοι πληρωμής όπως αυτοί ορίστηκαν στην Κ.Υ.Α. 45231/27.4.2017 (άλλα και όσοι οριστούν στο μέλλον έως την καθολική, απ΄ όλες τις επιχειρήσεις, υποχρέωση), δεν είναι υποχρεωμένοι να προμηθευτούν και να εγκαταστήσουν αποκλειστικά και μόνο μηχανήματα POS για την αποδοχή πληρωμής με κάρτα, αλλά δύνανται να εκπληρώσουν αυτή την υποχρέωση και με άλλα μέσα πληρωμής που μπορεί να προσφέρονται από τους νομίμως αδειοδοτημένους παρόχους υπηρεσιών πληρωμής, όπως για παράδειγμα, μέσω συστημάτων «e-pos» από Η/Υ με πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Σχετικές και οι ακόλουθες ειδήσεις :

⥢⥤

ΙΙ. Οδηγίες προς Ναυτιλομένους

1. Προθεσμίες - Φορολογικές και Λογιστικές υποχρεώσεις κ.λπ

 Επισημαίνουμε :
 9. Χρόνος υποβολής δήλωσης και απόδοσης τελών χαρτοσήμου επί δανείων κινούμενων ως τρεχούμενων δοσοληπτικών λογαριασμών
Τα οφειλόμενα τέλη χαρτοσήμου επί δανείων κινούμενων ως τρεχούμενων δοσοληπτικών λογαριασμών καταβάλλονται εμπρόθεσμα έως τη λήξη του πρώτου δεκαπενθημέρου που έπεται της λήξης της προθεσμίας που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 6 του ν. 4308/2014 (Α' 251) (και της τυχόν χορηγηθείσας παρατάσεως αυτής), ανεξάρτητα από το εάν ο υπόχρεος εξαντλήσει ή όχι την προθεσμία αυτή για την κατάρτιση των χρηματοοικονομικών καταστάσεων της περιόδου (σχετ. ΠΟΛ.1035/2017 - ΑΔΑ: 7Σ4ΦΗ - ΠΙΓ).
Παράδειγμα: Ημεδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με φορολογικό έτος που λήγει την 31/12/2016, ολοκληρώνει την κατάρτιση των χρηματοοικονομικών καταστάσεων οποτεδήποτε μέχρι την 30/06/2017. Η καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης απόδοσης των τελών χαρτοσήμου στην περίπτωση αυτή θα είναι το αργότερο μέχρι την 15/07/2017. (Β. ΘΕΜΑΤΑ ΤΕΛΩΝ ΧΑΡΤΟΣΗΜΟΥ
 - Εγχειρίδιο ερωτήσεων-απαντήσεων σε φορολογικά θέματα (Μάιος 2017) )
Ανώνυμες εταιρείες
Με την τροποποίηση του άρθρου 7α του ν.2190/1920 υποβάλλονται  πλέον σε δημοσιότητα ΜΟΝΟ οι εγκεκριμένες οικονομικές καταστάσεις από την Γενική Συνέλευση των ανωνύμων εταιρειών
Γενικές Συνελεύσεις
Οι ημερομηνίες σύγκλησης γενικών συνελεύσεων που προβλέπουν οι νέες διατάξεις για χρήσεις που λήγουν μετά την 7η Ιουλίου 2016 είναι οι ακόλουθες:
 Νομική μορφή
Σύγκληση Γενικής Συνέλευσης το αργότερο μέχρι
Για οικονομικές καταστάσεις φορολογικού έτους 2016 (Χρήση 1.1.2016 - έως 31.12.2016)
Ανώνυμες Εταιρίες
(10η) ηµερολογιακή ηµέρα του ένατου µήνα
έως 10 Σεπτεμβρίου 2017
Εταιρίες περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.)
(10η) ηµερολογιακή ηµέρα του ένατου µήνα
έως 10 Σεπτεμβρίου 2017
Ι.Κ.Ε.
(10η) ηµερολογιακή ηµέρα του ένατου µήνα
έως 10 Σεπτεμβρίου 2017

Υποβολή ΜΟΝΟ των εγκεκριμένων από τη Γενική Συνέλευση οικονομικών καταστάσεων στο Γ.Ε.ΜΗ.

Ημερομηνία υποβολής στο Γ.Ε.ΜΗ. των ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ οικονομικών καταστάσεων
Υποβολή οικονομικών καταστάσεων στο Γ.Ε.ΜΗ.
Ανώνυμες Εταιρείες
 Εντός είκοσι (20) ημερών από την έγκρισή τους από την τακτική γενική συνέλευση
Εάν η σύγκληση της Γ.Σ. γίνει στις 10 Σεπτεμβρίου 2017, οι οικονομικές καταστάσεις πρέπει να υποβληθούν έως 30/09/2017*
Εταιρίες περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.)
 Εντός είκοσι (20) ημερών από την έγκρισή τους από την τακτική γενική συνέλευση
Εάν η σύγκληση της Γ.Σ. γίνει στις 10 Σεπτεμβρίου 2017, οι οικονομικές καταστάσεις πρέπει να υποβληθούν έως 30/09/2017*
Ι.Κ.Ε.
  Εντός είκοσι (20) ημερών από την έγκρισή τους από την τακτική γενική συνέλευση
Εάν η σύγκληση της Γ.Σ. γίνει στις 10 Σεπτεμβρίου 2017, οι οικονομικές καταστάσεις πρέπει να υποβληθούν έως 30/09/2017*
Ο.Ε.-Ε.Ε.στις οποίες συμμετέχουν κατά 100% νομικά πρόσωπα (περίπτωσης β΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014)
 
Εντός εννέα (9) μηνών από τη λήξη της χρήσης

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι με το νόμο 4403/2016 έχουν γίνει και σημαντικές αλλαγές σε σχέση με την έκθεση διαχείρισης (βλ. άρθρα 43β , 43ββ και 107Α του ν.2190/1920) για τις οποίες θα επανέλθουμε με νέο σχετικό άρθρο.

Και άλλες προθεσμίες :
 ⥢⥤

2. Άρθρα, Εγχειρίδια και Επισημάνσεις

Υπενθυμίζουμε στους συναδέλφους, ότι σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. αριθμ. οικ. 22528/430/18.5.2017 από 1.6.2017 και εφεξής, καθιερώνεται η υποχρεωτική καταβολή από τους εργοδότες των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αποκλειστικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών. Η καταβολή των αποδοχών στους λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών γίνεται με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής ή παρόχων υπηρεσιών πληρωμών. Σε αντίθετη περίπτωση, επιβάλλονται κυρώσεις από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, σύμφωνα με τα άρθρα 23 και 24 του ν. 3996/2011.
 Με την ευκαιρία υπενθυμίζουμε επίσης, ότι εν λόγω δαπάνες μηνών Ιανουαρίου 2017 και επομένων, δεν εκπίπτουν κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφλησή τους δεν έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών (περ. ιδ' άρθρο 23 ν. 4172/2013).

Άρθρα. Φορολογικές προεκτάσεις σε κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία του Φίλιππου Ζήρα (δικηγόρος της Artion A.E.)

 
Συμπερασματικά βλέπουμε ότι ο κοινός λογαριασμός, παρά τους κινδύνους του (υπεξαίρεση του συνόλου των κεφαλαίων από συνδικαιούχο) μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για κάθε ενδιαφερόμενο, ειδικά σε κληρονομικά ζητήματα προκειμένου να απαλλάξει του κληρονόμους από ανεπιθύμητες φορολογικές επιβαρύνσεις. Ειδικά όμως στην περίπτωση φορολογικών ελέγχων που συμπεριλαμβάνουν κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς, λόγω της πολύπλοκης φύσης τους, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου με την επίκληση των κεφαλαίων προς όφελος ενός συνδικαιούχου να μην εκτεθούν φορολογικά οι υπόλοιποι συνδικαιούχοι.

[ Υπόθεση διαγραφής μέρους των χρεών του « ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ » ]
Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι... ( τμήμα Tax and Outsourcing της Grant Thornton  )
Η διαγραφή του 50% των απαιτήσεων περιλαμβάνει και μια αφανή «λεπτομέρεια», ότι καταλαμβάνει και τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας τον οποίο οι προμηθευτές απέδωσαν στο Δημόσιο, χωρίς όμως να τον έχουν εισπράξει από τον πελάτη τους.
Και :

 Σημειώνεται ότι η διαπίστωση της φορολογικής κατοικίας του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας ανάγεται, ως θέμα πραγματικό, στην ελεγκτική αρμοδιότητα της καθ' ύλην αρμόδιας φορολογικής αρχής, προκειμένου να κρίνει με βάση τα πραγματικά περιστατικά και τις υφιστάμενες συνθήκες.
 Επίσης, σε περίπτωση που υφίσταται Σύμβαση περί αποφυγής της διπλής φορολογίας (ΣΑΔΦ) θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι σχετικές διατάξεις περί φορολογικής κατοικίας που εμπεριέχονται σε αυτές, καθόσον οι Διεθνείς Συμβάσεις υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου του εσωτερικού ελληνικού δικαίου (βάσει του άρθρου 28 του Συντάγματος).

⥢⥤

ΙΙΙ. Οικονομία - Κοινωνία - Πολιτική
[ Από την ταινία του Κώστα Καπάκα «Uranya » (2006) ]
1. Ενδιαφέρουν...

⥢⥤

2. Ο.Ε.Ε – Συνέλευση των Αντιπροσώπων ( ΣτΑ) .  
 Συνεδριάζει την ερχόμενη Παρασκευή και Σάββατο  η ΣτΑ .
Χωρίς προηγούμενες συζητήσεις και ζυμώσεις από τις παρατάξεις και γενικότερα εμάς τους εκλεγμένους στην   ΣτΑ. Χωρίς Δημόσια Συζήτηση για την στρατηγική και την προοπτική του Ο.Ε.Ε , θα περιμένουμε τις επόμενες εκλογές ;;;;
Ευθυνόμαστε όλοι μας. Ο καθείς ανάλογα με την θέση που κατέχει.
Εδώ (http://www.oe-e.gr/ -periodo-2017-2019pdf.pdf ) μπορείτε να δείτε τον : Προγραμματισμό Δράσης του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας για την Περίοδο 2017 – 2019
Και εδώ ( https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/22602 ) ένα παλιότερο ( 19/2/2016)  άρθρο μου «Προτάσεις για ένα μεγαλύτερο και δυνατότερο «Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος» (Ο.Ε.Ε.) »
 Δύο θέματα (από αρκετά ίσως), που αφορούν την προοπτική ανάπτυξης του Ο.Ε.Ε, νομίζω ότι έχουν θέση στον δημόσιο διάλογο, αλλά και πρέπει να μπουν στην ατζέντα των συζητήσεων στα αρμόδια όργανα  του Ο.Ε.Ε.
α ) Να δικαιούνται, να γίνονται μέλη του Ο.Ε.Ε και οι πτυχιούχοι των Τ.Ε.Ι οικονομικής κατεύθυνσης και
β ) Να διοργανώνεται κάθε 2-3 χρόνια, από το Ο.Ε.Ε  Πανελλήνιο Συνέδριο με θέματα Οικονομίας, Λογιστικής και Φορολογίας……


Σύμφωνα με το ν.4336/2015, ρυθμίζεται ως νέο επάγγελμα ο διαχειριστής αφερεγγυότητας ο οποίος θα ασκεί τις αρμοδιότητες του συνδίκου, του μεσολαβητή, του ειδικού εντολοδόχου και του ειδικού εκκαθαριστή.
Στις 29 Δεκεμβρίου 2016 δημοσιεύθηκε το Π.Δ.133/2016 (ΦΕΚ 242/Α/29-12-2016) σχετικά με τη ρύθμιση του επαγγέλματος διαχειριστή αφερεγγυότητας. Την άδεια του διαχειριστή αφερεγγυότητας δύναται να αποκτήσει και ο λογιστής φοροτεχνικός Α τάξης ο οποίος ασκεί επί πενταετία τουλάχιστον το επάγγελμα μετά από επιτυχή εξέταση στα γνωστικά αντικείμενα:………………. 


⥢⥤


3. Η ουσία των πραγμάτων και της ζωής  ( Υπάρχουν και ορισμένες πόρτες που χαρίζουν « στιγμές ευτυχίας» ).
Το σήμα-κατατεθέν της Νάξου, η περίφημη Πορτάρα. Φωτογραφία: Ηρακλής Μήλας)
Υπέροχες παραλίες. Υπέροχη παρέα. Υπέροχα φαγητά . Υπέροχος και ο Γάμος. Να ζήσετε Πέτρο και Ξένια.



⥢⥤

Καλή Δύναμη και Καλή  Συνέχεια.

https://www.taxheaven.gr 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου